Provkonstruktion

Årskurs: 1

Ämne: Religion

Tema: Grundläggande Religionskunskaper

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av grundläggande begrepp och kunskaper inom religion, samt deras förmåga att reflektera över religiösa fenomen och deras betydelse i människors liv.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll enligt följande citat: “Religionens och livsåskådningarnas påverkan på mänskligt liv och samhälle, till exempel religionens roll i kultur och traditioner”.

Kunskapskrav

Provet omfattar följande kunskapskrav: “Eleven kan ge exempel på olika religioner och deras utmärkande drag.” samt “Eleven kan reflektera över hur religioner kan påverka människors liv och samhälle.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande är en av de abrahamitiska religionerna?
    • A) Hinduism
    • B) Buddhism
    • C) Kristendom
    • D) Sikhism
  2. Vilken symbol är associerad med islam?
    • A) Kors
    • B) Halvmåne
    • C) Lotusblomma
    • D) Star of David
  3. Vad kallas den judiska heliga skriften?
    • A) Koranen
    • B) Tanakh
    • C) Bibeln
    • D) Bhagavad Gita
  4. Vilken högtid firas på våren av judar?
    • A) Pesach
    • B) Diwali
    • C) Ramadan
    • D) Jul
  5. Vad betyder “monoteism”?
    • A) Tro på en gud
    • B) Tro på flera gudar
    • C) Tro på ingen gud
    • D) Tro på en andlig kraft
  6. Vilken av följande är en religion som är polyteistisk?
    • A) Kristendom
    • B) Judendom
    • C) Hinduism
    • D) Islam
  7. Vilken högtid firar muslimer under månaden Ramadan?
    • A) Eid al-Fitr
    • B) Eid al-Adha
    • C) Jul
    • D) Diwali
  8. Vilken av följande symboler är kopplad till kristendomen?
    • A) Om
    • B) Kors
    • C) Davidsstjärna
    • D) Swastika
  9. Vad förknippas Buddhismen främst med?
    • A) En Gud
    • B) Lidande och befrielse
    • C) Traditioner och högtider
    • D) Skrift och tro
  10. Vilken livsfråga utforskar många religioner?
    • A) Hur man blir rik
    • B) Vad som händer efter döden
    • C) Hur man reser världen runt
    • D) Hur man lär sig språket
  11. Vilken högtid kännetecknas av att man tänder levande ljus?
    • A) Pesach
    • B) Eid al-Fitr
    • C) Hanukkah
    • D) Nyår
  12. Vad är en allmän definition av etik i religion?
    • A) Läran om vad som är rätt och fel
    • B) Traditioner och kulturella sedvänjor
    • C) Berättelser och myter
    • D) Heliga skrifter
  13. Vilken av följande traditioner är vanlig i flera religioner vid födelse?
    • A) Bröllop
    • B) Dop eller välsignelse
    • C) Begravning
    • D) Firande av examen
  14. Vad är en gemensam aspekt i många religioner?
    • A) Att vara ensam
    • B) Att samla människor
    • C) Att skapa konflikter
    • D) Att avvisa kulturell identitet

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur religiösa riter kan hjälpa i svåra tider.
    Syftet med denna fråga är att hjälpa eleverna reflektera över den emotionella och psykologiska betydelsen av riter.
  2. Hur kan förståelse för olika religioner främja tolerans och respekt?
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin insikt i relationen mellan kunskap och respekt för andra.
  3. Reflektera över hur religion kan påverka individens livsval.
    Eleverna får möjlighet att resonera kring hur tro och värderingar kan forma beslut och vägval i livet.
  4. Vilka paralleller kan dras mellan olika religioners syn på etik?
    Denna fråga hjälper elever att jämföra och kontrastera olika etiska system och deras grund.
  5. Hur påverkar traditioner och högtider gemenskapen inom en religös grupp?
    Genom att diskutera detta kan eleverna visa på vikten av gemenskap och tillhörighet inom religion.
  6. Varför är det viktigt att känna till religiös mångfald i dagens samhälle?
    Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt över samhällsfrågor och medvetenhet om olikheter.
  7. Hur hanterar olika religioner livets stora frågor, som liv och död?
    Här får eleverna en chans att utforska djupa filosofiska och existerande frågor.
  8. Vilken roll spelar symboler i att förstå en religion?
    Eleverna kan reflektera över symbolernas betydelse och funktion i religiösa traditioner.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per rätt svar, vilket ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna bedöms med upp till 3 poäng per fråga, vilket ger totalt 24 poäng.

För betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (därav minst 3 poäng från de resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (därav minst 5 poäng från de resonerande frågor).