En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 5. Biologi – Svensk skog – ekosystem, flora och fauna



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 5
Ämne: Biologi
Tema: Svensk skog – ekosystem, flora och fauna

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om den svenska skogen, dess ekosystem, samt de organismer som finns där, inklusive både flora och fauna.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska handla om den svenska skogens ekosystem, dess olika komponenter, inklusive flora och fauna. Eleverna ska få kännedom om skogens betydelse för miljön, människan och biodiversiteten i Sverige.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet beskriva skogens olika delar och dess ekosystemtjänster, samt ge exempel på flora och fauna som lever i den svenska skogen och hur dessa samverkar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket träd är det vanligaste i den svenska skogen?
A) Ek
B) Bok
C) **Gran**
D) Lönn

2. Vilken typ av skog dominerar i norra Sverige?
A) Lövskog
B) **Barrskog**
C) Blandsog
D) Sumpskog

3. Vad kallas de tjänster som naturen tillhandahåller?
A) Ekosystemtjänster
B) Energikällor
C) **Ekosystemtjänster**
D) Resurser

4. Vilket av följande är en vanlig fågel i den svenska skogen?
A) **Kråka**
B) Pingvin
C) Havsörn
D) Struts

5. Vilken av följande faktorer påverkar växtligheten i skogen?
A) Solens position
B) **Jordmån**
C) Människors åsikter
D) Städernas störning

6. Vilken typ av ekosystemtjänst ger skogen genom syreproduktion?
A) Materiella tjänster
B) **Reglerande tjänster**
C) Kulturella tjänster
D) Stödjande tjänster

7. Vilken växt är en klassisk örtkrydda som kan hittas i den svenska skogen?
A) **Gräslök**
B) Rosmarin
C) Basilika
D) Timjan

8. Vilket djur kallas “skogskung”?
A) Hjort
B) **Älg**
C) Rådjur
D) Vildsvin

9. Vad kännetecknar en blandad skog?
A) Endast barrträd
B) Endast lövträd
C) **Både barr- och lövträd**
D) Ingen vegetation

10. Vilka av huvudanpassningarna gör att djuren klarar sig i skogsbiotoper?
A) Stora ögon
B) **Kamouflage**
C) Ekolokalisering
D) Starka klor

11. Vad är en dominant art i den svenska skogen?
A) En art som är sällsynt
B) **En art som har stor betydelse för ekosystemet**
C) En invasiv art
D) En utrotad art

12. Hur bidrar skogen till koldioxidupptag?
A) Genom avverkning
B) **Genom fotosyntes**
C) Genom erosion
D) Genom nedbrytning

13. Vad slags biotop är en torvmosse?
A) Barrskog
B) Lövskog
C) **Sumpmark**
D) Tundra

14. Vilken typ av betande djur lever framför allt i den svenska skogen?
A) **Rådjur**
B) Dromedar
C) Elefant
D) Sadelstyrka

15. Vilken typ av insekt är ofta viktig för pollineringen av skogsblommor?
A) Fjärilar
B) **Bin**
C) Skorpioner
D) Myror

Resonerande frågor

1. Beskriv hur människan kan påverka skogens ekosystem negativt.
Syftet är att förmå eleverna att reflektera över mänsklig påverkan och dess konsekvenser för naturen.

2. Ge exempel på hur olika arter i skogen samverkar med varandra.
Frågan uppmuntrar till djupare tankar kring ekosystemens komplexitet och interaktioner.

3. Hur kan bevarande av skogar bidra till att motverka klimatförändringar?
Eleverna kan diskutera betydelsen av skogar för kolcykeln och miljöskyddet.

4. Vilka är de mest viktiga ekosystemtjänsterna som den svenska skogen erbjuder, och varför är de betydelsefulla för människor?
Frågan ger möjlighet till att resonera kring ekonomiska och sociala aspekter av skogen.

5. Reflektera över ditt eget förhållande till naturen och skogen.
Syftet är att låta eleverna koppla sina personliga erfarenheter till teori och kunskap.

6. Diskutera hur skogens flora kan påverkas av klimatförändringar.
Frågan ger eleverna chans att tänka kring biodiversitet och framtida utmaningar.

7. Hur kan man öka medvetenheten om skogens betydelse i samhället?
Eleverna kan föreslå åtgärder för att sprida kunskap och engagemang.

8. Vilka fördelar finns det med att arbeta aktivt med bevarande av den svenska skogen?
Detta ger möjlighet att diskutera positiva aspekter av naturskydd och hållbar utveckling.

Bedömning

Faktafrågorna ger 1 poäng vardera. Resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).