Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Religionskunskap
Tema: Vad är religion?
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av begreppet religion, olika världsreligioner, och deras centrala drag. Provets mål är att ge eleverna möjlighet att visa sin kunskap om religionens betydelse i människors liv och i samhället.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att undersöka och prata om vad religioner är och vilka olika religioner som finns i världen. Det centrala innehållet för denna lektion avser att belysa religionens betydelse i människors liv och i samhället.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för vad religion innebär och ge exempel på olika religioner och deras centrala drag.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en religion?
A) En typ av sport
B) En uppsättning av tro och praxis som människor följer
C) En politisk ideologi
D) En vetenskaplig teori
2. Vilken av följande är en världsreligion?
A) Scientologi
B) Kristendom
C) Zoroastrianism
D) Bahá’í
3. Vad kallas den heliga boken inom kristendomen?
A) Koranen
B) Tora
C) Bibeln
D) Bhagavad Gita
4. Vilken högtid firas inom judendomen?
A) Pesach
B) Diwali
C) Ramadan
D) Kristi Himmelfärd
5. Vad menas med religionsfrihet?
A) Rätten att bara följa en religion
B) Rätten att tro på vilken religion man vill eller att inte tro alls
C) En lag som förbjuder religion
D) En typ av religiöst ledarskap
6. Sharia är kopplat till vilken religion?
A) Islam
B) Kristendom
C) Buddhism
D) Hinduism
7. Vem var grundaren av buddhismen?
A) Jesus
B) Konfucius
C) Siddhartha Gautama (Buddha)
D) Muhammad
8. Vilken av följande är en central tro inom hinduismen?
A) Treenigheten
B) Syndernas förlåtelse
C) Reinkarnation
D) Monoteism
9. Vad är en av de fem pelarna inom islam?
A) Dela med sig av sin rikedom
B) Skapa fred mellan religioner
C) Bekänna sin tro (Shahada)
D) Be för de döda
10. Vilken symbol är kopplad till kristendomen?
A) Stjärnan
B) Korset
C) Lotusblomman
D) Menoran
11. Vilket av följande är ett exempel på en religiös ledare inom islam?
A) Pastor
B) Imam
C) Rabbi
D) Munk
12. Vilken av följande religioner firar Diwali?
A) Kristendom
B) Islam
C) Hinduism
D) Judendom
13. Vad kallas den judiska vilodagen?
A) Shabbat
B) Yom Kippur
C) Pesach
D) Rosh Hashana
14. Vilken av följande är inte en världsreligion?
A) Buddhism
B) Wicca
C) Kristendom
D) Hinduism
15. Vad betyder termen “agnosticism”?
A) Tro på en gud
B) Osäkerhet angående gudar eller det gudomliga
C) Tro på flera gudar
D) Övertygelse om att det finns en gud
Resonerande frågor
1. Hur kan religion påverka människors liv på både positivt och negativt sätt? (Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt på religionens betydelse.)
2. Vilka likheter och skillnader ser du mellan två olika religioner? (Eleverna får möjlighet att jämföra och kontrastera djupare.)
3. Hur bidrar religioner till samhällsnormer och moral? (Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera över religionens roll i samhällsstrukturen.)
4. Vilken religion tycker du har den mest intressanta traditionen, och varför? (Eleverna får utrymme att uttrycka sina personliga åsikter.)
5. Hur skulle du beskriva begreppet “tro” i relation till religion? (Frågan ger eleverna möjlighet att utforska en djupare förståelse av tro.)
6. Vad tänker du om respekt för olika religioner och dess utövare? (Denna fråga uppmuntrar till en diskussion om tolerans och respekt.)
7. Hur kan kännedom om olika religioner bidra till en mer inkluderande värld? (Eleverna uppmanas att tänka på mångfald och inkludering.)
8. På vilka sätt kan traditioner och helgdagar inom olika religioner förmedla viktiga värderingar? (Frågan ger eleverna möjlighet att analysera värderingar kopplade till traditioner.)
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).