En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 2. Religionskunskap – Etik och moral inom religionerna






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 2
Ämne: Religionskunskap
Tema: Etik och moral inom religionerna

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper och förståelse för etik och moral inom judendom, kristendom och islam, samt hur dessa värderingar påverkar individers handlingar och beslut.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på etik och moral inom judendom, kristendom och islam. Eleverna kommer att lära sig om centrala värderingar och moraliska principer inom dessa religioner och hur dessa påverkar människors handlingar och beslut.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och förklara några grundläggande etiska och moraliska värderingar inom de abrahamitiska religionerna samt ge exempel på hur de tillämpas i livet.

Prov

Faktafrågor

1. Vad handlar etik om?

  • A. Hur vi beter oss i praktiken
  • B. De principer som ligger till grund för rätt och fel
  • C. Tänket bakom moral
  • D. Skillnaden mellan lag och moral

2. Vad betyder “Tikkun olam”?

  • A. Att be om förlåtelse
  • B. Att förbättra världen
  • C. Gemenskap
  • D. Tro på en gud

3. Vilket budskap representerar kärleksbudet inom kristendomen?

  • A. Älska din nästa som dig själv
  • B. Var alltid rättvis
  • C. Följ dina drömmar
  • D. Dela med dig av dina tillgångar

4. Vad innebär Zakat i islam?

  • A. Att fasta
  • B. Välgörenhet och att ge till behövande
  • C. Att be fem gånger om dagen
  • D. Att be om kunskap

5. Vilket av följande är ett exempel på en moralisk princip inom judendomen?

  • A. Tikkun olam
  • B. Jihad
  • C. Förbise inte vännen din
  • D. Kärleksbudet

6. Vilka värderingar främjas inom kristendomen?

  • A. Enbart förlåtelse
  • B. Kärlek och medmänsklighet
  • C. Enbart rättvisa
  • D. Materiella tillgångar

7. Vilket ord beskriver gemenskap i islam?

  • A. Rättvisa
  • B. Ummah
  • C. Sadaqah
  • D. Halal

8. Vilken av följande är viktig inom judiska traditioner?

  • A. Att fira påsk
  • B. Tikkun olam
  • C. Att döma andra
  • D. Att samla rikedomar

9. Hur uppmuntras etik i de abrahamitiska religionerna?

  • A. Genom olika moraliska principer
  • B. Genom regler och lagar
  • C. Genom riter och ceremonier
  • D. Genom traditioner

10. Vad karaktäriserar en etisk dilemma?

  • A. Att det alltid finns en enkel lösning
  • B. Att det finns flera alternativ med olika konsekvenser
  • C. Att det handlar om materiella val
  • D. Att det alltid involverar flera personer

11. Vilken tro är central i kristendomen?

  • A. Endast på en Gud
  • B. Reinkarnation
  • C. Jesus som Guds son
  • D. Många gudar

12. Vad innebär moral för en person?

  • A. Hur de agerar baserat på sina värderingar
  • B. Vad de anser vara rätt eller fel
  • C. Deras tankar om etik
  • D. Hur de behandlar sina vänner

13. Vilka principer betonar islam?

  • A. Enbart förlåtelse
  • B. Gemenskap och välgörenhet
  • C. Materiella vinster
  • D. Att döma andra

14. Vilka värderingar är grunden för judendom?

  • A. Rättvisa och medmänsklighet
  • B. Endast lärdom och kunskap
  • C. Att skapa rikedomar
  • D. Att vara strikt i lagarna

15. Hur kan etik påverka våra beslut i livet?

  • A. Det är alltid enkelt
  • B. Det guidar oss att respektera andra
  • C. Det är alltid kopplat till religion
  • D. Det leder oftast till konflikter

Resonerande frågor

1. Hur påverkar etiska värderingar människors beteende i samhället?

Syftet är att låta eleverna reflektera över sambandet mellan etik och handlingar.

2. På vilket sätt kan de abrahamitiska religionerna bidra till en bättre förståelse av etik?

Frågan ger eleverna möjlighet att visa hur religioner kan forma etiska perspektiv.

3. Diskutera hur olika moraliska principer kan leda till olika slutsatser i ett etiskt dilemma.

Frågan uppmuntrar till djupare analys och resonemang kring komplexitet i etik.

4. Vilka konsekvenser kan bristande etik få i samhället?

Syftet är att eleven ska kunna reflektera över vikten av etik i sociala sammanhang.

5. Hur kan vi tillämpa värderingar som medmänsklighet och rättvisa i vårt dagliga liv?

Frågan öppnar för praktiska exempel på tillämpning av etik i vardagen.

6. På vilket sätt kan olika traditioner inom dessa religioner ge oss insikt i etik?

Här får eleverna reflektera över betydelsen av traditioner för etiska värderingar.

7. Vad kan vi lära oss av de olika religionernas syn på etik?

Frågan syftar till att stimulera ett utforskande perspektiv på etik och religioner.

8. Hur kan vi som individer skapa en etisk medvetenhet i vårt samhälle?

Syftet är att ge eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring etik och samhällsansvar.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna kan ge maximalt 15 poäng (1 poäng per rätt svar) och de resonerande frågorna kan ge maximalt 15 poäng (2 poäng per rätt svar). För att få betyg E krävs minst 8 poäng totalt. För betyg C krävs 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.



×