Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Religionskunskap
Tema: Religiösa värderingar och etik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevers förståelse av hur olika religioner formar moraliska och etiska värderingar och hur dessa värderingar påverkar individers beteende och samhälleliga normer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll syftar till att utforska hur olika religioner formar moraliska och etiska värderingar samt hur dessa värderingar påverkar individers beteende och samhälleliga normer.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och ge exempel på religiösa värderingar och etik inom olika religioner samt reflektera över deras betydelse i samhället.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket begrepp beskriver läran om vad som är rätt och fel?
A) Moral
B) Etik
C) Religion
D) Värdering
B) Etik
2. Vilken religös tradition betonar “kärlek till nästan”?
A) Buddhism
B) Judendom
C) Kristendom
D) Hinduism
C) Kristendom
3. Vilka är de fem pelarna inom islam?
A) Bön, fasta, allmosor, trosbekännelse, pilgrimsfärd
B) Moraliska beslut, etiska riktlinjer, samhällsnormer, tron, bön
C) Kärlek, rättvisa, sorg, lycka, tacksamhet
D) Förlåtelse, barmhärtighet, tålamod, sanningsenlighet, hopp
A) Bön, fasta, allmosor, trosbekännelse, pilgrimsfärd
4. Vilken av följande är en central text inom buddhismen?
A) Koranen
B) Talmud
C) De fyra ädla sanningarna
D) Bibeln
C) De fyra ädla sanningarna
5. Vad innebär “ahimsa”?
A) Rättvisa
B) Kärlek
C) Icke-våld
D) Tro
C) Icke-våld
6. Vilken religion fokuserar på “det gyllene regler”?
A) Kristendom
B) Islam
C) Buddism
D) Sikhism
A) Kristendom
7. Vad är syftet med religiösa värderingar?
A) Att styra samhällets lagstiftning
B) Att vägleda moraliska beslut
C) Att fördöma icke-troende
D) Att främja en enda religion
B) Att vägleda moraliska beslut
8. Vilket exempel visar hur religion kan påverka samhälleliga normer?
A) Traditioner
B) Klädval
C) Måltider
D) Allt av ovanstående
D) Allt av ovanstående
9. Inom vilken religion är återfödelse en central föreställning?
A) Kristendom
B) Islam
C) Buddhism
D) Judendom
C) Buddhism
10. Vilken etik kopplas traditionellt till judendomen?
A) Kärleksetik
B) Lagetik
C) Situationetik
D) Dygdetik
B) Lagetik
11. Hur kan religiösa värderingar påverka miljöfrågor?
A) Genom att främja konsumtion
B) Genom att uppmuntra hållbarhet
C) Genom att förbjuda all slags aktivitet
D) Genom att ignorera problemen
B) Genom att uppmuntra hållbarhet
12. Vad kallas den heliga skriften inom islam?
A) Bibeln
B) Koranen
C) Talmud
D) Veda
B) Koranen
13. Vad kallas det praktiska tillämpandet av etik i religioner?
A) Moral
B) Trogna
C) Tro
D) Bön
A) Moral
14. Vilken av följande är ett exempel på en etisk fråga?
A) Vem är Gud?
B) Hur ska vi behandla djur?
C) Vad är tid?
D) Vilka är de heliga platserna?
B) Hur ska vi behandla djur?
15. Vad definierar okunnighet inom etik?
A) Att inte veta vad som är rätt eller fel
B) Att känna till religiösa texter
C) Att lära sig historia
D) Att följa traditioner
A) Att inte veta vad som är rätt eller fel
Resonerande frågor
1. Hur påverkar dina egna värderingar dina beslut i vardagen?
Syftet med frågan är att ge elever möjlighet att reflektera över sin egen etik i relation till religion.
2. Vilken roll anser du att religion spelar i dagens samhälle?
Denna fråga låter eleverna examinera och diskutera religionens relevans idag.
3. Hur kan religiösa värderingar bidra till samhällsförändring?
Syftet är att öppna för diskussion kring religionens möjlighet att driva social förändring.
4. Vilken eventuell konflikt kan uppstå mellan personlig etik och religiösa värderingar?
Elever ges möjlighet att utforska och resonera kring etiska dilemman de kan möta.
5. Finns det etiska frågor som förenar olika religioner? Ge exempel.
Frågan syftar till att få elever att tänka kritiskt på gemensamma värderingar bland religioner.
6. Hur kan man tolka kärlek i olika religiösa sammanhang?
Denna fråga öppnar upp för djupare analys av kärlekens roll inom religioner.
7. På vilket sätt kan kunskap om religiösa värderingar vara viktig för samhällsdebatt?
Elever får skriftligt utforska religionens roll i samhällsfrågor.
8. Hur kan individers tolkningar av etik skilja sig inom samma religion?
Denna fråga utmanar elever att ifrågasätta enhetligheten i religiösa värderingar.
Bedömning
Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Totalt 15 poäng kan uppnås.
Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng. Totalt 16 poäng kan uppnås.
För att betygsätta eleverna gäller följande poängsystem:
- E-nivå: 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- C-nivå: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A-nivå: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)