En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 1. Religionskunskap – Högtider och traditioner






Provkonstruktion – Religionskunskap

Provkonstruktion

Årskurs: 1

Ämne: Religionskunskap

Tema: Högtider och traditioner

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av centrala teman kring högtider och traditioner samt deras förmåga att koppla dessa till egna erfarenheter och kulturella sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i årskurs 1-3 ska behandla centrala teman kring upptäckten av och reflektion kring olika högtider och traditioner inom olika kulturer och religioner. Eleverna ska också få möjlighet att diskutera moraliska värderingar och betydelsen av gemenskap vid firande.

Kunskapskrav

Eleven kan översiktligt beskriva några högtider och traditioner i olika kulturella och religiösa sammanhang samt dela med sig av egna erfarenheter som knyter an till dessa.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken högtid firar vi för att minnas Jesus födelse?
A) Midsommar
B) Påsk
C) Eid
D) Jul

2. Vad är en tradition?
A) Något som sker en gång
B) Något som upprepas
C) En nyhet
D) En känsla

3. Vilken av dessa högtider firas i oktober?
A) Jul
B) Halloween
C) Nyår
D) Eid

4. Vad handlar ramadan om?
A) Fira födelsedagar
B) Fastande och bön
C) Förberedelse för påsken
D) Att fira troende

5. Vilken högtid firar ofta med ljus?
A) Eid
B) Midsommar
C) Påsk
D) Diwali

6. Vad gör vi under julen i många familjer?
A) Sjunger julsånger
B) Äter påskägg
C) Firas midsommarstång
D) Grillar

7. Vilken tradition involverar att dekorera ett träd?
A) Jul
B) Påsk
C) Midsommar
D) Chanukkah

8. Vad är syftet med att fira högtider?
A) Att stanna hemma
B) Att skapa gemenskap
C) Att sova över
D) Att arbeta

9. Vilken av dessa högtider är en fastemånad?
A) Ramadan
B) Kristi himmelsfärd
C) Påsk
D) Nyår

10. Vad gör vi på vår familjs högtider?
A) Alkohol
B) Bakar bara
C) Äter och umgås
D) Går till skolan

11. Vad kallas det när vi firar att ett barn föds?
A) Dop
B) Bröllop
C) Namngivning
D) Konfirmation

12. Vilken av dessa högtider är känd för att involvera påskägg?
A) Jul
B) Påsk
C) Nyår
D) Eid

13. Vilken symbol är mest förknippad med Chanukkah?
A) Julgran
B) Ljuslykta
C) Påsklilja
D) Menora

14. Vilken emotion är ofta kopplad till firande av högtider?
A) Rädsla
B) Besvikelse
C) Glädje
D) Stress

15. Vad kallar vi den stora fest som vi ofta har på nyår?
A) Midsommar
Nyårsafton
C>Julfest
D) Påskfest

Resonerande frågor

1. Hur påverkar gemenskapen vid högtider våra känslor?
Syftet är att låta eleverna reflektera över hur vi mår i gemenskap.

2. Vilka traditioner är viktiga i din familj och varför?
Ger eleverna möjlighet att dela med sig av personliga erfarenheter i relation till högtider.

3. Hur kan vi visa respekt för andra kulturers högtider?
Uppmuntrar till diskussion om tolerans och förståelse för olikheter.

4. Vilken roll spelar maten vid högtider och gemenskap?
Ett sätt för eleverna att reflektera över olika kulturella betydelser.

5. Vad betyder det för dig att fira en högtid?
Ger en möjlighet för personlig reflektion och djupare insikt om individens relation till traditioner.

6. Jämför högtider som firas vid olika tidpunkter på året. Vilka likheter och skillnader kan du se?
Syftet är att stimulera en djupare analys av betydelsen av tid och säsong i högtidsfirande.

7. Hur kan man skapa nya traditioner inom en familj?
Uppmuntrar kreativitet och framtidsorienterade tankar om traditioners utveckling.

8. Vad kan vi lära oss av att studera andra kulturers högtider?
Ger möjlighet till insikter om kulturell mångfald och dess värde i samhället.

Bedömning

Faktafrågor ger högst 15 poäng, 1 poäng per rätt svar. Resonerande frågor ger högst 10 poäng, 2 poäng per svar. För att nå de olika betygsnivåerna gäller följande:

För betyg E krävs minst 8 poäng.

För betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).