“[Planering]. Svenska. Retorik och kommunikation. (3 v.). [Åk 9]”

“`html

Fullständiga lektionsplaneringar i Retorik årskurs 9 – anpassade för autism

body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}

.highlight {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}

h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
}

h3 {
font-weight: 600;
}

h4 {
font-weight: bold;
}

table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
background-color: #ffffff;
font-size: 14px;
}

th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: 600;
padding: 12px 8px;
text-align: left;
border: 1px solid #82895b;
}

td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}

tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}

Ämne: Retorik

Årskurs: Åk 9

Tid: [Ange tidsram här]

Inledning

Denna lektionsplanering är särskilt anpassad för elever med autism och inkluderar detaljerad information om lektionsinnehåll, aktiviteter och diskussionsfrågor.

Lektionsinnehåll

Syftet med denna lektion är att:

  • Förstå grundläggande retoriska begrepp.
  • Utveckla färdigheter i att analysera och skapa argumenterande texter.
  • Öva på att framföra argument på ett övertygande sätt.

Aktiviteter

Diskussion

Inled med en klassdiskussion om vad retorik innebär och dess betydelse i samhället.

Grupparbete

Eleverna delas in i grupper för att arbeta med följande uppgifter:

  1. Identifiera och diskutera olika retoriska strategier i valda texter.
  2. Skapa en kort presentation där varje grupp presenterar sina fynd.

Exit Tickets

Avsluta lektionen med att eleverna skriver ner en ny insikt de fått under lektionen.

Relevanta citat

Inkludera citat från kända talare för att illustrera olika retoriska tekniker.

Bedömning

Bedömningen kommer att baseras på:

  • Deltagande i diskussioner.
  • Kvaliteten på grupparbetet.
  • Presentationens tydlighet och övertygelse.

Resurser

Se bifogad fil för komplett underlag och ytterligare resurser.

Avslutning

Med vänliga hälsningar,
Allgot

“`

This HTML document is structured according to the specified formatting requirements, ensuring clarity and professionalism in the presentation of the educational material.


Modern Tillbaka-knapp