Lektionsplanering: Kreativ forskning om en religion
Årskurs: 2
Ämne: Religionskunskap
Tema: Kreativ forskning om en religion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på djupare studier av en av de abrahamitiska religionerna: judendom, kristendom eller islam. Eleverna kommer att utforska religionens historia, tro, ritualer, högtider och kulturella påverkan i samhället.
Kunskapskrav
Eleven kan genomföra en forskningsuppgift om en abrahamitisk religion och beskriva dess centrala aspekter, samt framställa och presentera sina resultat på ett pedagogiskt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till forskningsuppdraget (10 min)
- Presentera syftet med lektionen och vad eleverna ska göra under forskningsuppdraget.
- Ge en översikt av vad de behöver undersöka: historia, tro, ritualer, högtider och kulturell påverkan.
- Diskutera hur de kan organisera sin information och vad en presentation kan innehålla.
Val av religion och research (15 min)
- Låt eleverna välja vilken av de tre religionsalternativen (judendom, kristendom, islam) de vill studera.
- Ge instruktioner om var de kan hitta information (böcker, internet, intervjuer).
- Ge tid för eleverna att börja samla information och ställa frågor.
Arbeta med presentationen (15 min)
- Ge eleverna tid att börja forma sina presentationer, oavsett om det är i skriftlig form, som affischer, PowerPoint-presentationer eller kreativa projekt.
- Betona vikten av att göra presentationerna tydliga och engagerande för sina klasskamrater.
- Ge stöd och råd medan de arbetar.
Reflektion och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta vad som diskuterats under lektionen.
- Diskutera vikten av att förstå de abrahamitiska religionerna och deras inflytande på samhället.
- Känn av intresset hos eleverna inför sina presentationer och ge dem möjlighet att ställa frågor.
Aktivitet
Eleverna ska avsluta sina forskningsuppdrag hemifrån och förbereda sig för att redovisa sina resultat på nästa lektion. De ska samarbeta och diskutera sina resultat med sina klasskamrater. Om användaren vill ha en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning kan de skriva “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vilken religion har du valt att forska om? (Svar: Elevernas egna val, t.ex. judendom, kristendom eller islam.)
- Nämn en intressant sak du har lärt dig under lektionen. (Svar: Varierande svar beroende på vad som diskuterats.)
- Vilka frågor har du kring din valda religion? (Svar: Elevernas egna frågor och funderingar.)
- Hur planerar du att genomföra din presentation? (Svar: Elevernas strategier kan variera.)
- Vad tyckte du var mest intressant med lektionen? (Svar: Varierar beroende på elevernas).