[Prov]. Spanska. Hälsningar och presentation. [Åk 6]

Assistant: Hej! Jag kan kan bistå med att bedöma, ta fram matriser och genomföra plagiatkontroller.

Uppge först aktuellt stadie och ämne.

User: Jag vill bedöma texter där eleven ska hälsa, säga vad den heter, hur gammal den är , var den bor och avsluta med hejdå på spanska årskurs 6. Jag laddar upp texter och vill ha styrkor och att träna på i punktform+ betyg

Assistant: God eftermiddag!

Du vill bedöma elevtexter där elever i årskurs 6 på spanska ska hälsa, presentera sig (namn, ålder, var de bor) och avsluta med hejdå. Jag kan hjälpa dig skapa en bedömningsmatris och göra bedömningar inklusive styrkor och vad eleven kan träna mer på i punktform, samt ge förslag på betyg.

Om du laddar upp elevtexterna kan jag granska dem och komma med bedömningarna. Vill du att jag först skapar en generell bedömningsmatris baserad på den uppgiften för årskurs 6 i spanska, så du kan se kriterierna för bedömning?

Bekräfta gärna hur du vill gå vidare!

User: ¡Hola! me llamo A viva de Sverige me como llamo doce ¡Adios!

Assistant: Tack för att du delade elevtexten!

Jag kommer nu att bedöma texten utifrån målen: att hälsa, säga vad eleven heter, hur gammal eleven är, var eleven bor och att avsluta med hejdå på spanska. Jag formulerar bedömning med styrkor, förbättringsområden och ger ett förslag på betyg enligt svenska skalan E till A för årskurs 6, spanska.

Jag återkommer med bedömningen strax.# Bedömning av personlig presentation på spanska

**Årskurs:** 6
**Ämne:** Spanska
**Tema:** Hälsa, presentation av namn, ålder, bostadsort och avslutande hälsning
**Omfattning:** Ca 1-2 meningar per moment, enkel text

## Sammanfattning

Eleven har skrivit en kort text med hälsningsfras, presentation av namn, angivande av ålder och bostadsort samt avslutat med hejdå på spanska. Texten innehåller grundläggande ord och uttryck för ändamålet men också några språkliga fel och oklarheter som påverkar förståelsen.

## Styrkor och svagheter

| Styrkor | Svagheter |
|———————————————————————————————————|——————————————————————————————–|
| Eleven använder korrekt hälsningsfras “¡Hola!” i början av texten. | Stavfel i namn: “A viva” istället för “Alva” (om namnet är Alva). |
| Eleven försöker säga var eleven bor med “de Sverige” (avser troligen “de Suecia”). | Felaktigt ordföljd och ordval: “me como llamo” istället för “me llamo” i mening om namn. |
| Eleven inkluderar siffran för åldern “doce” vilket är korrekt spanska för 12. | Saknar ord för att ange ålder tydligt, t.ex. “tengo doce años”. |
| Avslutning med “¡Adios!” är korrekt och passar syftet med hejdå. | Saknar tydlig struktur och skiljetecken, vilket gör det svårt att förstå meningsbyggnaden.|
| Eleven visar vilja att uttrycka all nödvändig information i en enkel text. | Osammanhängande meningar och brist på grammatikaliska bindningar. |

## Formativ bedömning

– Din hälsningsfras är bra och tydlig, fortsätt använda utropstecken för rätt spansk stil.
– För att säga ditt namn korrekt, säg **”Me llamo [namn]”** istället för **”me como llamo”** som är fel.
– När du berättar hur gammal du är, använd uttrycket **”Tengo doce años”** för att det ska bli tydligt. Prova att skriva detta med en hel mening.
– När du nämner var du bor, använd landets namn på spanska: **”vivo en Suecia”** eller **”soy de Suecia”**.
– Försök använda skiljetecken som punkter och kommatecken för att göra texten tydligare och lättare att läsa.
– Träna gärna att skriva korta, fullständiga meningar för varje uppgift: hälsa, namn, ålder, bostadsort och farväl.
– Öva grundläggande grammatik för personliga presentationer, t.ex. verbet **tener** (att ha) för ålder och verbet **vivir** eller uttrycket **ser de** för att tala om var du bor.
– Fortsätt öva uttal och stavning, särskilt skillnaden mellan liknande ord.

## Anmärkningar

| Felaktighet | Förklaring | Alternativ |
|————————-|—————————————————————————————————|————————————————-|
| *me como llamo* | Ska vara “me llamo” för att säga “jag heter”. “Como” betyder “hur”, men används inte så här. | Rätt: “Me llamo Alva” |
| *de Sverige* | “de Sverige” är inte spanska. Land ska heta *Suecia*. | Rätt: “de Suecia” eller “vivo en Suecia” |
| Saknas uttryck för ålder | “doce” är bara siffran 12, behövs verbet att ha “tengo” och ordet för år “años”. | Rätt: “Tengo doce años” |
| Ordföljd | Felaktig ordning och sammanfogning gör texten svårförståelig. | Separera meningar, använd punkt |
| Stavning | Namn felstavat (“A viva” istället för t.ex. “Alva”) | Kontrollera och skriv namn rätt |
| Saknar skiljetecken | Olika delar smälter ihop utan paus, vilket gör texten svår att följa | Använd punkt och kommatecken |

## Bedömningstabell

| Bedömningsområde | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
|———————–|————————————————————|———————————————————-|———————————————————–|
| Hälsningsfras | Eleven hälsar enkelt och korrekt (ex. “¡Hola!”) | Hälsar med viss variation och rätt användning av stil | Hälsar flytande och visar god språkmedvetenhet |
| Presentation av namn | Gör ett försök att säga namn, men med felform och stavning | Säger namn rätt, men med viss osäkerhet i språklig form | Säger namn korrekt och med god grammatik |
| Ålder | Anger ålder med enstaka ord, men utan korrekt sats | Anger ålder med fullständig mening (“Tengo doce años”) | Anger ålder flytande, eventuellt utökat med mer information|
| Bostadsort | Använder namn på land, men med felaktig spanska | Anger bostadsort korrekt (“de Suecia” eller “vivo en…”)| Beskriver bostadsort tydligt, korrekt och varierat |
| Avslutning (hejdå) | Använder korrekt “¡Adios!” | Använder “¡Adios!” eller annan hövlig avslutning korrekt | Använder avslutning flytande och med stil |

Källa: Skolans mål för spanska åk 6 – personlig presentation (anpassat från Centralt innehåll och bedömningskriterier)

**Allgot bedömer underlaget till betyget E**, eftersom texten når lägsta nivå men har flera språkliga brister, oklarheter i mening och grammatik som behöver övas mer för högre betyg.

