Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 8. Samhällskunskap – Sociala medier

Lektionsplanering

Årskurs: 8

Ämne eller kurs: Samhällskunskap

Tema: Sociala medier

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar hur sociala medier påverkar och formar individer och samhälle. Det inkluderar även diskussioner kring kommunikation, identitet och demokratiska värden.

Kunskapskrav

Eleven kan samtala om och ge exempel på hur medier (och sociala medier) kan påverka individens och samhällets värderingar och attityder.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till sociala medier (10 min)

  • Vad är sociala medier?
  • Vanliga plattformar och deras funktioner.
  • Lärande och påverkan av sociala medier.

Huvudaktivitet: Gruppdiskussion och affischarbete (25 min)

  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Ge dem i uppgift att diskutera och lista både fördelar och nackdelar med sociala medier.
  • Grupperna ska skapa en affisch som tydligt visar dessa punkter med exempel och bilder.
  • Varje grupp får 15 minuter att arbeta på affischen och 10 minuter att presentera den för klassen.

Avslutning och reflektion (5 min)

  • Sammanfatta huvudpunkterna från gruppernas presentationer.
  • Reflektera kort över hur sociala medier påverkar deras liv och umgänge.
  • Ge en individuell fråga som eleverna skriver ner sina tankar kring: “Vad tar du med dig från dagens lektion om sociala medier?”

Aktivitet

I denna lektion kommer eleverna att fokusera på att undersöka fördelar och nackdelar med sociala medier genom att arbeta i grupper. De kommer att diskutera och på en affisch visualisera sina insikter om hur sociala medier kan påverka individens uppfattningar och samhällets normer. Affischen ska sätta fokus på en balans mellan positiva aspekter som kommunikation och negativa konsekvenser som mobbning. Aktiviteten syftar till att engagera eleverna i kritiskt tänkande och samarbete.

Exit-ticket

  • Vad är en fördel med sociala medier? (Svar: Kommunikation med vänner)
  • Nämn en risk med sociala medier. (Svar: Mobbning)
  • Hur kan sociala medier påverka våra åsikter? (Svar: Genom att sprida information)
  • Vilken social medieplattform använder du mest? (Svara med plattform)
  • Hur kan vi använda sociala medier på ett ansvarsfullt sätt? (Svar: Genom att tänka på vad vi delar)

Hemuppgift

Eleverna får i hemuppgift att skriva en kort text (max 300 ord) där de reflekterar över sin egen användning av sociala medier. De ska beskriva vad de tycker är positivt och negativt med sin användning och hur de tror att sociala medier påverkar deras liv och umgänge.

Citat

”Det som är bra med sociala medier är att man kan dela sina tankar och åsikter med världen.” – Mark Zuckerberg (2004)

Citatet belyser möjligheten till delning av erfarenheter och åsikter genom sociala medier, vilket är en grundläggande aspekt av deras påverkan på samhälle och individ.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Digital kommunikation och dess påverkan”. Den föreslagna lektionen syftar till att undersöka hur digital kommunikation förändrar interaktion och relationer i dagens samhälle.


Modern Tillbaka-knapp