Lektionsplanering
Årskurs: 2
Ämne: Religionskunskap
Tema: Symboler och deras betydelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på viktiga symboler inom judendom, kristendom och islam. Eleverna kommer att lära sig om varje symbol, dess betydelse och hur de används i olika sammanhang inom religiös praxis och tradition.
Kunskapskrav
Eleven kan namnge och förklara betydelsen av några centrala symboler inom de abrahamitiska religionerna.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till symboler (10 min)
- Förklara innebörden av symboler och deras roll i religioner.
- Ge exempel på vanliga symboler i judendom, kristendom och islam.
- Diskutera med eleverna om deras egna erfarenheter av symboler i sina liv.
Judendomens symboler (15 min)
- Presentera och diskutera Davidstjärnan och menorah.
- Låt eleverna reflektera över vad dessa symboler betyder för judiska troende.
- Koppla symbolerna till de tidigare diskussionerna om högtider, riter och berättelser.
Kristendomens symboler (15 min)
- Introducera korset och fisksymbolen.
- Diskutera deras betydelse och hur de används i kyrkliga sammanhang.
- Låt eleverna dela med sig av vad de vet eller har sett kring dessa symboler.
Islamens symboler (10 min)
- Presentera den halvmåne och stjärna som ofta associeras med islam.
- Diskutera symbolens betydelse och hur den används i olika kulturer.
- Reflektera över likheterna och skillnaderna i symboler mellan religionerna.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en affisch där de ritar och beskriver en symbol de lärt sig om under lektionen. Affischen ska innehålla information om symbolens betydelse och dess användning inom religionen. Om användaren vill ha en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning kan de skriva “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vad är en symbol? (Svar: En representation av en idé eller tro.)
- Nämn en symbol för judendom. (Svar: Davidstjärnan.)
- Nämn en symbol för kristendom. (Svar: Krysset.)
- Nämn en symbol för islam. (Svar: Halvmåne och stjärna.)
- Varför är symboler viktiga i religion? (Svar: De representerar och uttrycker tro och identitet.)
Hemuppgift
Eleverna ska välja en av symbolerna som diskuterats och skriva en kort text om vad den betyder för dem. De kan också rita symbolen och ge exempel på när och hur den används. Om användaren önskar en mer detaljerad hemuppgift kan de skriva “Hemuppgift”.