Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 2. Religionskunskap – Kreativ forskning om en religion






Prov

Prov

Årskurs: 2

Ämne: Religionskunskap

Tema: Kreativ forskning om en religion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att genomföra en forskningsuppgift om en abrahamitisk religion och beskriva dess centrala aspekter samt att presentera sina resultat på ett pedagogiskt och kreativt sätt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på djupare studier av en av de abrahamitiska religionerna: judendom, kristendom eller islam. Eleverna kommer att utforska religionens historia, tro, ritualer, högtider och kulturella påverkan i samhället.

Kunskapskrav

Eleven kan genomföra en forskningsuppgift om en abrahamitisk religion och beskriva dess centrala aspekter, samt framställa och presentera sina resultat på ett pedagogiskt sätt.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande religioner är inte en abrahamitisk religion?

A) Judendom

B) Kristendom

C) Islam

D) Hinduism

2. Vilken högtid firar judarna som handlar om befrielsen från Egypten?

A) Jul

B) Pesach

C) Ramadhan

D) Diwali

3. Vad heter den centrala helgen inom kristendomen som firar Jesu uppståndelse?

A) Påsk

B) Jul

C) Eid

D) Shavuot

4. Vilken av dessa texter anses vara helig inom islam?

A) Koranen

B) Bibeln

C) Talmud

D) Vedas

5. Vad symboliserar ljuset (kanlde) som används i judiska ritualer?

A) Rensning

B) Helighet

C) Förening

D) Makt

6. Vilken profet anses vara grundaren av kristendomen?

A) Moses

B) Jesus

C) Muhammed

D) David

7. Vad kallas klädseln som muslimer bär under bön?

A) Tallit

B) Jubbah

C) Kimono

D) Sari

8. Vilken av följande ritualer är vanlig inom alla tre abrahamitiska religioner?

A) Bön

B) Offergåvor

C) Meditation

D) Alors

9. Vilken av följande är en muslimsk fastemånad?

A) Ramadhan

B) Eid

C) Yom Kippur

D) Jul

10. Vad kallas den heliga skriften som judarna följer?

A) Koranen

B) Tanakh

C) Bibeln

D) Sutras

11. Vad kallas den centrala platsen för tillbedjan inom islam?

A) Synagoga

B) Moské

C) Kyrka

D) Tempel

12. Vad firar man under Diwali?

A) Kristi födelse

B) Ljuset och seger över mörker

C) Judarnas utvandring

D) Muslimerna skilsmässa

13. Vilken av följande profeter är inte erkänd inom judendomen?

A) Jesaja

B) Muhammed

C) Jeremia

D) Mica

14. Vad kallas den judiska nyårsdagen?

A) Rosh Hashanah

B) Yom Kippur

C) Hanukkah

D) Sukkot

15. Under vilken högtid firar muslimer Eid al-Fitr?

A) Inför Ramadhan

B) Avslutning av Ramadhan

C) Jul

D) Påsk

Resonerande frågor

1. Resonera kring hur traditionerna inom en av de abrahamitiska religionerna speglar samhällets värderingar. (Syftet är att bedöma elevens förmåga att göra kopplingar mellan religion och samhälle.)

2. Diskutera betydelsen av ritualer inom religioner. Hur påverkar dessa ritualer individens liv? (Syftet är att engagera eleverna i djupare reflektion kring ritualernas roll.)

3. Hur bidrar kunskap om olika religioner till ökad förståelse och tolerans i samhället? (Syftet är att utvärdera elevens analytiska förmåga och insikter kring samhällsfrågor.)

4. Jämför och analysera likheter och skillnader mellan två av de abrahamitiska religionerna när det kommer till högtider. (Syftet är att uppmuntra till kritiskt tänkande och djupgående jämförelser.)

5. Vilken effekt har religioner på kulturen i ett samhälle? Ge konkreta exempel. (Syftet är att bedöma elevens förmåga att koppla teori till praktiska exempel.)

6. Hur kan olika tolkningar av jämlikhet och rättvisa inom en religion påverka dess utövares liv? (Syftet är att få elever att reflektera över djupgående begrepp inom religion.)

7. Beskriv och analysera hur en specifik ritual har utvecklats över tid inom en av de abrahamitiska religionerna. (Syftet är att mäta elevens forskningsförmåga och förmåga att koppla historia till nutid.)

8. Resonera kring hur dina egna uppfattningar kring religion kan påverka din förståelse av andra religioner. (Syftet är att möjliggöra för eleverna att reflektera över sina egna perspektiv och fördomar.)

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger totalt 16 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).



Modern Tillbaka-knapp