Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Religionskunskap
Tema: Religion och kultur
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur religioner påverkar och formas av olika kulturer samt hur kulturella traditioner knyts till religiösa övertygelser. Eleverna skall kunna ge exempel och förklara sambandet mellan religion och kultur i samhället.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Hur religioner påverkar och formas av olika kulturer samt hur kulturella traditioner knyts till religiösa övertygelser. ”
Kunskapskrav
”Eleven kan förklara och ge exempel på hur religioner påverkar kulturer och traditioner i olika samhällen samt hur dessa kan variera beroende på geografi och historia.”
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande aspekter är inte en del av kultur?
A) Traditioner
B) Språk
C) Religion
D) Matematik - Ramadan är en religiös tradition inom vilken religion?
A) Kristendom
B) Islam
C) Judendom
D) Hinduism - Vilken av följande är ett exempel på en kulturell tradition?
A) Att utföra böner dagligen
B) Att fasta
C) Att fira midsommar
D) Att läsa religiösa texter - Hur kan kulturen påverka hur en religion praktiseras?
A) Genom traditioner och lokala sedvänjor
B) Genom religiösa skrifter
C) Genom globala ledare
D) Genom att förbjuda viss mat - Vilket av följande påståenden är sant?
A) Kultur och religion är alltid separata
B) Kultur och religion kan samverka
C) Religion påverkar aldrig kulturen
D) Kultur är mer viktig än religion - Pesach är en högtid som firas inom vilken religion?
A) Kristendom
B) Judendom
C) Buddhism
D) Sikhism - Vad handlar Shabbat om?
A) Vila och bön under helgen
B) Måltider med familjen
C) Lång fastetid
D) Att meditera - Kulturella traditioner kan omfatta följande förutom…
A) Kläder
B) Matematik
C) Musik
D) Mat - Vilken av följande är en religiös högtid?
A) Nyår
B) Midsommar
C) Jul
D) Nationaldagen - Hur påverkar kulturella traditioner religiösa högtider?
A) Genom att ge en specifik tolkning och sätta ramar för firandet
B) De påverkar inte varandra
C) Genom att förbjuda vissa traditioner
D) Genom att skapa nya religioner - Vad är en vanlig mattradition under Ramadan?
A) Att äta socker
B) Att bryta fastan med dadlar
C) Att grilla kött
D) Att äta endast grönsaker - Vilken företeelse beskriver kultur?
A) Endast matlagning
B) Traditioner, språk och kläder
C) Utbildning
D) Sport - Vilken av följande traditioner är kopplad till julen?
A) Att fira Diwali
B) Att ge julklappar
C) Att fasta
D) Att åka till kyrkan på fredag - Vilket av följande uttrycker hur kultur kan påverka religion?
A) Alla följer samma traditioner
B) Lokala traditioner kan påverka hur ceremonier utförs
C) Religion förändras inte över tid
D) Kultur och religion är alltid likadana - Influensen av vilken tradition kan ses under festligheterna av Diwali?
A) Kristendommens påsk
B) Hinduismens ljusfest
C) Judendomens Pesach
D) Islams Ramadan
Resonerande frågor
- Hur kan individuella kulturella traditioner berika den religiösa upplevelsen?
Syftet med denna fråga är att låta eleverna reflektera över sina personliga upplevelser och insikter. - Kan religionen ibland motsäga kulturella traditioner? Ge exempel.
Frågan syftar till att få eleverna att tänka kritiskt och analysera relationen mellan kultur och religion. - Hur kan vi som samhälle främja förståelse mellan olika religioner och kulturer?
Denna fråga uppmanar eleverna att föreslå lösningar och tänka på samhällsutveckling. - Vilken roll spelar utbildning i att öka förståelsen för sambandet mellan religion och kultur?
Frågan ger eleverna chans att diskutera betydelsen av utbildning i interkulturell dialog. - På vilket sätt kan moderna samhällen påverka traditionella religioner?
Eleverna kan reflektera över förändringar och anpassningar som sker över tid. - Hur kan vi se på skillnader i hur samma religion praktiseras i olika kulturer?
Denna fråga låter eleverna undersöka mångfalden inom religioner. - Vilka negativa effekter kan uppkomma när kulturella och religiösa traditioner krockar?
Frågan syftar till att eleverna skall identifiera och analysera möjliga konflikter. - Diskutera hur digitala medier kan påverka traditioner inom religion och kultur.
Syftet är att få eleverna att tänka kring dagens samhällsutveckling och teknikens inverkan.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng.
De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje svar bedöms med upp till 2 poäng beroende på djup och insikt.
Det totala antalet poäng är 23. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).