Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Etnicitet och kulturmöten
Tema: Migrationens inverkan på kulturer och identiteter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur migration påverkar kulturer och identiteter, samt deras förmåga att resonera kring sociala normer och attityder kopplade till migration.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla migrationens påverkan på kulturer och identiteter, inklusive hur människor skapar och omformar sina identiteter genom migration. Det kommer att också omfatta diskussioner om kulturell påverkan och hur samhällen förändras genom möten med nya kulturer.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på hur migration påverkar både individers och gruppers kulturella identiteter. Dessutom kan eleven resonera kring sociala normer och attityder kopplade till migration och hur dessa formar identiteter.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär migration?
A. En permanent flytt till ett annat land
B. En kortvarig resa till ett annat land
C. Flytt av människor från en plats till en annan
D. Att stanna kvar i sitt hemland
2. Vilket av följande är ett exempel på kulturell hybridisering?
A. En traditionsenlig fest
B. En fusion av olika matkulturer
C. Bevarande av ursprunglig kultur
D. Enbart en kultur som dominerar
3. Hur kan migration påverka en individs identitet?
A. Genom att skapa nya referenser och normer
B. Genom att hindra individens utveckling
C. Genom att skapa konflikt
D. Genom att bevara gamla traditioner
4. Vilket begrepp beskriver processen där individer bygger sin identitet genom sociala och kulturella interaktioner?
A. Kulturell påverkan
B. Identitetsdebatten
C. Identitetsformering
D. Kulturell assimilation
5. Vad innebär kulturell identitet?
A. Att leva i ett multikulturellt samhälle
B. En känsla av tillhörighet till en viss kultur
C. Att avla barn med olika kulturer
D. En känsla av att vara ensam om sina traditioner
6. Vilken av följande faktorer bidrar ofta till kulturell påverkan genom migration?
A. Ökad begränsning av normer
B. Utbyte av språk och traditioner
C. Minskad mobilitet
D. Fokus på det egna kulturella arvet
7. Vilket av följande är ett exempel på hur samhällen kan förändras genom möten med nya kulturer?
A. Att implementera nya traditioner och vanor
B. Att avskaffa olika kulturella uttrycksformer
C. Att stänga gränserna för invandring
D. Att sträva efter homogenitet
8. Vilket påstående är sant om sociala normer kopplade till migration?
A. De förblir alltid oförändrade
B. De kan förändras genom kulturellt utbyte
C. De påverkas inte av nya kulturer
D. De gäller endast för vissa grupper
9. Vad är en viktig aspekt av kulturell hybridisering?
A. Influens mellan olika kulturer
B. Bekämpa kulturell mångfald
C. Att bevara ursprungliga traditioner
D. Stärka identiteten av en kultur
10. Hur kan migration bidra till identitetskriser?
A. Genom att bevara gamla värderingar
B. Genom att utsätta individer för nya normer och värderingar
C. Genom att enbart påverka en kultur
D. Genom att utesluta kulturell påverkan
11. Hur kan kulturell identitet utvecklas genom migration?
A. Genom att individer antecknar sina nya erfarenheter
B. Genom att bevara alla gamla traditioner
C. Genom att bli isolerad från omvärlden
D. Genom att endast följa en kultur
12. Vad resulterar oftast när en kultur möter en annan?
A. Att ingen förändring sker
B. Kulturell påverkan och förändring
C. Att den ena kulturen försvinner helt
D. Att det enbart blir en konflikt
13. Vilken roll spelar språk i kulturell identitet vid migration?
A. Det är ett centralt verktyg för kommunikation och kulturöverföring
B. Det har ingen betydelse
C. Det skapar bara förvirring
D. Det är enbart en barriär
14. Vad innebär det att vara kulturellt medveten?
A. Att förstå och respektera andra kulturer
B. Att ta avstånd från andra kulturer
C. Att enbart fira sin egen kultur
D. Att försöka undvika kulturkrockar
15. Vad innebär ‘global identitet’ i relation till migration?
A. Att förlora sin kulturella identitet
B. Att integrera olika kulturella influenser
C. Att endast följa lokal kultur
D. Att isolera sig från andra kulturer
16. Hur kan migration påverka samhällets normer?
A. Genom att skapa större homogenitet
B. Genom att införa nya perspektiv och normer
C. Genom att ignorera andra kulturer
D. Genom att bevara normer
17. Vilken påverkan har migration på traditioner?
A. Traditioner kan slipas och förändras
B. Traditioner förblir alltid oförändrade
C. Det finns aldrig några förändringar
D. Traditioner förstörs helt
18. Vad är en konsekvens av kulturell mötesplats?
A. Enbart negativ påverkan
B. Berikande kulturutbyte
C. Att stänga av kulturellt utbyte
D. Konflikter mellan kulturer
19. Live eventer, som festivaler, kan vara resultat av…?
A. Kulturell hybridisering och interaktion mellan olika kulturer
B. Enbart en kultur identifierad
C. Att endast fira enstaka traditioner
D. Ingen påverkan whatsoever
20. I vilken grad kan samhällen dra nytta av migration?
A. Genom att diversifiera kulturella och sociala strukturer
B. Genom att förlora sin kultur
C. Genom att etablera homogenitet
D. Genom att stänga sina gränser
Resonerande frågor
1. Resonera kring hur migration kan ses som en dubbel process av identitetsuppbyggnad och identitetsförlust.
Syftet med frågan är att låta eleverna reflektera över komplexiteten i identitetsformering i migrationssammanhang.
2. Diskutera hur normer och attityder kan påverka hur migranter uppfattas i ett nytt samhälle.
Eleverna ges möjlighet att analysera och förstå sociala mekanismer som formar identiteter och uppfattningar.
3. Hur kan kulturell hybridisering leda till nya former av identitet?
Frågan utmanar eleverna att tänka kritiskt kring begrepp och ge exempel från aktuella samhällsfenomen.
4. Reflektera över hur individuella erfarenheter av migration kan variera och påverka en person såväl som en grupp.
Den här frågan ger eleverna möjlighet att använda personliga exempel för att stödja sina resonemang.
5. Vilken roll spelar utbildning i att forma identiteter bland migranter?
Eleverna kan resonera kring vikten av utbildning och dess inverkan på identitetsformering.
6. Vilka är de mest påtagliga förändringarna som kan uppstå i en identitetsprocess vid migration?
Denna fråga kräver att eleverna systematiskt analyserar olika aspekter av identitetsformering.
7. Hur kan kulturmöten stimulera innovation inom musik och konst?
Eleverna uppmanas att överväga hur kulturell interaktion skapar nya former av konstnärligt uttryck.
8. Vilken betydelse har språk i identitetsskapande efter migration?
Den här frågan ger eleverna möjlighet att utforska språkets centrala roll i identitet och kultur.
Bedömning
Faktafrågor ger totalt 20 poäng; varje korrekt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor ger totalt 16 poäng; varje svar bedöms mellan 0 och 2 poäng.
Minst 8 poäng krävs för E, minst 12 poäng för C (minst 3 poäng från resonerande frågor) och minst 18 poäng för A (minst 5 poäng från resonerande frågor).