Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Biologi
Tema: Människans påverkan på miljön – hur påverkar vi naturen?
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur människor påverkar miljön, både positivt och negativt, samt deras förmåga att ge exempel på sådana effekter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om hur mänsklig aktivitet påverkar miljön och ekosystemet, med fokus på aspekter som förorening, avfallshantering och resursanvändning. Eleverna ska få förståelse för hur våra handlingar kan påverka naturen både positivt och negativt.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet beskriva några sätt som människor påverkar miljön och ge exempel på både negativa och positiva effekter av mänsklig aktivitet.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är ett exempel på negativ mänsklig påverkan på miljön?
A. Återvinning
B. Plantering av träd
C. Bilavgaser
D. Skyddade naturområden
2. Vad kan människor göra för att minska sin negativa påverkan på miljön?
A. Minska plastanvändning
B. Öka avfallsmängden
C. Köpa mer plastprodukter
D. Förorena vattenkällor
3. Vilken av följande faktorer kan bidra till föroreningar i naturen?
A. Miljövänliga alternativ
B. Plastavfall
C. Återvinning
D. Skyddade naturområden
4. Vad är en positiv mänsklig påverkan på miljön?
A. Föroreningar
B. Avfall
C. Återvinning
D. Biltrafik
5. Hur kan människor bidra till bevarande av miljön?
A. Genom återvinning
B. Genom att öka avstängda områden
C. Genom att sprida föroreningar
D. Genom att öka plastanvändningen
6. Vilken av följande aktiviteter skadar miljön mest?
A. Återvinning
B. Plantering
C. Avfallsdeponering
D. Låt naturen vara
7. Vilken av följande källor är en stor orsak till luftföroreningar?
A. Trädplantering
B. Biltrafik
C. Energi från solpaneler
D. Kompostering
8. Vad kan vara en konsekvens av föroreningar i vattnet?
A. Död av växt- och djurliv
B. Ökad biologisk mångfald
C. Renare sjöar
D. Mer syre i vattnet
9. Vad innebär ‘avfallshantering’?
A. Hur man hanterar och sorterar avfall
B. Öka mängden avfall som produceras
C. Slänga allt avfall på samma plats
D. Göra avfall till en råvara
10. Varför är det viktigt att medvetet agera för att skydda miljön?
A. För att kunna förorena mer
B. För att bevara ekosystemen och vår hälsa
C. För att öka produktionen av avfall
D. För att ignorera miljöproblem
11. Som människa, vad kan vi göra för att minska vår negativa påverkan?
A. Återvinning av plast
B. Använda engångsprodukter
C. Kasta skräp på marken
D. Köra mer bil
12. Hur påverkar jordbruk miljön?
A. Kan orsaka föroreningar och förlust av biologisk mångfald
B. Har ingen påverkan
C. Bidrar enbart till ökad växtlighet
D. Gör inget för ekosystems skydd
13. Vad är en av de största orsakerna till global uppvärmning?
A. Plantering av träd
B. Minskad avfallshantering
C. Ökade koldioxidutsläpp
D. Ökning av naturreservat
14. Vilken typ av energi är mest miljövänlig?
A. Fossila bränslen
B. Solenergi
C. Kärnkraft
D. Kolkraft
15. Vilka konsekvenser kan överkonsumtion av resurser leda till?
A. Bättre livskvalitet
B. Miljöförstöring och minskade resurser
C. Ingen skillnad
D. Ökad biologisk mångfald
Resonerande frågor
1. Hur kan återvinning bidra till en mer hållbar framtid?
Syftet är att undersöka elevens förståelse för återvinningens långsiktiga effekter och dess betydelse för ekosystem och resurshushållning.
2. Vilka individuella åtgärder kan göras för att skydda miljön i vardagen?
Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över sina egna handlingar och ansvarsfullt beteende mot miljön.
3. Hur kan du påverka andra att agera för en bättre miljö?
Eleven utmanas att tänka på kommunikation och ledarskap i aktivism och medvetenhet kring miljösparande åtgärder.
4. Vilken roll spelar utbildning i förändringen av miljömedvetenhet?
Syftet är att bedöma elevens insikt i hur utbildning kan forma attityder och beteenden angående miljön.
5. Hur skulle samhället kunna reagera på klimatförändringar för att mildra dess effekter?
Frågan ger eleverna möjlighet att analysera och föreslå samhälleliga lösningar på ett aktuellt problem.
6. Vilka är de mest effektiva metoderna för att minska plastanvändning?
Eleven kan visa djupgående kunskap om miljöpåverkan och praktiska lösningar som kan implementeras.
7. På vilket sätt kan företag bidra till en mer hållbar utveckling?
Syftet är att låta eleverna reflektera över företagens ansvar och deras möjlighet att påverka miljön positivt.
8. Hur kan internationella avtal påverka miljöskyddet globalt?
Denna fråga uppmanar eleven att tänka på globala samarbeten och vikten av internationella insatser för miljön.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng (1 poäng per rätt svar), och de resonerande frågorna ger maximalt 15 poäng (3 poäng per fråga). För att få betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).