body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}
.highlight {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}
h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
}
h3 {
font-weight: 600;
}
h4 {
font-weight: bold;
}
table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
background-color: #ffffff;
font-size: 14px;
}
th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: 600;
padding: 12px 8px;
text-align: left;
border: 1px solid #82895b;
}
td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}
tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}
Ämne: Retorik
Årskurs: Åk 9
Tid: [Ange tidsram här]
Inledning
Denna lektionsplanering är särskilt anpassad för elever med autism och inkluderar detaljerad information om lektionsinnehåll, aktiviteter och diskussionsfrågor.
Lektionsinnehåll
Syftet med denna lektion är att:
- Förstå grundläggande retoriska begrepp.
- Utveckla färdigheter i att analysera och skapa argumenterande texter.
- Öva på att framföra argument på ett övertygande sätt.
Aktiviteter
Diskussion
Inled med en klassdiskussion om vad retorik innebär och dess betydelse i samhället.
Grupparbete
Eleverna delas in i grupper för att arbeta med följande uppgifter:
- Identifiera och diskutera olika retoriska strategier i valda texter.
- Skapa en kort presentation där varje grupp presenterar sina fynd.
Exit Tickets
Avsluta lektionen med att eleverna skriver ner en ny insikt de fått under lektionen.
Relevanta citat
Inkludera citat från kända talare för att illustrera olika retoriska tekniker.
Bedömning
Bedömningen kommer att baseras på:
- Deltagande i diskussioner.
- Kvaliteten på grupparbetet.
- Presentationens tydlighet och övertygelse.