Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Återberättande text
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att återberätta händelser och handlingar från en berättelse, samt att använda en tydlig struktur och lämpliga språkliga konstruktioner i sina textprodukter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att skriva återberättande texter och att bearbeta sina texter.”
Kunskapskrav
”Eleven ska kunna återskapa händelser i en text och ge återkoppling på arbetsprocessen, vilket inkluderar att tydligt redogöra för händelser och deras samband.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilken del av en återberättande text ska introducera berättelsen?
A) Huvuddel
B) **Inledning**
C) Avslutning
D) Bakgrund
2. Vad är syftet med tidord i en återberättande text?
A) Att förvilla läsaren
B) **Att skapa en kronologisk ordning av händelser**
C) Att göra texten längre
D) Att undvika händelser
3. Vilken av följande är en viktig del av återberättande text?
A) Dialog
B) **Avslutning**
C) Dikt
D) Beskrivning av karaktärer
4. Vad ska man tänka på när man ger feedback på en återberättande text?
A) Innehållet hos författaren
B) **Struktur, innehåll och språklig korrekthet**
C) Antalet sidor
D) Antalet exempel
5. Vad är ett exempel på en inledning i en återberättande text?
A) Beskrivningen av en karaktär
B) **En kort presentation av händelsen**
C) Sammanfattning av texten
D) En åsikt om texten
6. Vilka delar bör ingå i en återberättande text?
A) **Inledning, huvuddel och avslutning**
B) Enbart huvuddel
C) Endast inledning och avslutning
D) Tidsord och adjektiv
7. Vad menas med röd tråd i en text?
A) Röd färg på texten
B) **En tydlig struktur som gör det lätt att följa händelserna**
C) En ritskiss på papperet
D) Antal ord i texten
8. Hur många poäng kan du maximalt få för faktakunnande på detta prov?
A) 10 poäng
B) **15 poäng**
C) 20 poäng
D) 5 poäng
9. Vad bör man undvika när man skriver en återberättande text?
A) Att använda tidsord
B) **Att blanda ihop händelserna**
C) Att ha en tydlig struktur
D) Att ge detaljerade beskrivningar
10. Vad gör en bra avslutning i en återberättande text?
A) Sammanfattar händelserna,
B) **Knoppar ihop berättelsen och ger en känsla av slut**
C) Lägger till en ny händelse
D) Inkluderar en cliffhanger
11. Vilket av följande kan förbättra en återberättande text?
A) Långa och komplicerade meningar
B) **Variation av meningar och riktiga tidsord**
C) Skapa förvirring
D) Ingen struktur
12. När ska man använda tidsord?
A) När man vill göra texten kortare
B) **För att förklara tiden i berättelsen**
C) För att fördröja återberättelsen
D) Efter avslutningen
13. Vilket är ett exempel på en tidsord?
A) Precis
B) **Förra veckan**
C) Plötsligt
D) Sakta
14. Vilken funktion har huvuddelen i en återberättande text?
A) Att fånga läsarens intresse
B) **Att utveckla händelserna och ge detaljer**
C) Att avsluta berättelsen
D) Att presentera teman
15. Hur är det bäst att ge återkoppling på kamratens text?
A) Att bara ge kritik
B) **Att ge både positiv och negativ feedback**
C) Att inte ge feedback alls
D) Att läsa utan att tänka
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du skulle strukturera dina egna återberättande texter och vilket tidord du skulle använda.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att demonstrera sin förståelse för textstruktur och tidsord.
2. Diskutera vikten av att kunna återberätta en händelse. Varför tror du att detta är en värdefull färdighet att ha?
Frågan syftar till att få eleverna att reflektera över betydelsen av återberättande och sammanhang i kommunikation.
3. Ge tre exempel på hur man kan förbättra en återberättande text.
Eleven får möjlighet att visa sin kunskap om skrivprocessen och förbättringstekniker.
4. Analysera en återberättande text du läst. Vad var effektivt och mindre effektivt?
Syftet är att uppmuntra kritiskt tänkande och förmågan att bedöma texter.
5. Reflektera över hur du kan använda feedback från klasskamrater för att förbättra dina egna texter.
Genom att diskutera feedbackens roll, kan eleverna koppla till deras egna skrivprocesser.
6. Vad betyder det för dig att berätta en historia? Kan det påverka hur andra ser på dig?
Eleven får att insikt i berättandets sociala och kulturella dimensioner.
7. Hur kan du se på berättande i olika medier (böcker, filmer, spel, etc.)?
Syftet är att få eleverna att tänka på berättande utanför text och tillämpa sina insikter.
8. Vilka utmaningar kan du stå inför när du skriver en återberättande text?
Genom att reflektera över utmaningar, kan eleverna förbereda sig bättre i skrivprocessen.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna bidrar med 15 poäng och de resonerande frågorna med 15 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).