body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}
h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-size: 24px;
font-weight: bold;
}
h3 {
color: #82895b;
font-size: 20px;
font-weight: bold;
}
h4 {
font-weight: bold;
}
.highlight {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}
ol, ul {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}
li {
margin: 6px 0;
line-height: 1.6;
}
table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
background-color: #ffffff;
font-size: 14px;
margin: 20px 0;
}
th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: bold;
padding: 12px 8px;
text-align: left;
border: 1px solid #82895b;
}
td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}
tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}
Ämne: Introduktion till orientering och kartor
Årskurs: Åk 4-5
Tid: 50 minuter
Syfte
Upplägg
-
Start – Vad är orientering? (10 min)
- Kort film eller bilder som visar orientering och dess utmaningar.
- Samtala om vad en karta visar och varför orientering är roligt.
-
Genomgång av kartan (15 min)
- Visa en orienteringskarta med grundläggande karttecken.
- Förklara färger och symboler.
- Introducera begreppet skala och hur man orienterar kartan.
-
Kompassens grunder (10 min)
- Visa och demonstrera kompassens delar och riktningar.
- Låt elever prova att peka ut norr.
-
Aktivitet – Karttecken memory (10 min)
- Elever parar ihop karttecken med rätt betydelse i grupp eller par.
-
Avslutning och reflektion (5 min)
- Samtala om vad eleverna lärt sig.
- Berätta om nästa lektion med praktisk orientering.