Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda grundläggande hälsningsfraser samt att presentera sig själva på tyska. Provets mål är att stödja elevernas kommunikativa färdigheter och att säkerställa att de kan använda språket i enkla samtalssituationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I detta prov kommer eleverna att testas på att förstå och använda vanliga fraser och ord i en enkel konversation, samt att utveckla sina kommunikativa färdigheter i tyska.

Kunskapskrav

Provets kunskapskrav omfattar att eleverna ska kunna använda grundläggande hälsningsfraser och presentera sig själva på tyska. De ska även kunna förstå enkla frågor och svar i ett samtal.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad betyder “Hallo”?
    A) Hejdå
    B) God natt
    C) **Hej**
    D) Tack
  2. Hur säger man “God morgon” på tyska?
    A) God kväll
    B) **Guten Morgen**
    C) Hej
    D) Adjö
  3. Vad ska du säga när du presenterar dig själv?
    A) Ich bin [namn]
    B) **Ich heiße [namn]**
    C) Jag är [namn]
    D) Jag kommer från [stad]
  4. Hur frågar du någon hur gammal de är?
    A) **Wie alt bist du?**
    B) Wie geht es dir?
    C) Wo kommst du her?
    D) Was machst du?
  5. Vilken av följande fraser används för att säga “Tack”?
    A) **Danke**
    B) Bitte
    C) Guten Abend
    D) Hallo
  6. Hur svarar du på “Wie geht es dir?”?
    A) Ich heiße [namn]
    B) **Mir geht es gut.**
    C) Ich bin [ålder] Jahre alt.
    D) Ich mag [intresse].
  7. Vad är den korrekta hälsningsfrasen för eftermiddagen?
    A) Guten Morgen
    B) **Guten Tag**
    C) Gute Nacht
    D) Hallo
  8. Vilken av dessa fraser används för att säga adjö?
    A) Tschüss
    B) **Auf Wiedersehen**
    C) Willkommen
    D) Ja
  9. Hur säger man “Jag gillar att läsa” på tyska?
    A) Ich sehe gerne
    B) **Ich lese gerne.**
    C) Ich mag nicht lesen.
    D) Ich spiel gerne.
  10. Vad betyder “Guten Abend”?
    A) God morgon
    B) **God kväll**
    C) Hejdå
    D) Välkommen
  11. Vilket av följande uttryck är korrekt för att fråga någon deras namn?
    A) **Wie heißt du?**
    B) Wie alt bist du?
    C) Wo wohnst du?
    D) Was machst du?
  12. Vad betyder “Ich mag Fußball”?
    A) Jag hatar fotboll
    B) Jag älskar fotboll
    C) **Jag gillar fotboll**
    D) Jag spelar fotboll
  13. Hur avslutar du en dialog på ett artigt sätt?
    A) **Auf Wiedersehen**
    B) Tschüss
    C) Hej då
    D) God natt
  14. Vad är avsikten med att ha hälsningsfraser i en konversation?
    A) Det är bara en formalitet
    B) **För att skapa en vänlig atmosfär**
    C) För att förvirra den andra personen
    D) Ingen betydelse
  15. Vad betyder “Ich bin [ålder] Jahre alt”?
    A) Jag är gammal
    B) **Jag är [ålder] år gammal**
    C) Jag är ung
    D) Jag är student

Resonerande frågor

  1. Diskutera varför det är viktigt att kunna använda hälsningsfraser på ett främmande språk.
    Syftet med frågan är att låta eleverna reflektera över språklig och kulturell kommunikation.
  2. Beskriv en situation där du använde tyska för att hälsa på någon. Hur kände du dig?
    Denna fråga syftar till att undersöka elevernas självförtroende och erfarenheter med språket.
  3. Hur kan du använda de fraser du lärt dig i kontakten med tysktalande personer?
    Frågan ger eleverna möjlighet att koppla sina kunskaper till riktiga situationer.
  4. Förklara skillnaden mellan formella och informella hälsningar på tyska. Ge exempel.
    Eleverna kan visa sin förståelse för språkliga nyanser och kulturella konventioner.
  5. Hur kan du förbättra din tyska framöver? Vilka resurser skulle du använda?
    Frågan uppmuntrar elever till självständigt lärande och reflektion över sinastudievanor.
  6. Varför är det viktigt att kunna presentera sig själv?
    Genom att svara kan eleverna reflektera över det sociala värdet av att presentera sig.
  7. Diskutera fördelar och nackdelar med att använda en digital plattform för språkinlärning.
    Här kan eleverna ge uttryck för sina synpunkter och erfarenheter av teknologi i utbildning.
  8. Vilken roll spelar kroppsspråk i kommunikationen när man använder ett främmande språk?
    Eleverna kan betona vikten av icke-verbal kommunikation i språk och interaktion.

Bedömning

Faktafrågor ger möjlighet till max 15 poäng där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger möjlighet till max 8 poäng, där poängen bedöms utifrån djup och reflektion i svaren. För betyget E krävs minst totalt 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).