En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Religionskunskap – Religion och Samhälle



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Religionskunskap

Tema: Religion och Samhälle

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av hur religion påverkar och formas av samhälleliga och kulturella faktorer, samt deras förmåga att diskutera aktuella frågor kopplade till religionens roll i det moderna samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att utforska hur religion samverkar med och påverkar samhället, samt hur samhälleliga och kulturella faktorer formar religiös utövning och tro.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på hur religion påverkar samhället och vice versa, samt diskutera aktuella frågor kopplade till religionens roll i det moderna samhället.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande faktorer påverkar mest hur religion utövas i samhället?

A) Teknologisk utveckling

B) Ekonomiska förhållanden

C) Kulturella normer

D) Samhällets värderingar

2. Vad innebär religionsfrihet?

A) Rätt att utöva vilken religion man vill

B) Rätt att inte tro på någon religion

C) Att bara en religion är tillåten

D) Rätt att kritisera religion

3. Hur kan religion påverka lagar i ett samhälle?

A) Genom att skapa stater

B) Genom etiska och moraliska värderingar

C) Genom att förbjuda vissa traditioner

D) Genom att påverka vetenskaplig forskning

4. Enligt vilken princip får alla tro på sin religion i Sverige?

A) Demokrati

B) Samhällsstruktur

C) Religionsfrihet

D) Respekt för kultur

5. Vilken av följande exempel är en form av interreligiös dialog?

A) En religiös festival

B) En politisk debatt

C) Samtal mellan olika religiösa grupper

D) En bok om religion

6. Hur påverkar religionens normer utbildningssystemet?

A) Genom att förbjuda vissa ämnen

B) Genom att forma värderingar hos eleverna

C) Genom att skapa skolor

D) Genom att styra stipendiefonder

7. Vilket av följande påståenden beskriver bäst religionens påverkan på kultur?

A) Religion påverkar inte kultur

B) Religion formar kulturella traditioner och ritualer

C) Religion är alltid sekundär till kultur

D) Religion försvinner i moderna samhällen

8. Vad är en negativ konsekvens av religiösa konflikter?

A) Sammanhållning mellan troende

B) Splittring i samhället

C) Förekomsten av tolerans

D) Ökat intresse för religion

9. Vilket av följande exempel är en dimension av religionens påverkan på identitet?

A) Ekonomi

B) Kulturella normer

C) Teknologiska framsteg

D) Politiska ideologier

10. Vilken funktion har religiösa festivaler i samhället?

A) Ingen särskild funktion

B) Att skapa gemenskap och identitet

C) Att försvaga traditionerna

D) Att myndigheterna kontrollerar grupper

11. Vad innebär det att vara sekulär i ett samhälle?

A) Att ha en religiös ledare

B) Att separera religion från politiska beslut

C) Att inte tro på någon religion

D) Att följa traditionella ritualer

12. Hur kan religion bidra till social rättvisa?

A) Genom att uppmana till hjälp och stöd för utsatta

B) Genom att isolera religioner från politiken

C) Genom att förbjuda vissa trosuppfattningar

D) Genom att dominera samhällsnormer

13. Vilken roll spelar religiösa traditioner i sociala gemenskaper?

A) De stärker banden mellan människor

B) De skapar konflikter

C) De har ingen betydelse

D) De upphöjer vissa individer

14. Hur påverkar kulturella faktorer religiösa utövningar?

A) De kan forma traditionerna inom en religion

B) De har ingen påverkan

C) De förstör religionens ursprung

D) De skapar nya religioner

15. Vad är syftet med interreligiös dialog?

A) Att främja en religion över en annan

B) Att öka förståelsen mellan olika religiösa grupper

C) Att förbjuda vissa religioner

D) Att skapa en religion som alla kan följa

Resonerande frågor

1. Hur påverkar religionsutövning samhällets normer och värderingar? Detta ger eleverna möjlighet att diskutera djupgående effekter av religionen.

2. På vilket sätt kan religion både förena och splittra människor? Eleverna kan resonera kring komplexa relationer i samhället.

3. Ge exempel på hur religiösa traditioner kan stärka identitet i ett samhälle. Här ges möjlighet att analysera kulturella dimensioner av religion.

4. Hur kan interreligiös dialog bidra till social sammanhållning? Elever kan reflektera över lösningar på konflikter.

5. Diskutera hur religion kan influera frågor som mänskliga rättigheter. Detta ger en djupare analys av pågående samhällsfrågor.

6. Vilken betydelse har religion för individer i konfliktområden? Eleverna kan utforska religionens roll i svåra situationer.

7. Hur kan religion bidra till personlig utveckling och gemenskap? Detta möjliggör reflektion över individens relation till religion.

8. Vilka utmaningar kan uppstå vid iblandning av religion och politik? Eleverna kan diskutera potentiella konsekvenser av denna samverkan.

Bedömning

Provets poängsystem är följande:

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, max 15 poäng.

Resonerande frågor: 3 poäng per svar, max 24 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).



×