Vill du att jag hjälper dig skapa en bedömningsmatris för denna uppgift som du kan använda för framtida bedömning? Eller vill du bedöma fler texter nu?

User: kan du skriva i du-form

Assistant: Självklart! Här kommer bedömningen i du-form, anpassad för eleven:

# Bedömning av din personliga presentation på spanska

**Årskurs:** 6
**Ämne:** Spanska
**Tema:** Hälsa, säga vad du heter, hur gammal du är, var du bor och avsluta med hejdå
**Omfattning:** Kort text med enkel meningar

## Sammanfattning

Du har skrivit en kort text där du hälsar, berättar vad du heter, hur gammal du är och var du bor, och avslutar med hejdå på spanska. Det finns några bra saker i texten, men också några fel som gör det svårare att förstå vad du menar.

## Styrkor och svagheter

| Styrkor | Att träna mer på |
|———————————————————————————————————|———————————————————————————————-|
| Du börjar på ett bra sätt med hälsningsfrasen “¡Hola!” som är helt rätt. | Säg “Me llamo” istället för “me como llamo” för att säga vad du heter. |
| Du försöker säga var du bor, och nämner Sverige, även om det inte blir helt rätt på spanska. | Säg “soy de Suecia” eller “vivo en Suecia” för att säga var du bor. |
| Du skriver siffran “doce” för din ålder, vilket är rätt ord för 12 på spanska. | Säg hela meningen “Tengo doce años” när du berättar hur gammal du är. |
| Du avslutar fint med “¡Adios!” som passar perfekt för att säga hejdå. | Använd punkter för att dela upp meningar så att texten blir lättare att läsa. |
| Du visar att du vill berätta allt som behövs i din text. | Träna på att skriva hela meningar som är tydliga och enkla att förstå. |

## Så här kan du bli bättre

– Fortsätt använda utropstecken när du hälsar och säger hejdå, det är viktigt i spanska!
– Säg **”Me llamo [ditt namn]”** för att berätta vad du heter. “Me como llamo” är fel.
– När du berättar hur gammal du är, säg **”Tengo doce años”**. Det betyder “Jag är tolv år”.
– När du vill säga var du bor, använd **”Soy de Suecia”** eller **”Vivo en Suecia”**.
– Använd punkt efter varje mening så att det blir en paus och texten blir lättare att läsa.
– Träna på att skriva hela meningar som hör ihop, exempelvis “Hola! Me llamo Alva. Tengo doce años. Vivo en Suecia. ¡Adios!”.
– Öva på att använda verb som **tener** (att ha) och **vivir** eller uttrycket **ser de** som hjälper dig att berätta om dig själv.
– Kontrollera stavningen på ditt namn och viktiga ord, så att det blir rätt.

## Fel och rättning

| Felaktigt | Varför det är fel | Så här kan du skriva istället |
|———————————–|————————————————|————————————————-|
| “me como llamo” | Det rätta är “me llamo” för att säga “jag heter” | “Me llamo Alva” |
| “de Sverige” | “Sverige” heter “Suecia” på spanska | “Soy de Suecia” eller “Vivo en Suecia” |
| Bara “doce” för ålder | Du behöver säga hela meningen för att det ska bli tydligt | “Tengo doce años” |
| Inga punkter mellan meningarna | Det gör det svårt att förstå vad som hör ihop | Använd punkt efter varje mening |
| Stavfel på namn eller ord | Det kan göra det svårt att förstå | Kontrollera hur du stavar |

## Bedömning och betyg

| Bedömningspunkt | E (godkänt) | C (bra) | A (mycket bra) |
|————————–|———————————————–|————————————————|————————————————|
| Hälsa | Du hälsar enkelt med “¡Hola!” | Du hälsar varierat och rätt med utropstecken | Du hälsar med mycket bra språk och stil |
| Namn | Du försöker säga ditt namn men med fel | Du säger ditt namn rätt men är lite osäker | Du säger namnet flytande och korrekt |
| Ålder | Du anger åldern med ord men saknar mening | Du säger hela meningen om ålder | Du berättar ålder och kan utveckla med mer info |
| Var du bor | Du säger landets namn men inte helt rätt | Du säger var du bor korrekt | Du uttrycker detta på tydligt och varierat sätt |
| Avslutning (hejdå) | Du använder “¡Adios!” korrekt | Du använder “¡Adios!” eller liknande korrekt | Du avslutar fint och visar god språkmedvetenhet |

Du når betyget **E** eftersom du gör en bra början men behöver träna på rätt form och att skriva hela meningar så att texten blir tydlig.

Vill du att jag gör en bedömningsmatris som du kan använda till fler liknande uppgifter? Vill du få texten sammanställd i en Word-fil som du kan spara och dela?

User: ¡Hola! Me llamo Elis y yo vivo en Suecia. Yo tengo doce años. Mi familia es muy interesante. Mi hermana tengo díesiseis años y mi hermano tengo trece años, mi perro tengo cuatro años. Me gusta jugar al fútbol y floorball. Mi fruta favorita es mango. Mi casa es grande y bonito. ¡MI CASA ES PERFECTO!

Assistant: Tack för din text! Jag gör nu en bedömning i du-form av din spanska presentation, med styrkor, vad du kan träna mer på och föreslaget betyg.

# Bedömning av din personliga presentation på spanska

**Årskurs:** 6
**Ämne:** Spanska
**Tema:** Hälsa, namn, ålder, bostadsort, familj, intressen och bostad i enkel presentation

## Sammanfattning

Du har skrivit en bra och utvecklad text där du hälsar, säger vad du heter, var du bor, hur gammal du är och berättar om din familj, dina intressen och ditt hem. Texten visar tydlig vilja att beskriva dig själv på spanska med flera meningar och varierande innehåll.

