Lektionsplanering: Dramatiska Texters Uppbyggnad
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Dramatik och dramaturgi
Tema: Dramatiska texters uppbyggnad
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla dramatiska texters uppbyggnad med fokus på handling, rum, tid, roller, rytm och språk. Eleverna ska även lära sig använda dramaturgiska verktyg för att strukturera en berättelse, såsom anslag, presentation, upptrappning, vändpunkt och avslut.
Kunskapskrav
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad av dramatisk text och beskriver översiktligt dramaturgiska verktyg. Eleven skapar enkel dramatisk text med utgångspunkt från sig själv samt bearbetar och dramatiserar några enkla förlagor.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till dramatisk text (15 min)
- Vad är en dramatisk text?
- Skillnader mellan dramatiska och narrativa texter.
- Genomgång av centrala begrepp: handling, rum, tid, roller.
Dramaturgiska verktyg (15 min)
- Vad är dramaturgi?
- Presentation av de dramaturgiska verktygen (anslag, vändpunkt, osv.).
- Exempel på hur dessa verktyg används i kända pjäser.
Gruppdiskussion (10 min)
- Delning av klassen i grupper.
- Diskutera och identifiera dramatiska element i en valfri pjäs eller film.
- Sammanställning av insikter och tankar i helgrupp.
Avslutande reflektion (10 min)
- Reflektera över hur dramaturgiska verktyg hjälper till att skapa en berättelse.
- Diskutera hur dessa verktyg kan tillämpas i studentens egna skapande arbete.
Aktiviteter
Eleverna får i uppdrag att skriva en kort dramatisk text som inkluderar minst tre av de dramaturgiska verktygen som nämnts i lektionen. Aktiviteten avslutas med att några elever läser sina texter högt för klassen.
Exit-ticket
- Vilka är de tre huvuddelarna av en dramatisk text? (Svar: Handling, rum, tid)
- Vad innebär en dramaturgisk vändpunkt? (Svar: En punkt i berättelsen där spänningen når en ny nivå)
- Nämn ett exempel på ett dramatiskt verk. (Svar: Kan vara en pjäs, film etc.)
- Hur påverkar tid och rum dramatiken? (Svar: De skapar ramar och kontext för berättelsen)
- Varför är det viktigt att använda dramaturgiska verktyg? (Svar: De hjälper till att strukturera berättelsen och skapa engagemang)
Hemuppgift
Eleverna ska välja en kort pjäs eller scen ur en film och göra en skriftlig analys där de identifierar och diskuterar användningen av dramatiska verktyg. Analysen ska ange exempel på hur dessa verktyg påverkar berättelsens struktur och känsla.
Citat
”Teatern är en spegel av samhället, och en spegel som är svår att se i.” — August Strindberg (1849-1912)
Citatet påminner oss om att dramatik speglar vår verklighet och våra samhällsfrågor, vilket är centralt i lektionsdiskussionerna och elevens skapande arbete.
Nästa lektion
För nästa lektion föreslår jag att vi fokuserar på “Dramatiska karaktärer och…”