“[Planering]. Idrott och hälsa. Introduktion till orientering. (3 v.). [Åk 4-5]”

“`html

Din lektionsplanering för introduktion till orientering årskurs 4-5

body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}

h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-size: 24px;
font-weight: bold;
}

h3 {
color: #82895b;
font-size: 20px;
font-weight: bold;
}

h4 {
font-weight: bold;
}

.highlight {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}

ol, ul {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}

li {
margin: 6px 0;
line-height: 1.6;
}

table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
background-color: #ffffff;
font-size: 14px;
margin: 20px 0;
}

th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: bold;
padding: 12px 8px;
text-align: left;
border: 1px solid #82895b;
}

td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}

tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}

Ämne: Introduktion till orientering och kartor

Årskurs: Åk 4-5

Tid: 50 minuter

Syfte

Att eleverna ska förstå vad orientering är, få lära sig grundläggande karttecken och symboler, och förstå hur man orienterar en karta inför praktisk användning.

Upplägg

  1. Start – Vad är orientering? (10 min)

    • Kort film eller bilder som visar orientering och dess utmaningar.
    • Samtala om vad en karta visar och varför orientering är roligt.
  2. Genomgång av kartan (15 min)

    • Visa en orienteringskarta med grundläggande karttecken.
    • Förklara färger och symboler.
    • Introducera begreppet skala och hur man orienterar kartan.
  3. Kompassens grunder (10 min)

    • Visa och demonstrera kompassens delar och riktningar.
    • Låt elever prova att peka ut norr.
  4. Aktivitet – Karttecken memory (10 min)

    • Elever parar ihop karttecken med rätt betydelse i grupp eller par.
  5. Avslutning och reflektion (5 min)

    • Samtala om vad eleverna lärt sig.
    • Berätta om nästa lektion med praktisk orientering.

Material

Jag skapar även en Word-fil (.docx) med professionell formatering och allt material som du kan redigera och använda i din undervisning.

Med vänliga hälsningar,
Allgot

“`


Modern Tillbaka-knapp