Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Vem är du? Egenskaper och att skriva
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 4–6 avser lektionsplaneringen att täcka centrala innehållsområden som handlar om gemensamt och enskilt skrivande, där eleverna får möjlighet att formulera sina egna tankar och upplevelser. Det omfattar strategier för att skriva olika typer av texter och att bearbeta egna och gemensamma texter till innehåll och form.
Kunskapskrav
Eleven kan skriva texter av olika slag, både skönlitterära och andra typer av texter. Texterna är sammanhängande och begripliga, har tydligt urskiljbar disposition samt är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Språket är varierat och innehåller goda formuleringar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till temat “Egenskaper” (10 min)
- Diskutera vad “egenskaper” innebär.
- Exemplifiera olika egenskaper som människor kan ha.
- Engagera eleverna i att dela med sig av egna egenskaper.
Skapa en egenskapslista (10 min)
- Gruppdiskussion: Lista egenskaper på tavlan som deltagarna nämnt.
- Kategorisera egenskaper i positiva och negativa.
- Diskutera varför vi värderar olika egenskaper.
Skriva en text om sig själv (15 min)
- Ge eleverna instruktioner om att skriva en kort text där de beskriver sig själva utifrån listan med egenskaper.
- Uppmana dem att använda hela meningar och vara kreativa.
- Ge exempel på hur man kan börja sin text, t.ex. “Jag är en person som…”.
Dela och ge respons (15 min)
- Låt eleverna dela sina texter med en klasskamrat.
- Ge instruktioner för hur man ger konstruktiv respons.
- Diskutera vikten av att hantera feedback på ett positivt sätt.
Aktivitet
Eleverna får skriva en text som beskriver dem själva, där de inkluderar både positiva och negativa egenskaper. De ska även reflektera över hur dessa egenskaper påverkar deras liv och relationer.
Exit-ticket
- Vad är en egenskap? En egenskap är en särskild kvalitet eller karaktär hos en person.
- Nämn en positiv egenskap hos dig själv. Exempel: Jag är vänlig.
- Hur kan negativa egenskaper påverka dina relationer? De kan skapa problem i kommunikationen.
- Vilken egenskap tycker du är viktigast hos en vän? Exempel: Ärlighet.
- Hur kan du använda feedback för att förbättra din text? Genom att lyssna på andras kommentarer och göra ändringar.
Hemuppgift
Eleverna ska hemma reflektera över sina egenskaper och skriva en längre text där de beskriver hur dessa egenskaper påverkar deras liv och relationer. De ska inkludera exempel från sina egna erfarenheter.
Citat
“Att känna sig själv är början på all visdom.” – Aristoteles (384-322 f.Kr.) Detta citat belyser vikten av att förstå sig själv och sina egenskaper. Det knyter an till lektionens tema genom att understryka hur självkännedom kan leda till personlig utveckling och djupare relationer.
Nästa lektion
Temat för nästa lektion skulle kunna vara “Hur andra uppfattar mig”. Detta skulle vara relevant då eleverna får möjlighet att reflektera över hur deras egenskaper uppfattas av andra, vilket kan leda till en djupare självrannsakan och diskussion om identitet och kommunikation.