Prov. Åk. 1. Religionskunskap – Kristen gemenskap och kyrkan

Provkonstruktion

Årskurs: 1
Ämne: Religionskunskap
Tema: Kristen gemenskap och kyrkan

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för kyrkans roll i kristendomen och gemenskapens betydelse i relation till traditioner och aktiviteter inom kyrkan.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i årskurs 1-3 ska handla om gemenskap och hur kyrkan fungerar som en plats för troende att samlas. Eleverna ska få reflektera över vilken roll kyrkan har i människors liv och hur gemenskapen kan stärka tro och värderingar.

Kunskapskrav

Eleven kan översiktligt beskriva kyrkans betydelse inom kristendomen och ge exempel på aktiviteter och traditioner som främjar gemenskap.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en kyrka?

  • A) En typ av byggnad för utbildning
  • B) En plats för människor att titta på filmer
  • C) En plats där troende samlas
  • D) En plats för gudstjänster och andakt

2. Vilken tradition firas vanligtvis under jul?

  • A) Födelsen av Jesus Kristus
  • B) Dopet av Jesus
  • C) Nattvarden
  • D) Pingsten

3. Vad är ett exempel på en kyrklig aktivitet?

  • A) Gymnastikträning
  • B) Skolkonsert
  • C) Gudstjänst
  • D) Sportevenemang

4. Vad betyder gemenskap?

  • A) Att vara ensam
  • B) Att vara tillsammans och stötta varandra
  • C) Att bara umgås på sociala medier
  • D) Att delta i tävlingar

5. Vad innebär traditioner i en kyrka?

  • A) Vanor som inte förändras
  • B) Aktiviteter som upprepas årligen
  • C) Ensliga individer som deltar
  • D) Olika lagar och regler

6. Vad gör en kyrka för att främja gemenskap?

  • A) Den ger mer fri tid åt folk
  • B) Den anordnar gudstjänster och aktiviteter
  • C) Den stänger dörrarna för besökare
  • D) Den fokuserar på sport

7. Vilken av följande är en kristen högtid?

  • A) Halloween
  • B) Påsk
  • C) Första maj
  • D) Midsommar

8. Vilken roll har kyrkan i människors liv enligt undervisningen?

  • A) Att skapa konflikter
  • B) Att fungera som en plats för samling och tro
  • C) Att styra över olika lagar
  • D) Att ge utbildning enbart

9. Vad är en gemenskapsposter?

  • A) En typ av konstverk som representerar traditioner
  • B) En affisch för en konsert
  • C) En handbok om kyrkan
  • D) En typ av pamflett

10. Hur kan traditioner påverka våra liv?

  • A) De har ingen inverkan
  • B) De kan definiera våra värderingar och gemenskap
  • C) De går emot våra normer
  • D) De gör oss mer ensamma

11. Vilken aktivitet är vanlig att delta i under påsk?

  • A) Åka skidor
  • B) Dela påskägg
  • C) Spela datorspel
  • D) Besöka nöjesparker

12. Vilken betydelse har gemenskap i kyrkan?

  • A) Att konkurrera med varandra
  • B) Att stödja och dela tro tillsammans
  • C) Att uppleva ensamhet
  • D) Att skapa rädsla

13. Vad kännetecknar kyrkans roll i samhället?

  • A) Den ignorerar gemenskapen
  • B) Den främjar sociala relationer och tro
  • C) Den stänger sig för all kontakt
  • D) Den fokuserar på att skapa konflikter

14. Vad kan man diskutera under kyrkliga sammankomster?

  • A) Enbart sportämnen
  • B) Tro, traditioner och värderingar
  • C) Endast arbete
  • D) Ekonomiska frågor

15. Vad kan eleverna göra för att bidra till gemenskap enligt undervisningen?

  • A) Isolera sig
  • B) Delta i aktiviteter och helgdagar
  • C) Undvika kyrkan
  • D) Ignorera traditioner

Resonerande frågor

1. Hur kan gemenskap påverka en persons liv och känslor? Eleverna får möjlighet att analysera betydelsen av gemenskap på ett personligt plan.

2. Vilken roll spelar traditioner i att skapa en inkluderande gemenskap? Frågan öppnar för diskussion om hur traditioner kan knyta människor samman.

3. Reflektera över din egen erfarenhet av gemenskap i kyrkan. Här får eleverna chans att koppla sina egna upplevelser till det teoretiska innehållet.

4. På vilket sätt kan olika kyrkliga aktiviteter sakta förändras över tid? Eleverna kan diskutera förändringar och bevarande av traditioner.

5. Vad innebär det att respektera olika traditioner och högtider? Detta ger eleverna möjlighet att framhålla vikten av tolerans och förståelse för olikheter.

6. Hur kan man bidra till gemenskap utanför kyrkan? Eleverna får diskutera vikten av gemenskap i olika sammanhang.

7. Vilka värderingar anser du är viktiga för att skapa en stark gemenskap? Detta öppnar för djupare reflektion kring personliga och religiösa värderingar.

8. Hur kan en gemenskapsposter bestå av både konst och ord? Undersökningen av kreativitetens roll i att uttrycka värden i kyrkliga sammanhang.

Bedömning

För faktafrågorna ges 1 poäng per rätt svar. För de resonerande frågorna ges 2 poäng per rätt och välutvecklat svar.

  • Minst 8 poäng krävs för betyg E.
  • Minst 12 poäng krävs för betyg C (där minst 3 poäng kommer från resonerande frågor).
  • Minst 18 poäng krävs för betyg A (där minst 5 poäng kommer från resonerande frågor).

Modern Tillbaka-knapp