Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper kring klimatförändringar, dess orsaker och konsekvenser för naturen och ekosystemen. Provets utformning ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse och förmåga att resonera kring ämnet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska handla om klimatförändringar, dess orsaker och konsekvenser för miljön och ekosystemet. Eleverna ska få kännedom om hur människans aktiviteter påverkar klimatet och vad vi kan göra för att motverka negativa effekter.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet beskriva vad klimatförändringar är, ge exempel på orsaker till dem och förklara hur de påverkar naturen och ekosystemen.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är klimatförändringar?

  • A. Kortvariga förändringar i vädret
  • B. Väsentliga förändringar i temperatur och vädermönster över tid
  • C. Plötsliga väderhändelser
  • D. Långsiktiga förändringar i temperatur och vädermönster på jorden

2. Vilken av följande faktorer bidrar till klimatförändringar?

  • A. Utsläpp av koldioxid från förbränning av fossila bränslen
  • B. Ökad mängd syre i atmosfären
  • C. Minskad användning av fossila bränslen
  • D. Skogens tillväxt

3. Vad är en konsekvens av klimatförändringar?

  • A. Mer stabilt väder
  • B. Översvämningar och torka
  • C. Ökad biodiversitet
  • D. Mindre föroreningar

4. Vilka åtgärder kan bidra till att motverka klimatförändringar?

  • A. Användning av förnybar energi
  • B. Ökad konsumtion av plastprodukter
  • C. Avskogning
  • D. Förbränning av mer fossila bränslen

5. Vad kan individer göra för att minska sin påverkan på klimatet?

  • A. Öka bilkörning
  • B. Minska energiförbrukning
  • C. Köpa fler engångsprodukter
  • D. Släppa ut mer koldioxid

6. Vad är en viktig orsak till klimatförändringar?

  • A. Naturliga cykler
  • B. Mänskliga aktiviteter
  • C. Förbättrad teknik
  • D. Ultrafiotiskt ljus

7. Vilken av följande är en växthusgas?

  • A. Syre
  • B. Koldioxid
  • C. Argon
  • D. Helium

8. Hur påverkar avskogning klimatet?

  • A. Ökar vattennivåerna
  • B. Minskar mängden koldioxid som tas upp
  • C. Skapar fler skogar
  • D. Kan leda till ökad nederbörd

9. Vad kan man göra för att öka medvetenheten om klimatförändringar?

  • A. Utbildning och affischer
  • B. Göra ingenting
  • C. Sprida desinformation
  • D. Framkalla apati

10. Vilken typ av energi är mest miljövänlig?

  • A. Kolenergi
  • B. Solenergi
  • C. Olja
  • D. Kärnkraft

11. Vad är en av de största källorna till växthusgasutsläpp?

  • A. Jordbruk
  • B. Transportsektorn
  • C. Skogsbruk
  • D. Biomassa

12. Vilken effekt har växthuseffekten på jorden?

  • A. Kylning av planeten
  • B. Värmeförstärkning av atmosfären
  • C. Stabilisering av temperaturen
  • D. Mer snöfall

13. Vad är en potentiell följd av klimatförändringar för djurlivet?

  • A. Ökad överlevnad av arter
  • B. Utdöende av vissa arter
  • C. En ökning av alla djurarter
  • D. Bättre livsmiljöer för alla djur

14. Vilken åtgärd kan bidra till att minska koldioxidutsläppen?

  • A. Bygga fler fabriker
  • B. Öka användning av kollektivtrafik
  • C. Avverka mer skog
  • D. Använda mer plast

15. Vad innebär hållbar utveckling?

  • A. Utveckling som tillgodoser nuvarande behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter
  • B. Enbart ekonomisk tillväxt
  • C. Enbart bevarande av naturen
  • D. Förbise kommande generationers behov

Resonerande frågor

1. Hur skulle du beskriva effekterna av klimatförändringar på din lokala miljö?

Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att relatera konceptet av klimatförändringar till sin egen omgivning och ge konkreta exempel.

2. Vilka specifika åtgärder kan du som individ vidta för att motverka klimatförändringar?

Frågan ger eleverna chans att reflektera över sina egna handlingar och möjliga förändringar som de kan göra i sin livsstil.

3. Hur kan vi öka medvetenheten om klimatförändringar i samhället?

Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kreativt om informationsspridning och viktigheten av utbildning.

4. Vilken roll spelar regeringar och företag i kampen mot klimatförändringar?

Frågan ger eleverna möjlighet att resonera kring ansvar och maktstrukturer i samhället.

5. På vilket sätt kan teknologiska framsteg bidra till att minska klimatförändringar?

Denna fråga öppnar för diskussion kring innovation och den potentiella positiva påverkan av ny teknik.

6. Hur påverkar kultur och samhälle vår syn på klimatförändringar?

Eleverna får reflektera över hur olika perspektiv formar våra idéer och attityder kring miljöfrågor.

7. Vad är den största utmaningen i arbetet mot klimatförändringar, och hur kan vi övervinna den?

Frågan utmanar eleverna att tänka kritiskt och konstruktivt om motstånd och lösningar.

8. Diskutera betydelsen av internationellt samarbete i kampen mot klimatförändringar.

Genom denna fråga kan eleverna utforska globaliseringens konsevenser och insatser på miljöområdet.

Bedömning

Provet kan bedömas på följande sätt:

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt går det att erhålla 15 poäng från faktafrågorna.

Resonerande frågor: Varje korrekt och välmotiverad svar ger 2 poäng, vilket ger totalt 16 poäng för resonerande frågor.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).