Prov. Gy. Dramatik och dramaturgi – Kreativ skrivprocess och dramaturgi

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Dramatik och dramaturgi
Tema: Kreativ skrivprocess och dramaturgi

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för den kreativa skrivprocessen och deras förmåga att tillämpa dramaturgiska metoder i praktisk skrivande. Provets innehåll syftar till att ge en inblick i elevernas kunskap och reflektioner kring dramatik och skrivande.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla den kreativa skrivprocessen inom dramatik. Fokus ligger på brainstorming, manusbearbetning och hur man strukturerar en dramatisk text. Eleverna ska lära sig om vikten av redigering och feedback i det kreativa arbetet.

Kunskapskrav

Eleven kan översiktligt förklara och tillämpa olika metoder för den kreativa skrivprocessen, inklusive brainstorming och redigering. Eleven kan även ge och ta emot konstruktiv kritik och använda den för att förbättra egna och andras dramatik.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är första steget i den kreativa skrivprocessen?
A) Redigering
B) Idéutveckling
C) Manusbearbetning
D) Feedback

2. Vilken är en populär teknik för brainstorming?
A) Mind mapping
B) Övningsbedömning
C) Manusanalys
D) Kritiskt tänkande

3. Varför är redigering viktig?
A) Det minskar antalet texter
B) Det hjälper till att förbättra språket och strukturen i texten
C) Det är en form av feedback
D) Det ökar skrivtidens längd

4. Vad kan feedback ge för slags fördelar i skrivprocessen?
A) Undvikande av olika perspektiv
B) Nya perspektiv och idéer för förbättring
C) Minskad kreativitet
D) Färre idéer

5. Vilken fördel finns det med att arbeta i grupp under skrivprocessen?
A) Många olika idéer och perspektiv som kan utveckla texten
B) Att kunna skylla på andra
C) Att ha en ledare
D) Ökad konkurrens

6. Vad innebär brainstorming?
A) Att generera idéer utan bedömning
B) Att skriva första utkastet
C) Att läsa text i grupper
D) Att redigera texten

7. Vilket av följande anses inte vara en del av den kreativa skrivprocessen?
A) Idéutveckling
B) Plagiering
C) Redigering
D) Manusbearbetning

8. Vilken av följande definitioner bäst beskriver feedback?
A) Kritiserande av en text
B) En samling av positiva kommentarer
D) En process där man reflekterar över andras arbete

9. Vilken är en del av manusbearbetningen?
A) Strukturera texten
B) Avsluta arbetet
C) Lämna in texten
D) Publicera manuset

10. Vad är viktigt när man ger kritik på andras arbete?
A) Att vara negativ
B) Att vara objektiv
C) Att ignorera positiva aspekter
D) Att vara konstruktiv

11. Vilken av följande är en fördel med redigering?
A) Att förbättra textens kvalitet
B) Att spara tid
C) Att undvika samarbete
D) Att kontrollera textens längd

12. Vad handlar kreativ skrivprocess om?
A) Att upprepa andras texter
B) Att skapa egna originalverk
C) Att få publicering snabbt
D) Att skriva utan mål

13. Vilken roll spelar feedback i skrivprocessen?
A) Att förstöra kreativiteten
B) Att ge nya insikter och perspektiv
C) Att öka stress
D) Att försvåra skrivandet

14. Vad innebär samarbete i en skrivprocess?
A) Att skriva ensam
B) Att kopiera andras texter
C) Att blanda idéer och resurser
D) Att konkurrera med varandra

15. Vilken metod kan hjälpa till i idéutvecklingen?
B) Oplanerat skrivande
A) Brainstorming
C) Strukturerad redigering
D) Slumpmässig textning

Resonerande frågor

1. Diskutera varför redigering är en viktig del av den kreativa skrivprocessen.
Syftet är att uppmana till djupare reflektion kring redigeringens betydelse och dess påverkan på det slutliga resultatet.

2. Hur kan olika brainstorming-tekniker användas för att inspirera kreativitet?
Eleverna ges möjlighet att analysera och förklara hur olika tekniker bidrar till skapande av nya idéer.

3. Beskriv hur feedback kan påverka din egen skrivprocess och hur du använder den.
Denna fråga ger eleverna chans att reflektera över personlig utveckling och anpassning i sitt skrivande.

4. Vilka aspekter av samarbete tror du är mest fördelaktiga i en skrivprocess?
Eleverna uppmanas att resonera kring samarbetsmålen och den konkreta dynamik som uppstår när man arbetar tillsammans.

5. Reflektera över hur man kan balansera mellan att vara kreativ och att följa dramaturgiska strukturer.
Frågan utmanar eleverna att tänka kritiskt kring spänningsfälten mellan kreativitet och struktur.

6. Vilken roll spelar tillbakagående kritik för att förbättra en dramatisk text?
Frågan syftar till att utforska betydelsen av kritiska perspektiv för att nå en högre kvalitet i skrivarbetet.

7. Hur kan du använda dina egna erfarenheter av dramatik för att stärka ditt skrivande?
Eleverna uppmanas att koppla sina personliga erfarenheter till den teoretiska kunskapen, vilket skapar djupare insikter.

8. Diskutera hur livet och verkliga händelser kan inspirera till dramatisk text.
Frågan ger utrymme för elever att reflektera över inspirationskällor och deras behandling i en dramatisk kontext.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng vardera (max 15 poäng)
Resonerande frågor: 3 poäng vardera (max 24 poäng)
För att få betyget E krävs totalt 8 poäng, för betyget C krävs totalt 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A krävs totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`


Modern Tillbaka-knapp