Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Dramapedagogik – Improvisation som pedagogisk metod

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Dramapedagogik

Tema: Improvisation som pedagogisk metod

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av improvisation som metod inom dramapedagogik, samt deras förmåga att reflektera överProcesser och resultat kopplade till improvisation.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på improvisation som en metod för lärande inom dramapedagogik. Eleverna ska få möjlighet att utforska improvisationsövningar som syftar till att utveckla kreativitet, självsäkerhet och samarbetsförmåga, samt att hantera oväntade situationer.

Kunskapskrav

Eleven kan översiktligt förklara hur improvisation kan användas i pedagogiska sammanhang och visa förmåga att delta aktivt i improvisationsövningar. Eleven kan ge exempel på resultatet av improvisation i relation till kreativt lärande och personlig utveckling.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är syftet med improvisation i dramapedagogik?

  • A. Att enbart utveckla teaterkunskaper
  • B. Att fokusera på skriftlig framställning
  • C. Att eliminera oväntade situationer
  • D. Att utveckla kreativitet, samarbetsförmåga och självsäkerhet

2. Vilken av följande är en grundprincip för improvisation?

  • A. Planering i detalj
  • B. Övertalning
  • C. Lyssnande
  • D. Tystnad

3. Hur kan improvisation bidra till problemlösning?

  • A. Genom att begränsa valmöjligheterna
  • B. Genom att uppmuntra kreativt tänkande i oväntade situationer
  • C. Genom att följa exakta instruktioner
  • D. Genom att undvika risker

4. Vilken övning exemplifierar improvisation?

  • A. “Ja, och…”
  • B. Manusläsning
  • C. Analysera ett drama
  • D. Skriva en egen pjäs

5. Hur kan man känna sig mer bekväm med att improvisera?

  • A. Genom att undvika övningar
  • B. Genom övning och att skapa en trygg miljö
  • C. Genom att alltid följa regler
  • D. Genom att ingripa i andra

6. Vad är en av fördelarna med improvisationsövningar?

  • A. Att minska tid för förberedelse
  • B. Att öka samarbete och kommunikation
  • C. Att undvika missförstånd
  • D. Att styra alla deltagare

7. Vad innebär “spontanitet” i improvisation?

  • A. Att agera utan förberedelse
  • B. Att följa ett skrivet manus
  • C. Att repetera innan framträdande
  • D. Att undvika kontakt med publiken

8. Hur kan man använda improvisationstekniker i klassrummet?

  • A. För att uppmuntra deltagande och kreativitet
  • B. För att fokusera på lärarens instruktioner
  • C. För att strukturera all undervisning
  • D. För att eliminera interaktion

9. Vilken känsla är ofta förknippad med improvisation?

  • A. Rädsla
  • B. Frihet
  • C. Stress
  • D. Ointresse

10. Vad är viktigt att tänka på under improvisationsövningar?

  • A. Att vinna över andra
  • B. Att skapa en stödjande atmosfär
  • C. Att alltid vara bäst
  • D. Att följa ett strikt schema

11. Vad är en nackdel med improvisation?

  • A. Osäkerhet i resultatet
  • B. Förbättrad gruppdynamik
  • C. Ökad kreativitet
  • D. Stärkt självförtroende

12. Vilket syfte kan en dramatisk improvisationsövning ha?

  • A. Att isolera individer
  • B. Att främja samarbete och uttryck
  • C. Att undvika egen aktivitet
  • D. Att skapa konkurrens

13. Hur började improvisation inom teater?

  • A. Som en reaktion på strikta manus
  • B. Som en del av traditionell dans
  • C. Genom stränga regler
  • D. Genom att följa klassiska komedier

14. Vad kan improvisation lära eleverna om misslyckanden?

  • A. Att misslyckanden är lärorika och en del av processen
  • B. Att misslyckanden alltid ska undvikas
  • C. Att man alltid ska ge upp efter ett misslyckande
  • D. Att man ska straffa sig själv för misstag

15. Vad använder improvisation för att stötta lärande?

  • A. Kreativ tänkande
  • B. Otydliga instruktioner
  • C. Rigid struktur
  • D. Ensam arbete

Resonerande frågor

1. Diskutera hur improvisation kan användas som ett verktyg för personlig utveckling. Syftet är att låta elever reflektera över hur improvisation kan påverka deras liv och lärande.

2. Vilka tekniker tror du är mest effektiva i en improvisationsövning och varför? Syftet är att utmana eleverna att tänka kritiskt över teknikens praktiska tillämpning.

3. Hur kan en lärare skapa en trygg och stödjande miljö för improvisation i klassrummet? Frågan ställer krav på att eleverna reflekterar över lärarrollens betydelse.

4. Ge exempel på situationer utanför drama där improvisation kan vara användbart. Syftet är att eleverna ska se den breda tillämpningen av improvisation i olika sammanhang.

5. Hur kan improvisation påverka gruppdynamiken i en klass? Frågan uppmuntrar till reflektion över interaktioner och relationer mellan elever.

6. Diskutera skillnaden mellan att improvisera på scen och att improvisera i vardagen. Här uppmanas eleverna att tänka på kontextens inverkan på improvisation.

7. På vilket sätt kan improvisation främja empati och förståelse i en grupp? Frågan syftar till att engagera elever i att tänka på hur improvisation påverkar relationer.

8. Vilka hinder kan finnas för elever att delta i improvisation och hur kan dessa övervinnas? Här ges eleverna möjlighet att analysera faktorer som kan påverka deras deltagande och vilja att improvisera.

Bedömning

Faktafrågor ger 1 poäng vardera, vilket ger maximalt 15 poäng. Resonerande frågor ger 2 poäng vardera, vilket ger maximalt 16 poäng. För betyg E krävs 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp