Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Biologi
Tema: Kedjor och nätverk i ekosystem
Syfte
Detta prov syftar till att mäta elevernas förståelse för begreppen energiflöde, näringskedjor och matnät inom ekosystem, samt deras förmåga att diskutera konsekvenser av förändringar i dessa system.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Denna lektion syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för hur energiflöde och näringskedjor fungerar inom ekosystem. Fokuset ligger på att utforska trofinivåer, matkedjor, matnät och de interaktioner som sker mellan olika organismer.”
Kunskapskrav
“Eleven kan beskriva hur energiflödet i ett ekosystem fungerar och ge exempel på näringskedjor och matnät. Eleven kan också diskutera hur förändringar i en del av nätverket kan påverka hela ekosystemet.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad kallas de organismer som producerar egen näring?
A) Konsumenter
B) Nedbrytare
C) **Producenter**
D) Herbivorer
2. Vilken av följande är en primär konsument?
A) Växt
B) Predator
C) **Herbivor**
D) Nedbrytare
3. Vad är en näringskedja?
A) En kedja av mineraler
B) **En serie av organismer som visar hur energi flödar genom ekosystem som mat**
C) En grupp av rovdjur
D) En samling av olika biotoper
4. Vad innebär trofinivå?
A) En nivå av salthalt i havet
B) **En nivå av energi i en näringskedja**
C) En typ av organismer
D) En historisk fördelning av arter
5. Vilket av följande är ett exempel på en tertiär konsument?
A) **Rovfågel**
B) Växt
C) Herberivor
D) Nedbrytare
6. Vad beskriver ett matnät?
A) En enkel linjär kedja av organismer
B) **En sammanställning av flera näringskedjor som visar interaktioner mellan olika arter**
C) En lista över nedbrytare
D) En hierarki av trofinivåer
7. Vilket påstående stämmer om nedbrytare?
A) De producerar mat
B) **De bryter ner döda organismer och frigör näringsämnen**
C) De är alltid rovdjur
D) De är inte en del av ekosystemet
8. Vilken faktor kan påverka hela ekosystemet?
A) Obehandlade avfall
B) **Borttagning av en art**
C) Ökning av temperaturen
D) Övervattning
9. Vad är effekten av att en primär konsument försvinner från ett ekosystem?
A) Inga förändringar
B) **Överpopulation av producenter och minskning av rovdjur**
C) En stabil balans
D) Ökning av nedbrytare
10. Vilket av följande är en konsument i ett ekosystem?
A) **Rådjur**
B) Gräs
C) Alge
D) Svamp
11. Vad kan hända om man tar bort en nedbrytare från ekosystemet?
A) Inga effekter
B) **Ökad ansamling av döda organismer**
C) Ökad tillväxt av växter
D) Ingen förändring
12. Vad kallas det när en art i ett ekosystem försvinner?
A) Ekologisk nisch
B) **Utrotning**
C) Invasiv art
D) Habitatförlust
13. Vilket påstående beskriver ett ekosystem?
A) En samling av döda arter
B) **En gemenskap av levande organismer och deras miljö**
C) En viss geografisk plats
D) En serie av trofinivåer
14. Vad är en herbivor?
A) Ett rovdjur
B) **En växtätare**
C) En producent
D) En nedbrytare
15. Hur påverkar habitatförlust ekosystemet?
A) Ingen påverkan
B) **Det kan leda till minskad biodiversitet**
C) Ökar producenter
D) Förbättrar ekosystemets hälsa
Resonerande frågor
1. Diskutera hur energiflödet påverkar hela ekosystemet.
Syftet är att förstå sambandet mellan energi och organismernas överlevnad.
2. Vilken roll spelar nedbrytare i ett ekosystem?
Frågan hjälper eleverna att resonera kring hur ekosystemets kretslopp fungerar.
3. Hur påverkar förändringar i en art populationsdynamiken i ett ekosystem?
Denna fråga gör det möjligt för eleverna att skapa kopplingar mellan teori och praktiska exempel.
4. Beskriv skillnaden mellan ett matnät och en näringskedja och ge exempel.
Elevens svar visar förmågan att analysera relationer mellan olika ekologiska begrepp.
5. Diskutera effekterna av människans aktiviteter på naturliga matkedjor.
Frågan ger möjlighet att reflektera över människans roll i ekosystem.
6. Hur kan ekosystem återhämta sig efter en störning?
Denna fråga uppmuntrar till att tänka på återställande processer i ekologiska system.
7. Vilka faktorer påverkar biodiversiteten i ett ekosystem?
En möjlighet att undersöka och resonera kring komplexiteten i ekosystem.
8. Diskutera hur förändringar i trofinivåerna kan påverka hela nätverket.
Frågan ger också chans att visa avancerad förståelse av ekosystemets komplexitet.
Bedömning
Provet bedöms på en poängskala där faktafrågor ger 1 poäng var och resonerande frågor ger 2 poäng var. Totalt kan eleverna få maximalt 30 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng,
för betyg C krävs 12 poäng (minimum 3 poäng från resonerande frågor),
för betyg A krävs 18 poäng (minimum 5 poäng från resonerande frågor).