Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Religionskunskap
Tema: Värderingar och etik inom olika religioner
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av värderingar och etik inom olika religioner, samt deras förmåga att reflektera över och relatera dessa till sina egna liv.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i årskurs 1-3 ska fokusera på hur olika religioner uppfattar moraliska frågor och värderingar. Eleverna ska ges möjlighet att reflektera över likheter och skillnader i moraliska uppfattningar mellan olika kulturer och religioner.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt beskriva några grundläggande värderingar och etiska riktlinjer inom olika religioner och relatera dessa till egna erfarenheter.
Prov
Faktafrågor
1. Vad handlar etik om?
- A) Regler för spel
- B) Riktlinjer för matematik
- C) Normer för hur vi beter oss
- D) Historiska händelser
2. Vilken värdering betyder att man behandlar andra väl?
- A) Rättvisa
- B) Vänlighet
- C) Medkänsla
- D) Respekt
3. Vilken religion betonar kärlek som en viktig värdering?
- A) Kristendom
- B) Buddhism
- C) Islam
- D) Hinduism
4. Vad syftar rättvisa till inom religioner?
- A) Att ha mycket pengar
- B) Att behandla alla lika
- C) Att vinna i spel
- D) Att vara populär
5. Vad innebär värderingar?
- A) Kläder vi gillar
- B) Principer som guidar våra handlingar
- C) Vi kan laga mat
- D) Att gå i skolan
6. Vilken av följande värderingar handlar om att visa omtanke för andra?
- A) Svartsjuka
- B) Medkänsla
- C) Villighet
- D) Hämnd
7. Vilken värdering innebär att man följer regler?
- A) Respekt
- B) Rättvisa
- C) Vänskap
- D) Egoism
8. Vad menas med “att leva ut sina värderingar”?
- A) Att läsa böcker
- B) Att agera utifrån sina principer
- C) Att diskutera med vänner
- D) Att jobba hårt
9. Vilken religion är känd för att säga “Behandla andra så som du vill bli behandlad”?
- A) Kristendom
- B) Buddhism
- C) Hinduism
- D) Islam
10. Vilken av följande är en etisk princip?
- A) Prata mycket
- B) Ärlighet
- C) Vara tyst
- D) Leka
11. Vad är en värdering?
- A) En uppfattning om vad som är viktigt
- B) En typ av mat
- C) En plats
- D) Ett djur
12. Vilken av följande värderingar handlar om att vara rättvis mot andra?
- A) Vänlighet
- B) Rättvisa
- C) Kärlek
- D) Svartsjuka
13. Vilken fråga handlar om respekt?
- A) Vad är din favoritmat?
- B) Hur visar du respekt för andra?
- C) Vilken film gillar du?
- D) Hur många vänner har du?
14. Vad är en vanlig värdering inom buddhismen?
- A) Överlägsenhet
- B) Medkänsla
- C) Rivalitet
- D) Aggression
15. Varför är värderingar viktiga i religioner?
- A) För att göra reklam
- B) För att följa lagar
- C) För att styra hur människor beter sig mot varandra
- D) För att bli kända
Resonerande frågor
1. Hur kan du visa medkänsla i din vardag?
Syftet med frågeställningen är att låta eleverna reflektera över praktiska tillämpningar av värderingar.
2. Vilken betydelse har respekt i dina relationer med andra?
Denna fråga syftar till att uppmuntra djupgående reflektion kring relationer och värderingen av respekt.
3. Jämför en värdering inom din religion med en från en annan religion.
Här ges eleverna möjlighet att analysera likheter och skillnader mellan olika religiösa värderingar.
4. Hur kan värderingar forma våra val och beslut?
Frågan uppmuntrar till reflekterande diskussion om hur värderingar påverkar individens liv.
5. På vilket sätt är dina värderingar viktiga för din identitet?
Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på den personliga betydelsen av deras värderingar.
6. Kan du ge exempel på hur värderingar i en religion har påverkat samhället?
Här ges eleverna möjlighet att koppla teori till praktik och reflektera över samhällelig påverkan.
7. Diskutera en tid när du har agerat utifrån dina värderingar. Vilka konsekvenser fick det?
Frågan öppnar för personlig reflektion och analys av konsekvenser av värdebaserade handlingar.
8. Hur kan vi respektera olikheter i värderingar hos andra?
Frågan syftar till att få eleverna att tänka på vikten av inkludering och förståelse i en mångfaldig värld.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng enligt följande:
- Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (totalt 15 poäng)
- Resonerande frågor: 2 poäng per fråga (totalt 16 poäng)
Antal poäng som krävs för betyg:
- E: 8 poäng
- C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)