“[Lektion]. Engelska. Novellanalys Visiting Time. [Åk 6]”

“`html

Lektionsplanering i Engelska 6 – Novellanalys Visiting Time

body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}

h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-weight: bold;
font-size: 24px;
}

h3 {
font-weight: bold;
font-size: 20px;
}

h4 {
font-weight: bold;
font-size: 18px;
}

.highlight {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}

ol, ul {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}

li {
margin: 6px 0;
}

.table-container {
margin: 20px 0;
overflow-x: auto;
border-radius: 8px;
box-shadow: 0 2px 4px rgba(0, 0, 0, 0.1);
}

table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
background-color: #ffffff;
font-size: 14px;
}

th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: 600;
padding: 12px 8px;
text-align: left;
border: 1px solid #82895b;
}

td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}

tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}

Ämne: Engelska 6

Årskurs: Gymnasiet Nivå 1

Tid: Vecka 40 till vecka 41

Block 1 – Fördjupad novellanalys och läsförståelse

Syftet med blocket är att eleverna ska fördjupa sin förståelse av novellens tema, berättarteknik och språk. De ska träna att analysera litterära element, göra tolkningar och argumentera för sina uppfattningar muntligt och skriftligt. Undervisningen ska också ge eleverna verktyg för att se samband mellan novellens innehåll och större samhälls- och livsfrågor.
Lektion Tema Vecka
1 Introduktion och läsning med fokus på kontext 40
2 Berättarperspektiv och miljöbeskrivning 40
3 Språkliga stilmedel och symbolik 41
4 Teman och motiv – koppling till samhällsfrågor 41
5 Karaktärsanalys och relationer 41
6 Gruppdiskussioner och muntliga presentationer 41

Lektion 1: Introduktion och läsning – kontext och bakgrund

Eleverna får en introduktion till Emma Brockes som författare och novellens kontext, exempelvis sociala frågor och miljö. Gemensam högläsning där eleverna antecknar ord och uttryck som känns viktiga eller svåra. Diskussion om första intrycket av novellen.

Syfte:

Bygga läsförståelse och få eleverna att reflektera kring textens yttre och inre kontext.

Lektion 2: Berättarperspektiv och miljöbeskrivning

Fokus på hur berättarperspektivet påverkar novellens tolkning. Identifiera och analysera miljöbeskrivningar – hur skapar de stämning? Grov disposition av novellens struktur görs för att förstå berättelsens rytm.

Aktivitet:

Eleverna arbetar i smågrupper och redovisar sina tankar. Läraren sammanfattar med koppling till centralt innehåll om berättarteknik.

Lektion 3: Språkliga stilmedel och symbolik

Eleverna ska finna exempel på metaforer, liknelser, bildspråk och symboler i texten. Diskussion kring varför författaren valt dessa uttrycksmedel och hur de förstärker novellens budskap.

Aktivitet:

Skriftlig uppgift där eleverna väljer ut två stilmedel och analyserar vad de tillför läsupplevelsen.

Lektion 4: Teman och motiv – koppling till samhällsfrågor

Diskussion och analys av novellens teman som sorg, minnen, mellanhavanden och försoning. Kopplingar till större samhällsfrågor och vardagsliv lyfts fram.

Aktivitet:

Samtalsövning där elever deltar i en “samtalscirkel” med fokus på egna upplevelser och tankar om teman.

Lektion 5: Karaktärsanalys och relationer

Analys av huvudkaraktärerna och deras relationer till varandra. Eleverna jämför olika karaktärers roller och betydelse för novellens helhet.

Aktivitet:

Kreativ skrivuppgift – eleverna skriver en dagboksanteckning ur en karaktärs perspektiv för att utveckla förståelse av karaktärens inre liv.

Lektion 6: Gruppdiskussioner och muntliga presentationer

Sammanfattande gruppdiskussion där varje grupp presenterar sina analyser och tolkningar av viktiga aspekter i novellen muntligt inför klassen.

Syfte:

Träna muntlig framställning, argumentation och respons på andras inlägg enligt Gy25.

Lektion Centralt innehåll (ur Gy25 Engelska 6) Betygskriterium E
1-6 Skönlitteratur och dess analys av innehåll, språk och motiv i olika genrer Eleven kan göra enkla sammanfattningar och enkla tolkningar. Eleven kan uttrycka egna åsikter muntligt och skriftligt.

Gy25 Engelska 6

“`

Tags: Lektion

Modern Tillbaka-knapp