En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 5. Religionskunskap – Islam och dess Fem Pelare

Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Religionskunskap

Tema: Islam och dess Fem Pelare

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om islam, dess centrala begrepp och hur de Fem Pelarna påverkar en muslims liv och tro.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Eleven ska kunna redogöra för centrala begrepp och urkunder inom islam samt beskriva hur de Fem Pelarna är viktiga för en muslims tro och handlingar.”

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala begrepp och urkunder inom islam samt beskriva hur de Fem Pelarna är viktiga för en muslims tro och handlingar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken är den heliga boken inom islam?
A) Bibeln
B) Koranen
C) Torah
D) Guds ord

2. Vem är grundaren av islam?
A) Jesus
B) Moses
C) Profeten Muhammed
D) Ali

3. Vad innebär Trosbekännelsen inom islam?
A) Att be fem gånger om dagen
B) Att bekänna att ”Det finns ingen gud utom Allah, och Muhammed är hans profet”
C) Att fasta under Ramadan
D) Att ge allmosor varje vecka

4. Hur många gånger ber muslimer om dagen?
A) Tre
B) Fem
C) Sex
D) Två

5. Vilken pelare innebär att muslimer ska ge till de behövande?
A) Fastan
B) Vallfärden
C) Allmosan
D) Trosbekännelsen

6. Vad är syftet med fastan under Ramadan?
A) Att ge allmosor
B) Att fira Eid
C) Att rena själen och närma sig Gud
D) Att delta i bönen

7. Vilken av följande är inte en av de Fem Pelarna?
A) Trosbekännelsen
B) Medkänsla
C) Allmosan
D) Vallfärden

8. Vad kallas den årliga vallfärden som muslimer ska genomföra?
A) Ramadan
B) Hajj
C) Zakat
D) Ihram

9. Vilken av följande är en rit som muslimer utför fem gånger om dagen?
A) Pilgrimsfärd
B) Bön
C) Fasta
D) Trosbekännelse

10. Vad kallas den fasta som muslimer följer under månaden Ramadan?
A) Salat
B) Sajdah
C) Saum
D) Sawm

11. Vilken pelare handlar om att dela med sig av sin rikedom?
A) Bönen
B) Allmosan
C) Fastan
D) Vallfärden

12. Vad står ordet “Islam” för?
A) Krig
B) Kärlek
C) Underkastelse
D) Mod

13. Vilken av följande handlingar är en del av bönen?
A) Att ge allmosor
B) Att rikta sig mot Mecka
C) Att läsa Koranen
D) Att fasta

14. Vad kallas den nionde månaden i den islamiska kalendern, under vilken fastan äger rum?
A) Muharram
B) Ramadan
C) Shawwal
D) Safar

15. Vad är en moské?
A) En helig plats för judar
B) En plats för bön och tillbedjan för muslimer
C) En byggnad för islamisk bön
D) Ett kloster för munkar

Resonerande frågor

1. Diskutera hur Trosbekännelsen formar identiteten för muslimer idag. Detta ger eleverna möjlighet att visa djup förståelse för troendes liv och identitet.

2. Reflektera över hur de Fem Pelarna tillsammans bidrar till samhällets sammanhållning i muslimska gemenskaper. Här kan eleverna visa sin förståelse för sociala strukturer inom religionen.

3. Analysera hur fastan under Ramadan påverkar gemenskapen bland muslimer. Diskussionen ger eleverna chans att visa på interaktion mellan religion och sociala relationer.

4. Vilken betydelse har bönen i en muslims vardag och hur kan den påverka livets olika aspekter? Denna fråga ger elever utrymme att diskutera religionens funktion i det dagliga livet.

5. Berätta om hur islamiska traditioner kan variera i olika delar av världen, och vad detta innebär för tro och praktik. Elever får möjlighet att knyta sina kunskaper till globala perspektiv.

6. Hur kan de värderingar som de Fem Pelarna representerar appliceras i en sekulär kontext? Frågan uppmuntrar elever att tänka kritiskt kring religionens roll i moderna samhällen.

7. Resonera kring betydelsen av allmosan i dagens samhälle, även utanför den muslimska gemenskapen. Här ges eleverna möjlighet att koppla religion till aktuella samhällsfrågor.

8. Vilka likheter och skillnader ser du mellan islam och andra religioner när det kommer till centrala doktriner och praktiker? Elever kan visa sin förståelse för inter-religiösa relationer.

Bedömning

Faktafrågorna ger sammanlagt 15 poäng, där varje rätt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger sammanlagt 8 poäng, där varje välmotiverat svar ger 1 poäng. För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


×