## Styrkor och att träna mer på

| Styrkor | Att träna mer på |
|————————————————————————————————-|———————————————————————————————|
| Du berättar tydligt ditt namn, var du bor och hur gammal du är med fullständiga meningar. | Använd rätt verbform för äga/tener när du pratar om familjemedlemmars ålder (t.ex. “Mi hermana tiene…”) |
| Du beskriver intressen och favoritfrukt, det gör texten intressant och personlig. | Kolla att adjektiven stämmer i genus och antal (t.ex. “bonito” → “bonita” eftersom casa är feminin) |
| Du använder skiljetecken som punkt och kommatecken för att göra texten lätt att läsa. | Undvik att skriva många meningar som börjar med “Yo”, det går att variera lite mer. |
| Du uttrycker känslor och åsikter, t.ex. “Mi casa es perfecto!”. | Kolla stavningen på talet sexton: “díesiseis” ska stavas “dieciséis” med accenttecken och rätt stavning. |
| Din meningsbyggnad är på god väg att vara korrekt och begriplig. | Försök att använda verb i rätt form för subjekt, till exempel “Mi hermana tiene”, inte “tengo” för alla. |

## Så här kan du bli ännu bättre

– Använd alltid verbet **tener** (att ha) för åldrar: “Mi hermana tiene dieciséis años” istället för “tengo”.
– Kontrollera adjektivens kön och antal så att de passar substantivet, t.ex. “casa” är feminin, så säg **”grande y bonita”** istället för “bonito”.
– Variera meningarna mer och träna att inte börja så många meningar med “Yo”. Du kan till exempel säga “Me gusta jugar al fútbol y al floorball” utan “Yo” först.
– Skriv siffror med korrekt stavning och accent: “dieciséis” istället för “díesiseis”.
– Fortsätt använda versaler och utropstecken på rätt sätt för att framhäva viktiga delar av texten.

## Fel och rättning

| Felaktigt | Varför det är fel | Så här kan du skriva istället |
|———————————-|—————————————————-|—————————————————-|
| “Mi hermana tengo díesiseis años” | Fel verb för ålder, felstavning på “dieciséis” | “Mi hermana tiene dieciséis años” |
| “Mi hermano tengo trece años” | Fel verbform | “Mi hermano tiene trece años” |
| “mi perro tengo cuatro años” | Samma fel som ovan, verb “tener” ska användas | “Mi perro tiene cuatro años” |
| “bonito” om hus (casa är feminin) | Adjektivet måste stämma i genus med substantivet | “grande y bonita” |
| Saknas “al” före “floorball” | Prepositionen “al” behövs för sporter | “jugar al fútbol y al floorball” |

## Bedömning och betyg

| Bedömningspunkt | E (godkänt) | C (bra) | A (mycket bra) |
|—————————|————————————————|————————————————-|————————————————–|
| Hälsning och namn | Hälsar och presenterar sig kort | Hälsar och presenterar sig tydligt och korrekt | Hälsar och berättar mer utförligt och korrekt |
| Ålder och familj | Anger ålder för sig själv och familj med fel verb och stavning | Använder rätt verb och stavning för ålder | Äger att använda varierat och korrekt språk |
| Intressen och beskrivning | Nämner intressen och egenskaper men med vissa fel | Beskriver intressen och bostad tydligt | Beskriver utförligt med god språkhantering |
| Språklig korrekthet | Flera grammatik- och stavfel men begripligt | Få fel, god språkförståelse | Nästan helt rätt grammatik och stavning |
| Helhet och struktur | Texten är lätt att följa men lite enkel | Texten är tydlig och välstrukturerad | Texten är flytande och välformulerad |

Du når betyget **C** eftersom du kan presentera dig och ditt liv bra, med viss språklig osäkerhet, framför allt i verbformer och stavning.

Vill du att jag hjälper dig skapa en bedömningsmatris för liknande texter, eller vill du bedöma fler elevtexter nu? Vill du ha bedömningen samlad i en Word-fil?

User: kan du skriva formativ bedömning i punktform?

Assistant: Självklart! Här kommer den formativa bedömningen i punktform riktad till eleven:

## Formativ bedömning – så kan du förbättra din spanska text

– Använd verbet **tener** när du berättar hur gammal någon är, till exempel **”Mi hermana tiene dieciséis años”** istället för **”tengo”**.
– Kontrollera att adjektiven passar substantivet i kön och antal, t.ex. säg **”casa bonita”** istället för **”casa bonito”**.
– Skriv siffror och ord rätt, till exempel **”dieciséis”** med accenttecken och korrekt stavning.
– Variera hur du börjar meningarna, undvik att alltid börja med **”Yo”** för att göra texten mer naturlig.
– Använd prepositionen **”al”** när du pratar om sporter, t.ex. **”jugar al fútbol y al floorball”**.
– Se till att skiljetecken som punkt och komma finns på rätt ställen för att göra texten lättare att läsa.
– Fortsätt använda utropstecken när du vill framhäva något, det passar bra på spanska.
– Öva på att skriva hela och tydliga meningar som hänger ihop så att någon som läser lätt förstår vad du menar.

Vill du att jag hjälper dig samla dessa utvecklingspunkter i en Word-fil för att ha som stöd när du skriver?

User: kan du ge både positiv och framåtsyftande i samma formativa bedömning

Assistant: Absolut! Här är en formativ bedömning i punktform som både lyfter fram det du gör bra och ger konkreta tips på hur du kan bli ännu bättre:

## Formativ bedömning – vad du gör bra och vad du kan träna mer på

– Du använder verbet **vivir** tydligt när du säger var du bor, det gör att texten känns personlig. För att bli ännu bättre kan du träna på att använda verbet **tener** när du berättar hur gammal någon är, till exempel **”Mi hermana tiene dieciséis años”** istället för **”tengo”**.
– Det är bra att du beskriver dina intressen och favoritfrukt, det gör texten intressant för den som läser. Nästa steg är att kolla så att adjektivens form passar med ordet de beskriver, som att säga **”casa bonita”** istället för **”casa bonito”**.
– Du använder skiljetecken som punkt och komma vilket gör texten lätt att förstå. Fortsätt med det, och försök undvika att alltid börja meningar med **”Yo”**, för det gör att texten känns mer varierad och naturlig.
– Det är toppen att du skriver utropstecken och använder versaler för att visa känslor i texten. Du kan också förbättra texten genom att kontrollera stavningen på ord med accenter, som **”dieciséis”** istället för **”díesiseis”**.
– Din text är lätt att följa eftersom du skriver flera fullständiga meningar. För att ta nästa steg, träna på att använda rätt verbformer, särskilt för att berätta om familjemedlemmars ålder, och var noggrann med stavning och grammatik.

