Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om etik och lagstiftning kring datalagring och dataskydd, samt deras förmåga att diskutera och analysera aktuella lagar och etiska dilemman inom området.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla de etiska och lagstiftningsmässiga aspekterna av datalagring och dataskydd. Det ska även diskuteras hur lagen påverkar datainsamling, behandling och användning av personlig information, samt vikten av att skydda individers integritet.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för aktuella lagar och riktlinjer som reglerar datalagring och dataskydd. Eleven kan även diskutera etiska dilemman som uppstår vid datainsamling och användning.
Prov
Faktafrågor
- Vad står förkortningen GDPR för?
A) General Data Protection Regulation
B) Global Data Privacy Regulation
C) General Data Processing Regulation
D) **General Data Protection Regulation** - Vilken av följande är en risk med datalagring?
A) Minskat dataskydd
B) **Integritetskränkningar**
C) Ökad säkerhet
D) Lättillgänglig data - Vilken lagstiftning styr hur företag får hantera personuppgifter i EU?
A) Data Protection Act
B) **GDPR**
C) Privacy Shield
D) Freedom of Information Act - Vilken typ av information faller under dataskyddslagar?
A) Offentliga register
B) **Personuppgifter**
C) Ekonomisk information
D) Affärshemligheter - Vad innebär ‘samtycke’ inom dataskydd?
A) Att data får användas fritt
B) **Att individer ger tillåtelse till att deras data används**
C) Att information går till myndigheter
D) Att data alltid är anonymiserad - Vilket av följande är ett etiskt dilemma?
A) Att följa alla lagar
B) **Att övervaka anställda utan deras vetskap**
C) Att redovisa all insamlad data
D) Att ha transparens i datainsamling - Vad bör ett företag göra för att skydda personuppgifter?
A) Ignorera dataskyddslagar
B) **Implementera säkerhetsåtgärder**
C) Enbart lagra data lokalt
D) Göra data offentligt tillgänglig - Vilken risk kan uppstå vid datainsamling?
A) Förbättrad tjänstedesign
B) **Bristande samtycke från individer**
C) Ökad kundnöjdhet
D) Effektivare marknadsföring - Hur påverkar GDPR datainsamling?
A) Minskar ansvarighet
B) **Ställer krav på samtycke**
C) Ökar datainsamling utan restriktioner
D) Främjar anonym datainsamling - Vilken av följande effekter kan GDPR ha på företag?
A) Ökad flexibilitet i databehandling
B) **Strängare regler för datainsamling**
C) Minska kostnader för dataskydd
D) Fritt tillträde till all data - Vad är syftet med dataskyddslagar?
A) Att underlätta för företag
B) **Att skydda individers integritet**
C) Att öka vinster för organisationer
D) Att minska administrativa bördor - Vad händer om ett företag bryter mot GDPR?
A) Inga konsekvenser
B) **Böter och straff**
C) Får fortsätta utan problem
D) Offentlig heder - Vilket av följande exempel är en korrekt tillämpning av dataskydd?
A) Att samla in datan oavsett individens åsikt
B) **Att be om samtycke innan insamling av data**
C) Att dela personlig information utan begränsningar
D) Att lagra data utan säkerhetsåtgärder - Vad innebär “rätt att bli glömd”?
A) Att all data ska vara offentlig
B) **Att individer kan begära att deras data tas bort**
C) Att företag kan radera data efter användning
D) Att anonymisering är tillräckligt - Vad kan ett företag göra för att säkerställa att de följer GDPR?
A) Skapa en policy för dataskydd
B) **Utbilda anställda i dataskydd**
C) Ignorera dataskydd
D) Använda gamla metoder
Resonerande frågor
- Beskriv hur GDPR förbättrar skyddet för individer och ge exempel på dess betydelse i praktiken.
Syftet är att se hur eleven kan förklara och ge konkreta exempel på GDPR:s påverkan. - Diskutera ett etiskt dilemma kopplat till dataanvändning. Vilka aspekter av etik bör beaktas?
Frågan ger elever möjlighet att resonera kring komplexiteten i etiska dilemman inom dataskydd. - Analysera skillnaderna i dataskyddslagstiftningar mellan länder. Hur kan dessa skillnader påverka företag?
Frågan utmanar elever att tänka kritiskt kring internationella aspekter av lagstiftning. - Vilka konsekvenser kan avsaknaden av dataskydd ha för individer och samhälle?
Syftet är att ge eleven möjlighet att utforska de bredare effekterna av bristande skydd. - Reflektera över hur teknologisk utveckling kan påverka dataskydd i framtiden.
Elever uppmanas att tänka framåt och analysera framtida utmaningar relaterade till teknik. - Diskutera hur företag kan balansera mellan att använda data för affärsbehov och att respektera individers integritet.
Detta ger en möjlighet att resonera omkring en viktig balansgång i databehandling. - Ge exempel på hur etiska värderingar kan påverka lagstiftning kring dataskydd.
Frågan öppnar upp för ett resonemang om samspelet mellan etik och lagar. - Utveckla tankar kring individens ansvar i att skydda sin egen data. Vad kan individer göra?
Syftet är att kunna koppla individs ansvar med bredare etiska och juridiska kontext.
Bedömning
Provet kan bedömas med maximalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C 12 poäng (med minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A 18 poäng (med minst 5 poäng från resonerande frågor).