Prov
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Internationell ekonomi
Tema: Handelsavtal och deras effekter
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse av handelsavtal och deras effekter på ekonomier och den globala handeln. Eleverna ska kunna redogöra för och analysera dessa avtal utifrån centrala begrepp och aktuella exempel.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för vad handelsavtal är och vilka olika typer av avtal som förekommer. Vi kommer att diskutera syftet med handelsavtal, deras ekonomiska och politiska effekter på medlemsländer, samt aktuella exempel som TTP och NAFTA.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för och analysera effekterna av handelsavtal, inklusive deras konsekvenser för länders ekonomier och den globala handeln.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är syftet med handelsavtal?
A) Att skapa hinder för handel mellan länder
B) Att säkerställa politiskt styrning av medlemsländer
C) Att underlätta handel mellan medlemsländer
D) Att avskaffa tullar helt
2. Vilket av följande är INTE en typ av handelsavtal?
A) Frihandelsavtal
B) Tullunion
C) Gemensam marknad
D) Skatteavtal
3. Vilken effekt kan handelsavtal ha på priserna?
A) De ökar alltid priserna
B) De kan sänka tullar vilket gör varor billigare
C) De har ingen effekt på priser
D) De minskar tillgången av varor
4. Vilket exempel är ett känt handelsavtal?
A) NATO
B) EU
C) WHO
D) IMF
5. Vilka är potentiella nackdelar med handelsavtal?
A) Ökad konkurrens, som kan skada inhemska industrier
B) Minskat utbud av varor
C) Ökade tullar på importerade varor
D) Ingen nackdel
6. Hur påverkar handelsavtal sysselsättningen?
A) De har ingen påverkan
B) De kan både skapa och förlora jobb
C) De ökar alltid antalet jobb
D) De minskar arbetslöshet till 0%
7. Vilket av följande avtal är ett exempel på en tullunion?
A) EU
B) NAFTA
C) Mercosur
D) TTP
8. Vad är en gemensam marknad?
A) Ett avtal där länder handlar utan tullar
B) En marknad där varor, människor och kapital rör sig fritt
C) En typ av skatteavtal
D) En internationell valutafond
9. Vad kan hända med priser på importerade varor om tullarna sänks?
A) Priserna minskar
B) Priserna stiger
C) Priserna förblir oförändrade
D) Priserna blir dubbelt så höga
10. Vad innebär TTP?
A) En tullunion mellan Asien och Europa
B) Trans-Pacific Partnership
C) En strategi för tullar
D) Ett avtal om finansiering
11. Vad är en nackdel med frihandelsavtal?
A) Det ökar priset på varor
B) Det kan leda till en ökad konkurrens som skadar lokala företag
C) Det förhindrar handel
D) Det skapar tullar
12. Vilket av följande är ett mål med handelsavtal?
A) Att minska samarbetet mellan länder
B) Att öka handeln och samarbetet mellan länder
C) Att begränsa utbytet av varor
D) Att skydda inhemska industrier enbart
13. Hur påverkas relationerna mellan medlemsländer av handelsavtal?
A) De kan stärkas genom ökad handel
B) De påverkas inte alls
C) De kan försvagas
D) De blir avgörande för valet av president
14. Vilken aspekt av ekonomin påverkas ofta mest av handelsavtal?
A) Politisk stabilitet
B) Sysselsättning
C) Skattepolitik
D) Utrikespolitik
15. Vilka länder ingår i NAFTA (nu USMCA)?
A) USA och Australien
B) USA, Kanada och Mexiko
C) USA och Kina
D) Kanada och EU
Resonerande frågor
1. Analysera hur ett specifikt handelsavtal har påverkat ett medlemslands ekonomi.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa djupgående förståelse för de konkreta effekterna av handelsavtal.
2. Diskutera fördelarna och nackdelarna med ett aktuellt handelsavtal, t.ex. USMCA.
Frågan ger eleverna chans att reflektera över både positiva och negativa aspekter av handelsavtal.
3. Hur kan handelsavtal påverka klyftan mellan rikare och fattigare länder?
Eleverna får möjlighet att resonera kring sociala och ekonomiska konsekvenser av handelsavtal.
4. Reflektera över hur Brexit kan påverka handelsavtal mellan EU och Storbritannien.
Frågan uppmanar till att tänka kritiskt om aktuella händelser och deras konsekvenser.
5. Hur kan internationella handelsavtal bidra till hållbar utveckling?
Eleverna får möjlighet att belysa ett aktuellt och viktigt tema kopplat till handelsavtal.
6. På vilket sätt kan ett handelsavtal påverka inhemska industrier?
Elever uppmanas att tänka på de bredare effekterna av handelsavtal.
7. Vilken roll spelar handelsavtal i globaliseringen?
Frågan ger eleverna möjlighet att knyta an till större samhällsfenomen.
8. Diskutera hur handelspolitik kan påverka beslut om handelsavtal.
Eleverna får möjlighet att visa på komplexiteten i handelsfrågor.
Bedömning
Provets poängsättning för faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor bedöms utifrån argumentens kvalitet och djup, med max 3 poäng per fråga.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).