Vill du att jag hjälper dig att sammanställa detta i en Word-fil som du kan använda som stöd när du skriver fler texter?

User: kan du skriva styrkorna först och sedan att träna på

Assistant: Självklart! Här kommer formativ bedömning med styrkor först och sedan vad du kan träna mer på:

## Formativ bedömning – styrkor och att träna mer på

### Styrkor

– Du använder verbet **vivir** tydligt när du säger var du bor, vilket gör att texten känns personlig.
– Du beskriver dina intressen och favoritfrukt, vilket gör texten intressant för den som läser.
– Du använder skiljetecken som punkt och komma, vilket gör texten lätt att förstå.
– Du skriver utropstecken och använder versaler för att visa känslor i texten på ett bra sätt.
– Din text är lätt att följa eftersom du skriver flera fullständiga meningar.

### Att träna mer på

– Använd verbet **tener** när du berättar ålder, till exempel **”Mi hermana tiene dieciséis años”** istället för **”tengo”**.
– Kontrollera att adjektivens form passar med substantivet, till exempel **”casa bonita”** istället för **”casa bonito”**.
– Undvik att alltid börja meningar med **”Yo”** för att göra texten mer varierad och naturlig.
– Kontrollera stavningen på ord med accenter, som **”dieciséis”** istället för **”díesiseis”**.
– Använd prepositionen **”al”** när du talar om sporter, till exempel **”jugar al fútbol y al floorball”**.
– Träna på att använda rätt verbformer för att berätta om familjemedlemmars ålder.

Vill du att jag hjälper dig att sammanställa detta i en Word-fil som du kan ha som stöd när du jobbar vidare med din spanska?

User: perfekt, kan du göra samma på följande texter

Assistant: Skicka gärna elevtexterna så gör jag samma struktur med styrkor och att-träna-på samt bedömning i du-form för varje text!

User: ¡Hola! me llamo E.Tengo doce años.Me vivo in ingelstad.¡ chaooo!

Assistant: Jag börjar med att bedöma texten du skickade med styrkor, att träna mer på och ett förslag på betyg i du-form.

# Bedömning av din personliga presentation på spanska

**Årskurs:** 6
**Ämne:** Spanska
**Tema:** Hälsa, namn, ålder, bostadsort och hejdå

## Sammanfattning
Du har skrivit en kort text som innehåller hälsning, namn, ålder, bostadsort och farväl. Texten visar att du förstår vad uppgiften handlar om men det finns några språk- och strukturfel som gör att texten kan bli tydligare.

## Styrkor och att träna mer på

### Styrkor

– Du börjar din text med en tydlig hälsningsfras, **”¡Hola!”**, vilket är helt rätt.
– Du berättar vad du heter med frasen **”me llamo”**, vilket visar att du vet hur man presenterar sig.
– Du anger din ålder med ordet **”doce”**, vilket är ett viktigt steg för att berätta mer om dig själv.
– Du avslutar med en hälsning **”¡chaooo!”**, vilket visar att du kan använda avslutningar på spanska.

### Att träna mer på

– Använd mellanslag efter punkter för att göra texten mer lättläst, till exempel efter **”E.”** och **”años.”**.
– Säg **”Me llamo E.”** istället för **”me llamo E.”** med stor bokstav i början av meningen.
– Använd verbet **tener** för att säga din ålder med hela meningen: **”Tengo doce años.”**
– Istället för **”Me vivo in Ingelstad”**, säg **”Vivo en Ingelstad.”** på spanska.
– Var noga med att använda rätt spanska prepositioner, **”en”** istället för engelska **”in”**.
– Använd stor bokstav efter punkt och i början av meningar (t.ex. **”¡Chaooo!”** istället för **”¡ chaooo!”**).
– Använd skiljetecken och mellanrum korrekt för att göra texten tydligare.

## Bedömning och betyg

| Bedömningspunkt | E (godkänt) | C (bra) | A (mycket bra) |
|————————–|————————————————|————————————————-|————————————————–|
| Hälsning och namn | Hälsar och presenterar sig enkelt | Hälsar och presenterar sig tydligt och korrekt | Hälsar och berättar mer utförligt och korrekt |
| Ålder | Anger ålder med ord men saknar hel mening | Använder fullständig mening för ålder | Använder ålder och utökar beskrivningen |
| Bostadsort | Försöker säga var du bor men med engelska ord och fel ordning | Anger bostadsort korrekt på spanska | Uttrycker bostadsort tydligt och varierat |
| Avslutning (hejdå) | Använder enkel hälsning som “¡chaooo!” | Använder hejdå på korrekt och tydligt sätt | Avslutar flytande med variation |

Du når betyget **E** eftersom du kan hälsa och presentera dig men behöver träna på grammatik, ordval och meningsbyggnad för att bli tydligare.

Vill du att jag sammanställer denna bedömning i en Word-fil för att du lättare ska kunna arbeta vidare?

User: ¡Hola

Vivo en Ingelstad, Sverige, Eropa. Me llamo E. Tengo doze años. Adiós!

Assistant: Jag bedömer din text med styrkor, utvecklingspunkter och betygsförslag i du-form:

# Bedömning av din personliga presentation på spanska

**Årskurs:** 6
**Ämne:** Spanska
**Tema:** Hälsa, namn, ålder, bostadsort, hejdå

## Sammanfattning
Du har skrivit en tydlig text där du presenterar var du bor, vad du heter och hur gammal du är. Texten avslutas med ett korrekt “Adiós!”. Det finns några stavfel och sätt att förbättra språket för att göra texten mer korrekt spanska.

## Styrkor och att träna mer på

### Styrkor

– Du börjar med hälsningen **”¡Hola”**, vilket är bra för att fånga läsarens uppmärksamhet (komma ihåg avslutande utropstecken också).
– Du berättar tydligt var du bor – både stad, land och världsdel – vilket gör presentationen rikare.
– Du säger vad du heter och hur gammal du är med kompletta meningar.
– Du avslutar med **”Adiós!”**, en korrekt och tydlig avslutning.

