Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Dansteori – Kropp och rörelse i dans

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Dansteori

Tema: Kropp och rörelse i dans

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om kroppens uttrycksformer, rörelsemönster samt sambandet mellan känslor och rörelse i dans. Genom provet ska eleverna visa sin förmåga att analysera och reflektera över tekniker och uttryck i olika dansstilar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla kroppens uttrycksformer och teknik i dans, rörelsemönster och dynamik. Eleverna ska också lära sig om kroppens struktur och hur den påverkar rörelse samt utforska relationen mellan känslor och rörelse.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för kroppens betydelse som ett uttrycksverktyg i dans och analysera hur olika rörelsemönster och tekniker används. Eleven kan också reflektera över sambandet mellan rörelse och känsla samt visa medvetenhet om sin egen kropp i relation till estetik och funktion.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket påstående beskriver bäst hur kroppen fungerar som ett uttrycksverktyg i dans?
    • A) Det är bara viktig teknik.
    • B) Det handlar om att alltid följa noterna.
    • C) Det är enbart fysiskt arbete.
    • D) Det använder rörelser för att uttrycka känslor.
  2. Vilket av följande är ett exempel på ett rörelsemönster?
    • A) Att stå stilla.
    • B) Raka rörelser.
    • C) Att bara hoppa.
    • D) Att klappa händerna.
  3. Vad innebär dynamik i dans?
    • A) Variation i rörelseintensitet.
    • B) Att göra raka rörelser.
    • C) Att följa en koreografi exakt.
    • D) Att enbart dansa långsamt.
  4. Vilka dansstilar betonar ofta användning av teknik?
    • A) Folkdanser.
    • B) Ballett.
    • C) Improvisation.
    • D) Kunskapsteori.
  5. Hur kan känslor påverka rörelser i dans?
    • A) Genom att dansa samma sak varje gång.
    • B) Genom att ändra intensitet och stil.
    • C) Känslor påverkar inte rörelser.
    • D) Känslor upprepas alltid.
  6. Vad innebär flöde i dans?
    • A) Att stanna helt.
    • B) Ofta avbrott i rörelser.
    • C) En mjuk och sammanhängande rörelse.
    • D) Att alltid hålla sig till takten.
  7. Vilken del av kroppen är viktig för balans i dans?
    • A) Hjärtat.
    • B) Armen.
    • C) Kärnan.
    • D) Huvudet.
  8. Vilken teknik kan förstärka uttryck i dans?
    • A) Att alltid hålla sig till ett rörelsemönster.
    • B) Att använda varierande hastighet.
    • C) Att dansa utan att tänka.
    • D) Att inte ändra stilen.
  9. Vad är ett viktigt syfte med att skapa koreografi?
    • A) Att imitera andra dansare.
    • B) Att uttrycka en känsla eller tema.
    • C) Att alltid följa en viss stil.
    • D) Att bara tänka på teknik.
  10. Hur samverkar känslor och rörelse i dans?
    • A) De påverkar inte varandra.
    • B) Känslor ger liv och uttryck till rörelser.
    • C) Endast teknik är viktigt.
    • D) Känslor är underordnade tekniken.
  11. Hur används kroppen i olika dansstilar?
    • A) På exakt samma sätt i alla stilar.
    • B) Varierande beroende på stilens krav.
    • C) Det spelar ingen roll vilken stil det är.
    • D) Endast i en form av rörelse.
  12. Vilket talar mest för en danstekniks funktion?
    • A) Att vara dynamisk och varierad.
    • B) Att förstärka dansens syfte och budskap.
    • C) Att vara strikt och oförändrad.
    • D) Att alltid vara lika snabb.
  13. Vad är en central aspekt av dansens estetik?
    • A) Att bara följa ordningar.
    • B) Hur rörelser visuellt uppfattas.
    • C) Att alltid röra sig på samma sätt.
    • D) Att dansa utan känsla.
  14. Vilken funktion har den kroppsliga medvetenheten i dans?
    • A) Att stödja teknik och uttryck.
    • B) Att alltid vara passiv.
    • C) Att bara följa andra utbildning.
    • D) Att undvika att använda kroppen.

Resonerande frågor

  1. Beskriv hur du skulle använda din kropp för att uttrycka lycka genom dans. Detta ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för kroppens funktion i uttryck.
  2. Analysera hur olika dansstilar kan påverka hur känslor uttrycks i rörelse. Frågan gör det möjligt för eleverna att reflektera över sambandet mellan stil och känsla.
  3. Diskutera vikten av teknik i dans och hur det påverkar uttrycket. Denna fråga gör det möjligt för elever att analysera teknikens roll.
  4. Förklara hur känslor kan förändra inlärning i dans. Genom att reflektera över egna erfarenheter kan eleverna visa djupare förståelse.
  5. Uppge exempel på hur en specifik kroppsdel kan förstärka uttryck i dans. Detta låter eleverna fokusera på detaljer i sina analyser.
  6. Reflektera över hur dynamik i rörelse kan påverka publikens reaktion. Här får eleverna chansen att koppla teori till praktiska erfarenheter.
  7. Utred hur du skulle ge feedback på en koreografi. Denna fråga uppmuntrar till kritiskt tänkande och reflektion över egna upplevelser.
  8. Diskutera vikten av samarbete i koreografi och dans. Genom denna frågeställning kan eleverna återkoppla till sina egna erfarenheter av grupparbete.

Bedömning

Faktafrågor ger totalt 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng.

Resonerande frågor ger totalt 8 poäng. Varje korrekt och djupgående svar ger 1 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp