Lektionsplanering: Kulturens roll i identitetsskapande
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Etnicitet och kulturmöten
Tema: Kulturens roll i identitetsskapande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla hur kultur formar identiteter och hur människor använder kulturella uttryck för att definiera sig själva och sina gemenskaper. Det innefattar analys av hur kulturella normer, traditioner och värderingar påverkar identiteter i olika sammanhang, samt hur identiteter kan förändras genom kulturella möten och interaktion.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för hur kultur påverkar individers och gruppers identiteter. Vidare kan eleven diskutera egna och andras identiteter i relation till kulturella normer och värderingar samt reflektera över hur kulturmöten kan påverka dessa identiteter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kultur och identitet (10 min)
- Definiera kultur och identitet och hur de relaterar till varandra.
- Diskutera exempel på kulturella normer som formar identiteter i samhället.
- Fråga eleverna hur de själva definierar sina identiteter och vilka kulturella influenser de upplever.
Kulturens påverkan på identitet (15 min)
- Presentera konkreta exempel på hur olika kulturer kan påverka identitetsutveckling, t.ex. genom språk, traditioner och livsstil.
- Diskutera begreppet kulturell identitet och hur den kan ändras över tid.
- Analysera hur ungdomars identiteter formas inom specifika kulturer och subkulturer.
Gruppdiskussion: Identitetsutveckling i möte med andra kulturer (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem olika scenarier där kulturella möten sker (t.ex. lunch i skolan, kulturella festivaler).
- Be grupperna diskutera hur dessa möten kan forma eller påverka identiteter och ge exempel på både positiva och negativa effekter.
- Sammanfatta diskussionerna i gemensam klass.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta de centrala teman som diskuterats i lektionen gällande kulturens roll i identitetsskapande.
- Ge eleverna tid för att reflektera över hur deras egna identiteter kan ha påverkats av kulturella möten.
- Besvara eventuella frågor och ge utrymme för avslutande reflektioner.
Aktivitet
Som aktivitet kan eleverna skapa en ”identitetskarta” där de illustrerar sina egna identiteter och kulturella influenser. De ska inkludera faktorer som kön, etnicitet, språk, traditioner och eventuella kulturella möten som har påverkat dem. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad betyder kulturell identitet? Svar: En persons känsla av att tillhöra en viss kultur baserat på traditioner, språk och normer.
- Hur kan kultur påverka en persons identitet? Svar: Genom att erbjuda normer, värderingar och traditioner som formar hur en person ser på sig själv och sin plats i samhället.
- Nämn ett exempel på hur kulturella möten kan påverka identiteten.