### Att träna mer på

– Kom ihåg att sätta utropstecken i båda ändar av hälsningsfrasen: **”¡Hola!”**.
– Stava **”Europa”** korrekt, och skriv alltid namn på yrkesspråk med stor bokstav.
– Stava åldern rätt: **”doce”** istället för **”doze”**.
– Använd mellanslag efter kommatecken för bättre läsbarhet, t.ex. efter **”Ingelstad,”** och **”Sverige,”**.
– Använd gärna punkt efter hälsningsfrasen för att dela upp texten i tydliga meningar.
– Skriv alltid stor bokstav efter punkt, som i **”Me llamo E.”** och **”Tengo doce años.”**.
– För att få kompletta meningar, skriv gärna **”Vivo en Ingelstad, Suecia, Europa.”** med spanska namn och städer.

## Bedömning och betyg

| Bedömningspunkt | E (godkänt) | C (bra) | A (mycket bra) |
|—————————|——————————————|——————————————–|————————————————|
| Hälsning och namn | Hälsar och presenterar sig enkelt | Hälsar och presenterar sig korrekt med fullständiga meningar | Hälsar och presenterar sig utförligt och stilrent |
| Ålder | Anger ålder med stavfel | Använder korrekt stavning och hela meningar| Använder ålder i varierat och korrekt språk |
| Bostadsort | Anger plats med vissa stavfel | Anger plats tydligt med få fel | Anger plats korrekt och med variation |
| Avslutning (hejdå) | Använder korrekt avslutning | Använder avslutning på tydligt sätt | Använder avslutning flytande och med stil |

Du når betyget **E** eftersom du kommunicerar det viktiga men behöver jobba mer på stavning och struktur.

Vill du att jag sammanställer denna bedömning i en Word-fil så att du kan ha den som stöd när du tränar mer?

User: Hola me llamo E. Me tengo años doce.
Me vivo en Ingelstad Odegardegard.
¡Chao chao!

Assistant: Jag bedömer din text med styrkor, vad du kan träna mer på och förslag på betyg i du-form.

# Bedömning av din personliga presentation på spanska

**Årskurs:** 6
**Ämne:** Spanska
**Tema:** Hälsa, namn, ålder, bostadsort och hejdå

## Sammanfattning
Du har försökt skriva en enkel text där du presenterar dig och berätta lite om dig själv på spanska. Det finns flera saker som kan göras tydligare och mer språkriktigt.

## Styrkor och att träna mer på

### Styrkor

– Du hälsar med **”Hola”** som är ett bra sätt att börja en presentation.
– Du försöker säga ditt namn med **”me llamo”** som är rätt uttryck.
– Du skriver flera meningar vilket visar att du försöker göra texten lite längre.
– Du avslutar med ett trevligt hejdå, **”¡Chao chao!”**, vilket är fint att använda.

### Att träna mer på

– Säg **”Me llamo E”** som en hel mening, med stor bokstav i början.
– Använd rätt uttryck för ålder, det heter **”Tengo doce años”** och inte **”Me tengo años doce”**.
– Istället för **”Me vivo”** säg bara **”Vivo”** när du berättar var du bor.
– Kontrollera stavningen på platsnamnet, **”Odegardegard”** verkar vara felstavat eller okänt.
– Skriv punkt i slutet av meningar för att dela upp texten tydligt.
– Använd gärna stor bokstav i början av varje mening och efter punkt.

## Bedömning och betyg

| Bedömningspunkt | E (godkänt) | C (bra) | A (mycket bra) |
|————————–|——————————————-|——————————————-|————————————————-|
| Hälsning och namn | Hälsar och försöker presentera sig | Hälsar och presenterar sig tydligt och korrekt | Hälsar och presenterar sig utförligt och stilrent |
| Ålder | Försöker ange ålder men med felaktigt uttryck | Anger ålder korrekt med hela meningar | Använder ålder och utvecklar presentationen |
| Bostadsort | Försöker säga var du bor men stavfel | Anger bostadsort korrekt | Beskriver bostadsort utförligt och korrekt |
| Avslutning (hejdå) | Använder enkel och trevlig avslutning | Använder korrekt avslutning | Använder avslutning med stil och variation |

Din text motsvarar betyget **E** eftersom du kan göra en enkel presentation men behöver träna mer på rätt uttryck, stavning och meningsbyggnad.

Vill du att jag sammanställer bedömningen i en Word-fil så att du kan ha den som stöd när du övar?

User: ¡hola!
Me llamo Harry y soy 12 años, me siente bien y me vivo sweden nöbble. Me gustan el azul y me gustan los perros. Te cuido ¡adios!

Assistant: Jag bedömer din text med styrkor, vad du kan träna mer på och förslag på betyg i du-form.

# Bedömning av din personliga presentation på spanska

**Årskurs:** 6
**Ämne:** Spanska
**Tema:** Hälsa, namn, ålder, hur du mår, bostadsort, intressen och avslutning

## Sammanfattning
Du har skrivit en text där du hälsar, presenterar dig själv, berättar hur gammal du är och hur du mår, samt vad du gillar och avslutar med ett hejdå. Texten visar att du vill berätta om dig själv, men flera språkliga fel gör det svårt att förstå allt.

## Styrkor och att träna mer på

### Styrkor

– Du hälsar med ett tydligt **”¡Hola!”** som är en fin början.
– Du berättar vad du heter med **”Me llamo Harry”**, vilket är korrekt.
– Du säger hur gammal du är, vilket är viktigt för att presentera dig själv.
– Du försöker säga hur du mår med **”me siente bien”**, vilket visar att du vill ge mer information om dig själv.
– Du berättar om vad du gillar, både färg och djur, vilket gör texten intressant.
– Du avslutar med ett hejdå, **”¡adios!”**, vilket gör texten komplett.

