En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Religionskunskap – Moral och Etik i Dagens Debatter



Prov i Religionskunskap

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Religionskunskap

Tema: Moral och Etik i Dagens Debatter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att identifiera, diskutera och analysera aktuella moraliska och etiska frågor samt att förstå hur olika perspektiv påverkar debatten i samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens syfte är att analysera aktuella moraliska och etiska debatter som berör våra samhällen idag. Eleverna ska få en förståelse för hur olika perspektiv påverkar diskussioner om viktiga frågor samt hur man kan delta i dessa debatter på ett reflekterat sätt.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna identifiera och diskutera aktuella moraliska och etiska frågor samt ge exempel på hur olika perspektiv kan påverka debatten.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande är en aktuell moralisk fråga?
A) Rymdforskning
B) **Rasism**
C) Sportevenemang
D) Mode

2. Vilket av följande begrepp relaterar till miljörättvisa?
A) **Klimatförändringar**
B) Demokrati
C) Ekonomi
D) Teknologi

3. Vilket perspektiv kan påverka våra åsikter om dödsstraff?
A) **Moral och etik**
B) Sport
C) Musik
D) Resande

4. Vad innebär att delta i en debatt på ett konstruktivt sätt?
A) **Att lyssna på andra och ge faktabaserade argument**
B) Att alltid vinna diskussionen
C) Att raised voice
D) Att ignorera motpartens åsikter

5. Vilket av följande är ett exempel på en etisk fråga?
A) Vem ska vinna en tävling?
B) **Är det moraliskt rätt att döda i självförsvar?**
C) Vilken film är bäst?
D) Hur mycket ska man betala för en bil?

6. Vad kan påverka våra åsikter om klimatpolitik?
A) **Media**
B) Litteratur
C) Datorer
D) Sport

7. Vilken av följande åtgärder kan bidra till en mer rättvis värld?
A) **Att rösta i val**
B) Att ignorera politiken
C) Att ge upp
D) Att diskutera bara med likasinnade

8. Vilken av följande är en faktor som kan påverka vår förståelse av mänskliga rättigheter?
A) **Utbildning**
B) Matvanor
C) Underhållning
D) Resor

9. Vad bör man tänka på när man diskuterar känsliga ämnen?
A) **Att vara respektfull**
B) Att alltid hålla med
C) Att avbryta andra
D) Att undvika ämnet

10. Hur kan man bidra till en konstruktiv debatt?
A) Att bli arg
B) **Att stödja sina åsikter med fakta**
C) Att avbryta
D) Att hata motståndaren

11. Vilket alternativ beskriver en moralisk dilemmasituation?
A) **Att välja mellan att skydda någon eller följa lagen**
B) Att gå på en fest
C) Att välja lunch
D) Att titta på en film

12. Varför är det viktigt att delta i moraliska och etiska debatter?
A) **För att påverka människors åsikter och handlingar**
B) För att vinna argument
C) För att framhäva sig själv
D) För att undvika konflikter

13. Vilken typ av åsikt kan en opinion forma?
A) **En åsikt om invandring**
B) En åsikt om vädret
C) En åsikt om matlagning
D) En åsikt om kläder

14. Vad är kvaliteten hos en informerad debattör?
A) **Att förstå och överväga olika perspektiv**
B) Att bara framhäva egna åsikter
C) Att vara överdriven i sina argument
D) Att ignorera andra åsikter

15. Vad är ett viktigt inslag i att diskutera etik?
A) **Att reflektera över konsekvenserna av handlingar**
B) Att undvika att tänka
C) Att bara följa lagen
D) Att lära sig utan att ifrågasätta

Resonerande frågor

1. Vilka faktorer anser du är mest påverkan på våra moraliska värderingar och varför?
(Syfte: Eleverna visar sin förmåga att reflektera och analysera på djupet.)

2. Diskutera exempel på hur man kan förändra en av de aktuella moraliska frågorna i samhället.
(Syfte: Bekräftar elevens förståelse för förändringsprocesser.)

3. Hur skulle du argumentera emot en åsikt du inte håller med om, med fokus på empati och respekt?
(Syfte: Eleverna demonstrerar förmågan att argumentera konstruktivt.)

4. Reflektera över hur våra personliga erfarenheter formar våra åsikter om etiska frågor.
(Syfte: Framhäver vikten av självinsikt i debatter.)

5. Vilken roll anser du att media spelar i att forma moralska perspektiv?
(Syfte: Eleverna kan analysera mediers inflytande.)

6. Hur kan etiska debatter leda till positiv förändring i samhället?
(Syfte: Bekräftar elevens förmåga att se bredare konsekvenser.)

7. Diskutera vikten av att ha olika perspektiv när man deltar i moraliska debatter.
(Syfte: Stärker förståelsen för mångfaldens betydelse.)

8. Hur kan du personligen bidra till en ökad medvetenhet kring moraliska frågor?
(Syfte: Stimulerar till personlig reflektion och engagemang.)

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger max 15 poäng (1 poäng per fråga), och de resonerande frågorna ger max 15 poäng (2 poäng per fråga).

För betyget E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).



×