En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 4. Engelska – Muntlig presentation

Provkonstruktion

Årskurs: 4A

Ämne: Engelska

Tema: Muntlig presentation

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att genomföra muntliga presentationer, samt deras förståelse för struktur och innehåll i en presentation. Provets utformning ska också ge eleverna möjlighet att använda ett varierat ordförråd och anpassa sitt språk efter situationen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att träna sina muntliga färdigheter genom att delta i olika typer av presentationer och diskussioner. Det centrala innehållet fokuserar på att utveckla förmågan att uttrycka sig i tal, använda ett varierat ordförråd och anpassa språket efter situationen.

Kunskapskrav

Eleven kan genomföra en enkel muntlig presentation där hen använder ett anpassat språk och visar förståelse för samband i innehållet. Eleven kan också delta i samtal och diskussioner där hen ställer frågor och ger svar på ett enkelt sätt.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en muntlig presentation?
A. En skriftlig redovisning.
B. En genomgång av ämnet i små grupper.
C. **En berättelse som framförs muntligt.**
D. En diskussion mellan elever.

2. Vilka delar brukar en presentation innehålla?
A. En sammanfattning.
B. **Inledning, huvudavsnitt och avslutning.**
C. En fråga och svarsession.
D. 2-3 punkter.

3. Varför är det viktigt att öva på att prata inför andra?
A. För att bli mer nervös.
B. **För att bli bättre på att uttrycka sig.**
C. För att få bra betyg.
D. För att få mer Kritik.

4. Vilket av följande är ett sätt att göra en presentation intressant?
A. Att prata långsammare.
B. **Att använda bilder och visualiseringar.**
C. Att bara läsa från sina anteckningar.
D. Att undvika ögonkontakt.

5. Vilken information ska inkluderas om ett djur i presentationen?
A. En saga om djuret.
B. **Habitat, föda och unika egenskaper.**
C. Bilder av djuret.
D. Fakturor för mat.

6. Hur kan återkoppling efter presentationen vara till hjälp?
A. Den får eleverna att må dåligt.
B. **Den hjälper eleverna att förbättra sig.**
C. Den gör att man inte vågar presentera igen.
D. Den behöver man inte.

7. Vad lär eleverna sig genom att lyssna på andra presentationer?
A. Bli avundsjuka på andra.
B. **Få nya idéer och inspiration.**
C. Att diskutera om något annat.
D. Att vara tysta.

8. Vilken egenskap är viktig att ha som presentatör?
A. Att läsa endast
B. **Att vara entusiastisk.**
C. Att inte visa känslor.
D. Att använda bara komplexa ord.

9. Vad bör en elev tänka på när de förbereder sin presentation?
A. Att bara använda en del av sina anteckningar.
B. **Att strukturera sin presentation tydligt.**
C. Att fokusera på andras prestationer.
D. Att göra presentationen kort utan struktur.

10. Vilket är bäst för att stödja sina argument i en presentation?
A. Att endast använda egna åsikter.
B. **Att använda fakta och exempel.**
C. Att inte ge några exempel.
D. Att prata allmänt utan mening.

11. Vad ska man undvika under en presentation?
A. Att använda gester.
B. **Att prata otydligt.**
C. Att stå still.
D. Att ställa frågor till publiken.

12. Vad hjälper ett stödmaterial som bilder eller affischer med?
A. Att distrahera publiken.
B. **Att förtydliga och förstärka budskapet.**
C. Att göra presentationen längre.
D. Att göra det svårare att förstå.

13. Vilket av följande är viktigt att tänka på med sin röst under presentationen?
A. Att prata lågmält.
B. **Att variera tonläge och volym.**
C. Att prata ännu snabbare.
D. Att sluta helt vid vissa ord.

14. Vad syftar feedback till?
A. Att förvirra eleven.
B. **Att hjälpa eleven att förbättras.**
C. Att härma andra.
D. Att bara ge beröm.

15. Vad innebär det att anpassa sitt språk under en presentation?
A. Att använda samma språk hela tiden.
B. **Att använda ett språk som passar publiken.**
C. Att prata snabbt.
D. Att undvika svårt språk.

Resonerande frågor

1. Beskriv vad som gör en presentation effektiv.
Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att diskutera olika aspekter av effektivitet, inklusive struktur och engagemang.

2. Reflektera över en presentation som du tyckte var bra. Vad gjorde den bra?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera och identifiera framgångsfaktorer i andras presentationer.

3. Hur kan du hantera nervositet inför en presentation?
Eleverna får chansen att diskutera strategier och verktyg för att övervinna nervositet, som är en vanlig utmaning.

4. Diskutera vikten av att ställa frågor under en presentation.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att överväga interaktionens betydelse i en presentation.

5. Vilka egenskaper anser du är viktigast för en bra presentatör?
Elevernas svar kan ge insikter om olika perspektiv på vad som utgör en duktig presentatör.

6. Hur kan kritik vara konstruktiv? Ge exempel.
Frågan ger elever möjlighet att reflektera över feedbackens betydelse och ge relevanta exempel på hur den kan ges.

7. Om du skulle hålla en presentation för vuxna, hur skulle du anpassa innehållet?
Därmed ges eleverna möjlighet att tänka på hur målgruppens ålder påverkar presentationen.

8. Reflektera över hur du skulle kunna förbättra en egen tidigare presentation.
Denna fråga uppmanar eleverna till självreflektion och identifiering av förbättringsområden.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger upp till 8 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×