### Att träna mer på

– Skriv **”¡Hola!”** med stor bokstav och utropstecken i början och slutet av hälsningen.
– När du säger din ålder, använd uttrycket **”Tengo 12 años”** istället för **”soy 12 años”**.
– Använd rätt verbform för känslor: säg **”Me siento bien”**, inte **”me siente bien”**.
– När du berättar var du bor, använd spanska prepositioner och stavning, t.ex. **”Vivo en Sweden, Nöbble”** (kanske stavas **”Nöbble”**?).
– Använd artikel framför substantiv som i **”Me gustan el azul”** bör vara **”Me gusta el azul”** eftersom färg är singular.
– Kontrollera stavning och använd stor bokstav på namn på platser och länder.
– Skriv stora bokstäver i början på meningar och efter punkt.
– Utveckla gärna mer beskrivningar men tänk på grammatik och ordföljd för att göra texten enklare att förstå.

## Bedömning och betyg

| Bedömningspunkt | E (godkänt) | C (bra) | A (mycket bra) |
|————————–|———————————————–|————————————————-|————————————————|
| Hälsning och namn | Hälsar och presenterar sig enkelt | Hälsar och presenterar sig tydligt och korrekt | Hälsar och presenterar sig utförligt och stilrent |
| Ålder och känslor | Anger ålder och känsla med vissa fel | Använder korrekta uttryck men med viss osäkerhet | Använder uttryck korrekt och naturligt |
| Bostadsort och intressen | Nämner bostadsort och intressen med brister | Formulerar bostadsort och intressen tydligt | Beskriver dessa utförligt och korrekt |
| Språklig korrekthet | Flera grammatik- och stavfel men grundläggande förståelse | Få fel och god förståelse | Nästan helt rätt grammatik och stavning |
| Avslutning (hejdå) | Använder enkel avslutning | Använder korrekt och tydlig avslutning | Använder avslutning stilfullt och varierat |

Du når betyget **E** eftersom du kan uttrycka dig om dig själv men behöver träna mer på grammatik, rätt ordföljd och stavning.

Vill du att jag sammanställer bedömningen i en Word-fil som stöd för ditt fortsatta arbete?

User: ¡Hola!
Mi llamo es I, ¿Comot te llamas? Yo live es Alicante ¿y tu?
Mi años es doce ¿y tu?
¡Chao!

Assistant: Jag bedömer din text med styrkor, vad du kan träna mer på och förslag på betyg i du-form.

# Bedömning av din personliga presentation på spanska

**Årskurs:** 6
**Ämne:** Spanska
**Tema:** Hälsa, namn, bostadsort, ålder och frågor till mottagaren

## Sammanfattning
Du har skrivit en text där du hälsar, presenterar dig själv, berättar var du bor och hur gammal du är samt ställer frågor till den du pratar med. Du visar vilja att använda spanska i en konversation, men vissa fel gör det svårt att förstå allt riktigt.

## Styrkor och att träna mer på

### Styrkor

– Du hälsar på ett klart och tydligt sätt med **”¡Hola!”**.
– Du försöker presentera dig själv genom att använda frasen **”Mi llamo es I”** vilket visar att du vill säga ditt namn.
– Du berättar var du bor och ställer frågor för att skapa dialog, vilket är jättebra.
– Du berättar hur gammal du är och frågar om den andra personen också, vilket visar att du försöker vara en aktiv samtalspartner.
– Du avslutar texten med ett enkelt hejdå, **”¡Chao!”**, som passar bra.

### Att träna mer på

– Använd rätt fras för att säga vad du heter: **”Me llamo I”** istället för **”Mi llamo es I”**.
– Skriv **”¿Cómo te llamas?”** i fråga om vad någon heter, med korrekt stavning och frågetecken.
– Säg **”Yo vivo en Alicante”** istället för **”Yo live es Alicante”** och använd riktig spansk stavning.
– Använd rätt uttryck för ålder: **”Tengo doce años”** istället för **”Mi años es doce”**.
– Använd frågetecken korrekt både i början och slutet av frågorna (spanska har inledande och avslutande frågetecken).
– Skriv stor bokstav i början av meningar och efter punkt.
– Träna på att bygga meningar med rätt ordning och grammatik så att det blir tydligt och lätt att förstå.

## Bedömning och betyg

| Bedömningspunkt | E (godkänt) | C (bra) | A (mycket bra) |
|—————————-|————————————————|————————————————-|————————————————–|
| Hälsning och namn | Hälsar och försöker presentera sig | Hälsar och presenterar sig tydligt och korrekt | Hälsar och presenterar sig utförligt och stilrent |
| Bostadsort och frågor | Anger bostadsort och ställer frågor med viss osäkerhet | Formulerar bostadsort och frågor korrekt | Använder bostadsort och frågor flytande och korrekt |
| Ålder | Försöker ange ålder men med fel uttryck | Anger ålder korrekt med fullständiga meningar | Använder ålder i varierat och korrekt språk |
| Språklig korrekthet | Flera fel i stavning och grammatik | Några fel men god förståelse | Nästan helt rätt grammatik och stavning |
| Avslutning (hejdå) | Avslutar med enkel hälsning | Använder korrekt och tydlig avslutning | Använder avslutning stilfullt och varierat |

Du når betyget **E** eftersom du försöker kommunicera på spanska men behöver jobba mycket med ordval, stavning och grammatik för att bli tydligare.

Vill du att jag sammanställer denna bedömning i en Word-fil som du kan använda när du jobbar vidare?

User: Hola, me llamo J, tengo doce años yo vivo en ingelstad adios.

Assistant: Jag bedömer din text med styrkor, vad du kan träna mer på och förslag på betyg i du-form.

# Bedömning av din personliga presentation på spanska

**Årskurs:** 6
**Ämne:** Spanska
**Tema:** Hälsa, namn, ålder, bostadsort och hejdå

## Sammanfattning
Du har skrivit en kort text där du hälsar, säger vad du heter, hur gammal du är, var du bor och avslutar med hejdå. Texten visar att du kan grundläggande ord och uttryck, men texten behöver bli tydligare med skiljetecken och rätt användning av stor bokstav.

## Styrkor och att träna mer på

### Styrkor

– Du börjar klart och tydligt med hälsningsfrasen **”Hola”**.
– Du säger vad du heter med rätt uttryck **”me llamo”** och ditt namn.
– Du berättar hur gammal du är med meningen **”tengo doce años”** som är korrekt.
– Du försöker säga var du bor, vilket är ett viktigt steg.
– Du avslutar texten med ett enkelt **”adios”** som passar bra.

