Prov: Ekosystemtjänster och deras betydelse
Årskurs: 9
Ämne: Biologi
Tema: Ekosystemtjänster och deras betydelse
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och kunskaper om ekosystemtjänster, deras typer och betydelse för både natur och samhälle. Provets uppgifter är utformade för att ge eleverna möjlighet att visa sin kunskap på olika nivåer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet syftar till att testa kunskaper om “ekosystemtjänster och deras betydelse för både natur och samhälle”.
Kunskapskrav
Provet testar kunskapskraven som handlar om att “redogöra för olika typer av ekosystemtjänster och beskriva deras betydelse för samhälle och ekosystem”.
Prov
Faktafrågor
- Vad innebär begreppet ekosystemtjänster?
A) Tjänster som människor erbjuder till naturen
B) Funktioner och resurser som ekosystemen tillhandahåller för att stödja liv och mänsklig välfärd
C) Ekonomiska överenskommelser om naturresurser
D) En typ av skogsavverkning
B - Nämn en typ av leverans-tjänst.
A) Pollinering
B) Vattenförsörjning
C) Klimatkontroll
D) Majskorn
B - Vilken av följande tjänster är en stödjande tjänst?
A) Vattenrening
B) Jordbildning
C) Frisk luft
D) Klättring i fjällen
B - Exempel på kulturella tjänster kan vara:
A) Matproduktion
B) Rekreation och turism
C) Råmaterialförsörjning
D) Biodiversitet
B - Vad menas med regulerande tjänster?
A) Tjänster som stödjer ekosystemets resurser
B) Tjänster som kontrollerar processer i ekosystemet
C) Tjänster som är avsedda för mänsklig konsumtion
D) Tjänster som skapas genom teknologi
B - Vilken typ av hot kan påverka ekosystemtjänster?
A) Förbättrad jordbruksteknik
B) Avskogning
C) Ökad biodiversitet
D) Skyddade områden
B - Ekosystemtjänster kan påverka folkhälsan genom:
A) Tillgång till digital media
B) Erbjuda rent vatten och friska livsmedel
C) Stödja sjukvårdssystem
D) Minska arbetslösheten
B - Varför är det viktigt att bevara ekosystemtjänster?
A) För att öka turismen
B) För att upprätthålla livskvalitet och säkerhet
C) För att bygga fler städer
D) För att öka produktionen av fossila bränslen
B - Vilken av följande är inte en ekosystemtjänst?
A) Klimateffekter
B) Kulturella evenemang
C) Pollinering
D) Vattenrening
B - Vad är en av människans viktigaste roller gällande ekosystemtjänster?
A) Förstöring av livsmiljöer
B) Bevarande och hållbar användning
C) Anpassning av naturen till människors behov
D) Utvinning av resurser utan begränsningar
B - Vad syftar lagen om biologisk mångfald till?
A) Att förbättra folkhälsan
B) Att skydda och bevara ekosystemtjänster
C) Att öka konsumtionen av naturresurser
D) Att främja ekonomisk tillväxt
B - Vilken åtgärd är mest effektiv för att bevara ekosystemtjänster?
A) Ökad urbanisering
B) Återställande av förlorade livsmiljöer
C) Ökad avskogning
D) Förstoring av avfallshantering
B - Vad är en ekosystemtjänst relaterad till vatten?
A) Kulturell betydelse
B) Energitillgångar
C) Vattenförsörjning
D) Underhåll av vägar
C - Vilken typ av tjänst bidrar till att skapa livsmiljöer för artmångfald?
A) Leverans-tjänster
B) Stödjande tjänster
C) Regulerande tjänster
D) Kulturella tjänster
B - Hur bidrar ekosystemet till att minimera klimatförändringar?
A) Genom att orsaka mer föroreningar
B) Genom att lagra koldioxid i växter
C) Genom att skapa fler städer
D) Genom att öka avfall
B
Resonerande frågor
- Beskriv hur ekosystemtjänster påverkar mänsklig välfärd och ge exempel på några av dessa tjänster.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över konkreta exempel från deras liv och koppla dessa till teori. - Analysera hur mänskliga aktiviteter hotar ekosystemtjänster.
Frågan uppmuntrar till en djupgående analys kring relationen mellan mänsklighet och natur och sätter fokus på aktuella problem. - Diskutera åtgärder som kan vidtas för att bevara ekosystemtjänster.
Eleverna får möjlighet att tänka kritiskt och kreativt kring hållbarhet och bevarande. - Reflektera över vad du tror händer med ekosystemens tjänster i framtiden.
Denna reflektion ger eleverna möjlighet att framhäva sina åsikter och tankar kring kommande utmaningar. - Vilken roll spelar utbildning i att bevara ekosystemtjänster?
Genom denna fråga kan eleverna diskutera vikten av medvetenhet och kunskap i samhället. - Hur kan du personligen bidra till bevarandet av ekosystemtjänster i din vardag?
Frågan ger eleverna möjlighet att relatera teori till praktiska åtgärder i sina liv. - Vilket ansvar har företag och regeringar kopplat till bevarande av ekosystemtjänster?
Här kan eleverna tänka på och resonera kring etik och ansvarstagande i samhället. - I vilken utsträckning anser du att lagstiftning behövs för att skydda ekosystemtjänster?
Frågan uppmuntrar till debatt och djupgående reflektion kring lagar och skydd av miljön.
Bedömning
Faktafrågor ger sammanlagt 15 poäng och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För betyget E krävs minst 8 poäng, där 4 poäng ska komma från faktafrågor. För betyget C krävs 12 poäng, och minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyget A krävs 18 poäng varav minst 5 poäng från resonerande frågor.