body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}
h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-weight: bold;
}
h3 {
font-weight: bold;
font-size: 1.5em;
color: #82895b;
}
h4 {
font-weight: bold;
font-size: 1.2em;
}
.instruction {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}
ol, ul {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}
table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
margin: 20px 0;
}
th, td {
padding: 10px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}
th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: bold;
}
tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}
Ämne: Biologi
Årskurs: Åk 9
Tid: 50 minuter
Syfte
Koppling till styrdokument (Lgr22)
Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|
Systematiska undersökningar av växt- och djurliv | Eleven kan göra enkla systematiska undersökningar och beskriver resultaten |
Dokumentation och rapportering av undersökningar | Eleven kan skriva en enkel rapport med enkla slutsatser baserat på resultat |
Lärarledda instruktioner
Moment 1: Introduktion och planering (15 min)
- Förklara syftet med undersökningen och vikten av systematisk metod.
- Gå igenom rapportens rubriker och innehåll.
- Visa exempelbilder och diskutera möjliga observationer.
- Dela in elever i grupper.
Moment 2: Analys av bilder och jämförelse (20 min)
- Studera bilder från två områden.
- Anteckna skillnader och likheter i växtlighet.
- Diskutera begrepp som artsammansättning och täckningsgrad.
- Samla data i tabell med stöd av läraren.
Moment 3: Skriva rapport (15 min)
- Skriv rapport med rubriker: Inledning, Metod, Resultat, Diskussion, Slutsats.
- Hjälp eleverna formulera tydliga meningar.
- Samla in rapporter.
Förslag på rapportrubriker
- Inledning: Syfte och bakgrund.
- Metod: Beskriv insamling och jämförelse.
- Resultat: Beskriv observationer.
- Diskussion: Reflektera över skillnader och orsaker.
- Slutsats: Sammanfatta och svara på syftet.