### Att träna mer på

– Använd stor bokstav i början av meningar, till exempel **”Me llamo J”** istället för **”me llamo J”**.
– Använd punkt mellan meningarna för att göra texten lättare att läsa, till exempel efter **”años”** och **”Ingelstad”**.
– Skriv **”Ingelstad”** med stor bokstav, eftersom det är ett egennamn.
– Kom ihåg att använda utropstecken vid hälsningsfras och hejdå, exempelvis **”¡Hola!”** och **”¡Adiós!”**.
– Träna på att skriva hela meningar med rätt skiljetecken för bättre läsbarhet.

## Bedömning och betyg

| Bedömningspunkt | E (godkänt) | C (bra) | A (mycket bra) |
|————————–|———————————————–|————————————————|————————————————|
| Hälsning och namn | Hälsar och presenterar sig kort och enkelt | Hälsar och presenterar sig korrekt och tydligt | Hälsar och presenterar sig utförligt och stilrent |
| Ålder | Anger ålder korrekt i enkel mening | Använder ålder i mer utvecklad mening | Uttrycker ålder och beskrivning varierat och korrekt |
| Bostadsort | Anger bostadsort enkelt med vissa brister | Anger bostadsort tydligt med god form | Beskriver bostadsort utförligt och korrekt |
| Avslutning (hejdå) | Använder enkel hejdå | Använder korrekt och tydlig avslutning | Använder avslutning stilfullt och varierat |

Din text når betyget **E** eftersom du gör en enkel presentation men behöver träna på skiljetecken, stor bokstav och utropstecken för bättre tydlighet.

Vill du att jag sammanställer bedömningen i en Word-fil som du kan använda för att öva vidare?

User: ¡Hola!Me llamo J.Tengo doce años.vivo en ingelstad.¡adiós!

Assistant: Jag bedömer din text med styrkor, att träna på och förslag på betyg i du-form.

# Bedömning av din personliga presentation på spanska

**Årskurs:** 6
**Ämne:** Spanska
**Tema:** Hälsa, namn, ålder, bostadsort och avslutning

## Sammanfattning
Du har skrivit en kort text där du hälsar, säger vad du heter, hur gammal du är, var du bor och avslutar med hejdå på spanska. Texten är tydlig och enkel men kan förbättras genom att använda mellanslag och rätt stor bokstav vid början av meningar samt utropstecken.

## Styrkor och att träna mer på

### Styrkor

– Du börjar med en tydlig hälsning, **”¡Hola!”**, vilket är helt rätt.
– Du säger vad du heter på ett korrekt sätt, **”Me llamo J.”**
– Du använder en fullständig mening för att säga hur gammal du är, **”Tengo doce años.”**
– Du berättar var du bor, vilket ger mer information om dig.
– Du avslutar med en hälsosam avslutning, **”¡Adiós!”**, vilket passar bra i texten.

### Att träna mer på

– Kom ihåg mellanslag efter utropstecken och punkt för att göra texten mer läsbar, till exempel mellan **”¡Hola!”** och **”Me llamo”**.
– Använd stor bokstav i början av varje mening, till exempel **”Vivo en Ingelstad.”** istället för **”vivo”** med liten bokstav.
– Kontrollera att du alltid använder både inledande och avslutande utropstecken i hälsningar och avslutningar, till exempel **”¡Adiós!”**.
– Träna på att göra större avstånd mellan meningarna så att texten ser tydligare ut.

## Bedömning och betyg

| Bedömningspunkt | E (godkänt) | C (bra) | A (mycket bra) |
|—————————-|————————————————|————————————————-|————————————————-|
| Hälsning och namn | Hälsar och presenterar sig enkelt och korrekt | Hälsar och presenterar sig tydligt | Hälsar och presenterar sig flytande och stilrent |
| Ålder | Anger ålder korrekt i enkel mening | Använder uttryck för ålder korrekt och tydligt | Uttrycker ålder i varierat och korrekt språk |
| Bostadsort | Anger bostadsort enkelt | Anger bostadsort tydligt och korrekt | Beskriver bostadsort utförligt och korrekt |
| Avslutning (hejdå) | Avslutar enkelt och korrekt | Avslutar tydligt och korrekt | Avslutar stilfullt och med variation |

Texten når betyget **E**. Du gör en bra enkel presentation men behöver träna på läsbarhet och skiljetecken.

Vill du att jag sammanställer denna bedömning i en Word-fil som kan hjälpa dig att öva vidare?

User: ¡Hola! Me llamo l.Tengo dose ãnos.Vivo en ingelstad, sverige. ãdios.

Assistant: Jag bedömer din text med styrkor, att träna mer på och förslag på betyg i du-form.

# Bedömning av din personliga presentation på spanska

**Årskurs:** 6
**Ämne:** Spanska
**Tema:** Hälsa, namn, ålder, bostadsort och farväl

## Sammanfattning
Du har skrivit en text där du hälsar, säger vad du heter, hur gammal du är, var du bor och avslutar med hejdå. Texten är enkel men innehåller en del stavfel och felaktig användning av accenter, vilket kan göra det svårt att förstå.

## Styrkor och att träna mer på

### Styrkor

– Du börjar med en tydlig hälsning, **”¡Hola!”**, vilket är bra.
– Du försöker säga vad du heter med **”Me llamo l”** vilket är rätt uttryck.
– Du berättar hur gammal du är, vilket är viktigt för presentationen.
– Du nämner var du bor, inklusive stad och land.
– Du avslutar med hejdå, vilket passar bra som avslutning.

### Att träna mer på

– Skriv siffran tolv rätt: **”doce”** istället för **”dose”**.
– Använd rätt accenter på ord som **”años”** och **”adiós”** för riktig spansk stavning.
– Använd stor bokstav på landsnamn: **”Suecia”** istället för **”sverige”**.
– Kom ihåg mellanslag efter punkt och kommatecken för bättre läsbarhet.
– Träna på att alltid använda både inledande och avslutande utropstecken, exempelvis **”¡Adiós!”**.

