En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 1. Biologi – Årstider och deras påverkan på djur och växter

Provkonstruktion

Årskurs: 1

Ämne: Biologi

Tema: Årstider och deras påverkan på djur och växter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper kring årstidernas påverkan på djur och växter samt deras förmåga att beskriva och förstå ekologiska samband.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska omfatta årstidernas växlingar och hur dessa påverkar djur och växter i naturen. Eleverna ska få kännedom om djurens och växternas anpassningar till olika årstider och förstå sambanden mellan dessa förändringar och ekosystemet.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet beskriva förändringar i naturen under de olika årstiderna. Eleven kan också namnge några djur och växter samt redogöra för deras anpassningar och livsmiljöer.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallas de fyra olika årstiderna?
A) Vinter, vår, sommar, höst
B) Sol, regn, snö, vind
C) Kallt, varmt, blåsigt, tyst
D) Djur, växter, kust, land
Rätt svar: A

2. Vad händer med många djur på vintern?
A) De bygger bon
B) De går i ide eller flyttar
C) De börjar äta mindre
D) De blir mer aktiva
Rätt svar: B

3. Hur förändras växter på hösten?
A) De blommar
B) De ruttnar
C) Bladen ändrar färg och faller av
D) De växer snabbare
Rätt svar: C

4. Vilken anpassning gör vissa djur på vintern?
A) De byter färg
B) De äter mer
C) De går i ide
D) De springer snabbare
Rätt svar: C

5. Vad gör växter på våren?
A) De blommar och producerar frön
B) De går i vila
C) De dör
D) De växer inte
Rätt svar: A

6. Vilken av följande är en typ av växt som blommar på sommaren?
A) Barrträd
B) Lövträd
C) Vitsippa
D) Snödroppe
Rätt svar: C

7. Hur påverkar temperaturen djurens beteende under året?
A) Det förändrar deras färg
B) Det påverkar deras tysta period
C) Det påverkar hur mycket de rör på sig
D) Det har ingen påverkan
Rätt svar: C

8. Vad kallas det när ett djur åker längst bort för att hitta varmare platser?
A) Hibernation
B) Migration
C) Vadrap
D) Emigration
Rätt svar: B

9. Varför tappar många träd sina löv på hösten?
A) För att spara vatten
B) För att se finare ut
C) För att växa mer
D) För att skydda sig från snön
Rätt svar: A

10. Vad kännetecknar årstiderna?
A) Ljus och temperaturförändringar
B) Olika djur
C) Samma växter
D) Inga smittor
Rätt svar: A

11. Vad är en anpassning hos växter på våren?
A) De slutar blomma
B) De producerar mer frön
C) De växer bort
D) De lever längre
Rätt svar: B

12. När börjar djurens parningssäsong oftast?
A) På vintern
B) På hösten
C) På sommaren
D) På våren
Rätt svar: D

13. Vilken typ av kost behöver djuren under vintern?
A) Mer energi
B) Mindre energi
C) Inga kalori
D) Mer vätska
Rätt svar: A

14. Vad händer med fåglar på vintern?
A) De stannar kvar
B) De går i ide
C) De flyttar söderut
D) De lägger ägg
Rätt svar: C

15. Hur påverkar klimatförändringar årstiderna?
A) De gör dem kortare
B) De kan förlänga dem
C) De har ingen påverkan
D) De förändrar färgen på bladen
Rätt svar: B

Resonerande frågor

1. Hur påverkar årstidernas växlingar djurens beteende?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att beskriva och diskutera sambanden mellan årstider och djurens beteenden baserat på observationer.

2. Vilka anpassningar kan djur göra för att överleva i olika årstider?
Eleverna får reflektera kring specifika exempel på anpassningar och visa djupare förståelse av ekosystemet.

3. Hur kan förändringar i växters livscykler påverka djurens liv?
Eleverna kan här förklara sambanden mellan växter och djur och hur dessa interaktioner fungerar i naturen.

4. Kan du ge exempel på hur klimatförändringar påverkar växters och djurs livsmiljöer?
Eleverna kan kritiskt tänka och resonera kring aktuella frågor som rör klimat och miljö.

5. Beskriv hur ljus och temperatur påverkar växters tillväxt under olika årstider.
Frågan uppmuntrar eleverna att diskutera och förklara växters känslighet för miljöfaktorer.

6. Vad kan hända med ekosystemet om ett djur förändrar sitt beteende under en viss årstid?
Elever är uppmanade att tänka på ekosystemets komplexitet och svårigheterna i förändringar.

7. Vilken betydelse har årstiderna för människors liv och aktiviteter?
Denna fråga kan leda till reflektion kring hur vi interagerar med naturen under olika årstider.

8. Hur kan vårt samhälle skydda djur och växter under extrema väderförhållanden?
Detta ger eleverna möjlighet att tänka på bevarandeinsatser och ansvarstagande i vår värld.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt kan elev få max 15 poäng från faktafrågor.
Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklad svar ger 2 poäng. Totalt kan elev få max 16 poäng från resonerande frågor.

För att nå betygsnivå E krävs minst 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×