Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för kulturella identiteter och kulturmöten, samt deras förmåga att analysera och reflektera över dessa i kontexten av ett globaliserat samhälle.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla betydelsen av kultur och etnicitet för individens identitet samt hur kulturmöten påverkar samhällen. Det innefattar analyser av hur globalisering påverkar lokala kulturer, liksom hur migration och interkulturella möten formar våra samhällen och vår identitet.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för olika kulturella identiteter och beskriva hur kulturmöten kan påverka individers och gruppers livsvillkor. Eleven kan diskutera och reflektera över egna och andras attityder och värderingar kopplade till kulturmöten.
Prov
Faktafrågor
- Vad innebär kulturell identitet?
- A. En persons känsla av tillhörighet till en viss kultur baserat på traditioner, språk, normer och värderingar.
- B. En snabb förändring av kulturer i ett globalt samhälle.
- C. En negativ attityd mot andra kulturer.
- D. En kombination av olika kulturella influenser.
- Hur kan kulturmöten påverka en individs identitet?
- A. Genom att bevara traditionell kultur.
- B. Genom att introducera nya perspektiv, normer och värderingar.
- C. Genom att skapa konflikt mellan kulturer.
- D. Genom att undvika kulturell interaktion.
- Ge ett exempel på kulturell hybridisering.
- A. Traditionella fester i en kultur.
- B. Utanlandsvistelser för utbildning.
- C. Sushi-burgare som kombinerar japansk och amerikansk mat.
- D. Sekulär musik i religiösa traditioner.
- Vad är en potentiell negativ konsekvens av kulturmöten?
- A. Risk för kulturell appropriering eller förlust av traditionell kultur.
- B. Förbättrade relationer mellan grupper.
- C. Ökad förståelse för andra kulturer.
- D. Bättre ekonomiska möjligheter.
- Vilken av följande begrepp beskriver hybrider av olika kulturer?
- A. Kulturell appropriering.
- B. Kulturell hybridisering.
- C. Assimilation.
- D. Segregation.
- Hur kan migration påverka samhället?
- A. Genom att bevara traditioner.
- B. Genom att bidra till kulturell mångfald.
- C. Genom att skapa konflikter.
- D. Genom att alla migranter har samma kultur.
- Vilket av följande påståenden är sant angående globalisering?
- A. Den skapar alltid negativa effekter.
- B. Den kan både berika och komplicera kulturella identiteter.
- C. Den leder till att alla kulturer blir likadana.
- D. Den påverkar endast ekonomi.
- Varför är det viktigt att diskutera kulturmöten i dagens samhälle?
- A. För att styra människor att bli mer lika.
- B. För att förstå och hantera sociala förändringar.
- C. För att främja segregation.
- D. För att bortse från historiska perspektiv.
- Vilken aspekt påverkas mest av kulturell identitet?
- A. Enbart språk.
- B. Värderingar och normer.
- C. Klädstil.
- D. Utbildningssystem.
- Vad innebär kulturturism?
- A. Resor för att arbeta.
- B. Resor för att uppleva och lära om andra kulturer.
- C. Bara semesterresor.
- D. Resor för affärsmöten.
- Hur påverkar sociala medier kulturella identiteter?
- A. De har inget inflytande.
- B. De skapar en plattform för kulturell delning och hybridisering.
- C. De förstärker kulturella gränser.
- D. De enar alla under en kultur.
- Vilken typ av identitet kan uppstå genom kulturmöten?
- A. Enbart nationell identitet.
- B. En permanent identitet utan förändringar.
- C. En hybrid identitet som innehåller element från olika kulturer.
- D. En identitet som förkastar alla influenser.
- Vad beskriver begreppet kulturell appropriering bäst?
- A. Att en kultur bevarar sina traditioner.
- B. Att en kultur tar inslag från en annan kultur utan respekt.
- C. Att kulturer blandas i en ömsesidig respekt.
- D. Att olika kulturer samexisterar utan påverkan på varandra.
- Vad innebär interkulturell förståelse?
- A. Enbart kunskap om andra kulturer.
- B. Förmåga att kommunicera och interagera över kulturella gränser.
- C. Att ignorera kulturell skillnad.
- D. Att alltid följa sin egen kultur.
- Vad är en viktig aspekt av kulturell mångfald?
- A. Att alla kulturer kan vara med i en globaliserad värld.
- B. Att bevara mångfalden av kulturella uttryck och perspektiv.
- C. Att jämna ut kulturella skillnader.
- D. Att sålla bort vissa kulturer.
Resonerande frågor
- Hur kan kulturell hybridisering påverka individers identitet?
Den här frågan ger eleverna möjlighet att utforska och analysera hur identiteter förändras genom kulturell interaktion.
- Diskutera fördelar och nackdelar med kulturell appropriering.
Frågan möjliggör djupgående reflektion och kritisk analys av ett aktuellt socialt ämne.
- Hur har globaliseringen påverkat din egen kulturella identitet?
Genom att relatera det till sina egna erfarenheter kan eleverna visa en personlig förståelse av ämnet.
- Vilka åtgärder skulle kunna vidtas för att motverka negativa aspekter av kulturmöten?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på praktiska lösningar och etik kring kulturmöten.
- Hur kan utbildning bidra till ökad interkulturell förståelse?
Frågan uppmuntrar till att undersöka bildningens roll i borttagandet av kulturella gränser.
- Analys av hur medierna framställer olika kulturer.
Eleverna ges möjlighet att reflektera över mediers påverkan på kulturell representation och förståelse.
- Vilka kulturella utbyten har påverkat din hemort?
Genom att koppla till lokala erfarenheter kan eleverna visa praktiska exempel och insikter om kulturella identiteter.
- Reflektera över vikten av kulturell mångfald i ett samhälle.
Genom att diskutera mångfaldens värde kan eleverna utvärdera betydelsen av olika kulturer i en gemenskap.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng där faktafrågor ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng. För betyget E krävs totalt minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).