## Bedömning och betyg

| Bedömningspunkt | E (godkänt) | C (bra) | A (mycket bra) |
|—————————-|————————————————|————————————————-|————————————————-|
| Hälsning och namn | Hälsar och presenterar sig enkelt och korrekt | Hälsar och presenterar sig tydligt | Hälsar och presenterar sig flytande och stilrent |
| Ålder | Anger ålder men med stavfel | Använder adress korrekt med få fel | Uttrycker ålder i varierat och korrekt språk |
| Bostadsort | Anger bostadsort men med stavfel | Anger bostadsort tydligt och korrekt | Beskriver bostadsort utförligt och korrekt |
| Avslutning (hejdå) | Använder enkel och korrekt avslutning | Avslutar tydligt och korrekt | Avslutar stilfullt och med variation |

Texten motsvarar betyget **E** eftersom du kan skriva en enkel presentation men behöver öva på stavning och accenter för att höja kvaliteten.

Vill du att jag gör en professionellt formaterad Word-fil med denna bedömning så att du kan spara och öva vidare?

User: ¡Hola! Me llamo L J. tengo doce años vivo en ingelstad.¡Gracias! ¡Adios!

Assistant: Jag bedömer din text med styrkor, att träna mer på och förslag på betyg i du-form.

# Bedömning av din personliga presentation på spanska

**Årskurs:** 6
**Ämne:** Spanska
**Tema:** Hälsa, namn, ålder, bostadsort och avslutning

## Sammanfattning
Du har skrivit en kort presentation där du hälsar, säger vad du heter, hur gammal du är, var du bor, tackar och säger hejdå. Texten är enkel och visar grundläggande kunskaper men kan förbättras med mer tydlig skiljetecken och stora bokstäver i början av meningar.

## Styrkor och att träna mer på

### Styrkor

– Du börjar med en tydlig och korrekt hälsning, **”¡Hola!”**.
– Du säger ditt namn på ett korrekt sätt med **”Me llamo L J.”**
– Du berättar hur gammal du är och var du bor, vilket ger en bra presentation av dig själv.
– Du tackar med ett passande **”¡Gracias!”**, vilket är fint i en text.
– Du avslutar med **”¡Adiós!”** som avslutning, vilket är rätt.

### Att träna mer på

– Börja varje mening med stor bokstav, till exempel **”Tengo doce años.”** och **”Vivo en Ingelstad.”**.
– Använd punkt efter varje mening för att göra texten tydligare och lättare att läsa.
– Kom ihåg mellanslag efter punkt och utropstecken för bättre läsbarhet.
– Träna på att skriva hela meningar med korrekt grammatik och interpunktion.
– Kontrollera stavning av platser och namn så att de skrivs rätt.

## Bedömning och betyg

| Bedömningspunkt | E (godkänt) | C (bra) | A (mycket bra) |
|————————–|———————————————–|————————————————|————————————————|
| Hälsning och namn | Hälsar och presenterar sig enkelt och korrekt | Hälsar och presenterar sig tydligt och korrekt | Hälsar och presenterar sig utförligt och stilrent |
| Ålder och bostadsort | Anger ålder och bostadsort i enkel form | Använder fullständiga meningar och korrekt form | Uttrycker ålder och bostadsort flytande och korrekt |
| Avslutning (tack och hejdå) | Använder enkel och korrekt avslutning | Avslutar tydligt och korrekt | Avslutar stilfullt och med variation |

Din text når betyget **E** då du på ett enkelt och korrekt sätt presenterar dig, men behöver jobba med interpunktion och formatering för bättre tydlighet.

Vill du att jag sammanställer denna bedömning i en Word-fil som du kan använda för att öva vidare?

User: gör ej avdrag för punkt och stor bokstav, de går bara i 6:an

Assistant: Tack för att du förtydligade!

Jag anpassar bedömningarna och gör inga avdrag för stor bokstav eller punkttecken eftersom det är årskurs 6 och fokus ska ligga på språkförmågan och innehållet.

Vill du att jag gör om den senaste bedömningen utan avdrag för skiljetecken och stora bokstäver, och skickar den i du-form som tidigare?

User: ja

Assistant: Tack! Då gör jag om bedömningen utan avdrag för punkt och stor bokstav, med fokus på språkinnehåll i du-form:

# Bedömning av din personliga presentation på spanska

**Årskurs:** 6
**Ämne:** Spanska
**Tema:** Hälsa, namn, ålder, bostadsort och avslutning

## Sammanfattning
Du har skrivit en kort och tydlig presentation där du hälsar, berättar vad du heter, hur gammal du är, var du bor, tackar och säger hejdå. Texten visar att du kan använda enkla meningar för att berätta om dig själv på spanska.

## Styrkor och att träna mer på

### Styrkor

– Du hälsar på ett bra sätt med **”¡Hola!”**.
– Du presenterar ditt namn tydligt med **”Me llamo L J.”**
– Du berättar hur gammal du är och var du bor, vilket gör din presentation komplett.
– Du tackar i texten med **”¡Gracias!”**, vilket är trevligt och passande.
– Du avslutar texten med ett enkelt och korrekt **”¡Adiós!”**.

### Att träna mer på

– Träna på att använda hela meningar och rätt grammatik så att det blir ännu tydligare, till exempel i samband med verb och pronomen.
– Fortsätt utveckla din språkförmåga genom att beskriva mer om dig själv, t.ex. intressen eller familj.
– Öva på ordföljd och verbformer så att meningarna flyter bra och blir korrekta.
– Träna på spanska prepositioner när du berättar var du bor, till exempel **”Vivo en Ingelstad.”**
– Fortsätt att använda hövliga ord som tack och hejdå på rätt sätt i konversation eller text.

## Bedömning och betyg

| Bedömningspunkt | E (godkänt) | C (bra) | A (mycket bra) |
|————————–|————————————————|——————————————————|—————————————————-|
| Hälsning och namn | Hälsar och presenterar sig enkelt och tydligt | Hälsar och presenterar sig tydligt med variation | Hälsar och presenterar sig utförligt och stilrent |
| Ålder och bostadsort | Anger ålder och bostadsort enkelt och korrekt | Anger ålder och bostadsort tydligt och med variation | Uttrycker ålder och bostadsort flytande och korrekt |
| Avslutning (tack och hejdå) | Använder enkel, tydlig och korrekt avslutning | Använder avslutning med variation och stil | Använder avslutning flytande och med stil |

Din text når betyget **E** eftersom du kan skapa en enkel och tydlig presentation men att du har potential att utveckla språket ytterligare.

Vill du att jag sammanställer bedömningen i en Word-fil som du kan ha som stöd när du övar?


Modern Tillbaka-knapp