Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Geografi
Tema: Kartor, längdgrad och breddgrad
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att lära sig om hur man läser och använder kartor, samt att förstå begreppen längdgrad och breddgrad. Detta inkluderar att förstå hur dessa koordinater används för att lokalisera platser på jordklotet.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på några olika sätt att orientera sig med hjälp av kartor och kan förklara de grundläggande principerna för längdgrader och breddgrader.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kartor (15 min)
- Förklara vad en karta är och dess olika typer.
- Diskutera hur kartor används i olika sammanhang, exempelvis vägkartor och världskartor.
- Visa exempel på kartor och låt eleverna peka ut olika länder eller platser.
Förståelse för längdgrad och breddgrad (15 min)
- Förklara definitionerna av längdgrad och breddgrad.
- Demonstrera på en glob hur dessa gränser fungerar.
- Låt eleverna delta genom att mäta avstånd eller lokalisera platser med hjälp av longitud- och latitudkoordinater.
Aktivitet: Hitta platser med koordinater (10 min)
- Dela ut kartor och ge eleverna specifika koordinater att lokalisera.
- Diskutera som grupp var de olika platserna ligger.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och låt eleverna dela med sig av vad de lärt sig.
- Fråga om det är något de fortfarande undrar över när det gäller kartor eller koordinater.
Aktivitet
Eleverna får en uppgift där de ska använda en världskarta och lokalisera olika länder baserat på angivna längd- och breddgradskoordinater. Detta hjälper dem att praktiskt tillämpa vad de lärt sig om kartor och koordinatsystem.
Exit-ticket
- Vad är längdgrad? Svar: En linje som går från pol till pol och mäter avstånd öster och väster om nollmeridianen.
- Vad är breddgrad? Svar: En linje som går runt jorden och mäter avstånd norr och söder om ekvatorn.
- Hur många grader är det mellan ekvatorn och Nordpolen? Svar: 90 grader.
- Vad kan man använda kartor till? Svar: För att hitta vägar, platser, och få en översikt över geografiska områden.
- Vilket koordinatsystem används för att ange platser på jorden? Svar: Längdgrad och breddgrad.
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja ett land och skriva ner landets längd- och breddgrad. De ska också inkludera en kort presentation om vad som är särskilt med det landet. Detta ger dem möjlighet att utforska geografiska fakta utanför klassrummet.
Citat
”Kartan är inte världen, men den kan vägleda dig genom den.” – Anonym. Detta citat speglar vikten av kartor i vår förståelse av världen och hur de hjälper oss att navigera i livet och på jorden.
Nästa lektion
För nästa lektion föreslår jag att vi fokuserar på hur man navigerar med kartor i praktiken, inklusive att lära sig använda en kompass. Detta är relevant för ämnet eftersom det bygger vidare på kunskapen om kartor och hjälper eleverna att praktiskt tillämpa sina färdigheter i geografi.