Provkonstruktion

Årskurs: 2

Ämne: Biologi

Tema: Hotade djurarter i Sverige

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om hotade djurarter i Sverige, deras livsmiljöer och de orsaker som bidrar till deras hotade status. Provets mål är också att framhäva vikten av bevarandeinsatser för att skydda dessa arter och den biologiska mångfalden.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla hotade djurarter i Sverige och de orsaker som ligger bakom deras
hotade status. Eleverna ska få kännedom om bevarandeinsatser och vikten av biologisk
mångfald.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet beskriva några hotade djurarter i Sverige och deras livsmiljöer,
samt förklara orsakerna till varför dessa arter är hotade.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär begreppet “hotade arter”?
A) Djurarter som är mycket vanliga.
B) Djurarter som lever i djurparker.
C) Djurarter som riskerar att utrotas eller bli mycket sällsynta.
D) Djurarter som är skyddade av lagar.

2. Vilken av följande arter är hotad i Sverige?
A) Lodjur.
B) Katt.
C) Hund.
D) Skata.

3. Vad är en vanlig orsak till att djurarter blir hotade?
A) Ökad population av djur.
B) Habitatförlust.
C) Bättre väderförhållanden.
D) Fler skyddade områden.

4. Vilken art är hotad i Sverige?
A) Älg.
B) Kungsörn.
C) Rådjur.
D) Fågel.

5. Vad kan man göra för att hjälpa hotade djurarter?
A) Jaga dem.
B) Förstöra deras livsmiljö.
C) Ignorera dem.
D) Delta i bevarandeinsatser.

6. Vilken av följande är en bevarandeinsats?
A) Skapa skyddade områden.
B) Släppa ut fler hotade djur.
C) Bygga fler städer.
D) Göra djurparker.

7. Vilken av följande orsaker hotar djurarter?
A) Klimatförändringar.
B) Människors skydd av djur.
C) Positiv mänsklig påverkan.
D) Ökande biologisk mångfald.

8. Vad kan en person skapa för att öka medvetenheten om hotade arter?
A) En hemsida om vanliga djur.
B) En blogg om matlagning.
C) En film om sport.
D) En “Hotade arter-plansch”.

9. Varför är det viktigt att bevara hotade arter?
A) De är tråkiga.
B) De kan återskapas.
C) De är vinstdrivande.
D) De bidrar till den biologiska mångfalden.

10. Hur kan mänskliga aktiviteter påverka djurens livsmiljöer?
A) Genom att skydda dem.
B) Genom att orsaka habitatförlust.
C) Genom att skapa fler livsmiljöer.
D) Genom att bevara naturen.

11. Vilket av följande är en konsekvens av jakt på hotade arter?
A) Minskad population.
B) Ökad biologisk mångfald.
C) Fler livsmiljöer.
D) Bättre hälsa för djuren.

12. Vilken av följande faktorer kan hjälpa till att skydda hotade arter?
A) Skyddade områden.
B) Mer jakt.
C) Utrotning av andra djur.
D) Ökad bebyggelse.

13. Vad kan elever göra för att bidra till bevarandeinsatser?
A) Förstöra naturen.
B) Tysta ner frågor om djur.
C) Ignorera naturproblemen.
D) Delta i miljöprojekt.

14. Vilken typ av information kan ingå i en affisch om en hotad art?
A) Endast namn och bilder.
B) Information om livsmiljö, hot och bevarandeinsatser.
C) Endast bilder.
D) Endast skämt.

15. Vilken information om hotade arter är viktig för att skydda dem?
A) Deras namn.
B) Människors åsikter.
C) Hur man kan göra dem av med.
D) Orsaker till deras hotade status.

Resonerande frågor

1. Varför är det viktigt att förstå orsakerna till att djurarter blir hotade?
Syftet med frågan är att låta eleverna reflektera och analysera betydelsen av att känna till dessa orsaker för att kunna agera.

2. Hur kan hotade arter påverka den ekologiska balansen?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera och förklara hur hotade arter spelar en roll i sina ekosystem.

3. Vilka konsekvenser kan det få om vi inte agerar för att skydda hotade arter?
Frågan syftar till att eleverna ska resonera om långsiktiga effekter och vikten av att agera nu.

4. Hur skulle du kunna öka medvetenheten om hotade djurarter i din skolmiljö?
Frågan tillåter eleverna att tänka kreativt om hur de kan påverka sin omgivning positivt.

5. Diskutera hur klimatförändringar kan påverka hotade djurarter.
Eleverna ges möjlighet att analysera sambandet mellan klimatfrågor och hotade djurarter.

6. Vilka bevarandeinsatser anser du är mest effektiva och varför?
Denna fråga inbjuder till diskussion och ställer krav på kritiskt tänkande om bevaring.

7. Vad kan individer göra för att bidra till bevarande av hotade djurarter i sitt dagliga liv?
Eleverna får möjlighet att sätta in bevarande i en personlig kontext och reflektera över sina egna handlingar.

8. Hur kan vi som samhälle bli mer medvetna om hotade djurarter?
Frågan hjälper eleverna att tänka på samhällsnivå och kollektivt ansvar när det kommer till bevarande.

Bedömning

Provets poängsystem är indelat enligt följande:
Totalt antal faktafrågor: 15 (1 poäng per korrekt svar)
Totalt antal resonerande frågor: 8 (2 poäng per korrekt och väl motiverat svar)
För att uppnå betyg:
E: Minst 8 poäng
C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)