Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Religionskunskap
Tema: Islam: Tro och Praktik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om islam, dess centrala begrepp, trosuppfattningar samt de fem pelarna som utgör fundamentet för religionen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Islam som religion, dess grundtermer, trosuppfattningar samt de fem pelarna i islam som utgör dess fundament.”
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och ge exempel på islams centrala begrepp och kan beskriva de fem pelarna och deras betydelse.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är inte en av de fem pelarna i islam?
A) Salat
B) **Zakat**
C) Sawm
D) Karma
2. Vad kallas den trosbekännelse som muslimer uttalar?
A) Salah
B) **Shahada**
C) Hajj
D) Zakat
3. Vad representerar termen ‘halal’ inom islam?
A) Allt som är förbjudet
B) **Det som är tillåtet**
C) En obligatorisk handling
D) Ett andligt ledarskap
4. Varför är Zakat viktigt i islam?
A) Det är en form av bön
B) **Det är välgörenhet och en skyldighet**
C) Det är en fasta
D) Det är en resa till Mecka
5. Vilken plats är målet för Hajj?
A) Jerusalem
B) **Mecka**
C) Medina
D) Kairo
6. Vad innebär ‘Sawm’?
A) Välgörenhet
B) **Fasta under Ramadan**
C) Resa till helig plats
D) Trosbekännelse
7. Hur ofta ber muslimer under en dag?
A) 1 gång
B) **5 gånger**
C) 3 gånger
D) 2 gånger
8. Vem anses vara den sista profeten inom islam?
A) Moses
B) Jesus
C) **Muhammad**
D) Abraham
9. Vad är Koranen för något?
A) En religiös ledare
B) **Islamisk helig skrift**
C) En rituell handling
D) En historisk bok
10. Vad betyder termen ‘haram’ i islam?
A) Tillåtet
B) **Förbjudet**
C) En ritual
D) Bön
11. Vilken pelare handlar främst om att ge till de behövande?
A) **Zakat**
B) Sawm
C) Hajj
D) Salat
12. Vad kallas bönen som praktiseras fem gånger om dagen?
A) Hajj
B) **Salat**
C) Zakat
D) Shahada
13. Under vilken månad sker fastan i islam?
A) Ramadan
B) **Ramadan**
C) Muharram
D) Safar
14. Vilken av följande term används för att beskriva handlingarna som muslimer ska göra?
A) Sunnah
B) **Sharia**
C) Hadith
D) Ilah
15. Vilken är inte en av de fem pelarna?
A) Hajj
B) **Bhakti**
C) Salat
D) Sawm
Resonerande frågor
1. Hur påverkar de fem pelarna en troende muslims liv och dagliga rutiner?
(Syfte: Ge eleverna möjlighet att analysera de praktiska konsekvenserna av att följa pelarna.)
2. På vilket sätt skiljer sig islams syn på välgörenhet (Zakat) från andra religioners syn?
(Syfte: Utmana eleverna att jämföra och kontrastera olika religiösa perspektiv.)
3. Diskutera hur fastan (Sawm) kan bidra till mänsklig utveckling och disciplin.
(Syfte: Uppmuntra till kritisk reflektion om hur fasta kan ha positiva effekter på individen.)
4. Vilken roll spelar Koranen i en troendes liv, och hur kan dess budskap tillämpas i moderna sammanhang?
(Syfte: Att låta eleverna utforska relevansen av religiösa texter i nutid.)
5. Hur kan islamiska värderingar bidra till etiska beslut i samhället?
(Syfte: Att uppmuntra eleverna att tänka kring etiska frågor utifrån en islamisk kontext.)
6. Reflektera över hur kunskap om de fem pelarna kan öka förståelsen mellan människor med olika religiösa övertygelser.
(Syfte: Att främja tolerans och förståelse i en mångkulturell miljö.)
7. Hur ser du på skillnaderna mellan hur islam och andra religioner ser på bön och tillbedjan?
(Syfte: Att eleverna ska kunna reflektera kritiskt på olika religiösa praktiker.)
8. Vad anser du är de största missuppfattningarna om islam som religion?
(Syfte: Ge eleverna möjlighet att uttrycka och diskutera sina åsikter och fördomar.)
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Våra kriterier för betyg är följande:
För betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).