Provkonstruktion
Årskurs
1
Ämne
Matematik
Tema
Problemlösning med subtraktion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för grundläggande subtraktion genom att lösa problem i en konkret kontext. Provets utformning syftar till att få eleverna att tänka kritiskt och tillämpa matematiken i praktiska situationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Matematikens grunder, med särskilt fokus på addition och subtraktion i konkreta situationer.”
Kunskapskrav
– Eleverna ska kunna använda grundläggande matematiska operationer för att lösa problem.
– Eleverna ska kunna identifiera problem i en berättelse och formulera vad som behöver lösas.
Prov
Faktafrågor
- A) 6 godisbitar
- B) 4 godisbitar
- C) 10 godisbitar
- A) 3 godisbitar
- B) 7 godisbitar
- C) 8 godisbitar
- A) 5 godisbitar
- B) 9 godisbitar
- C) 2 godisbitar
- A) 4 godisbitar
- B) 6 godisbitar
- C) 5 godisbitar
- A) 0 godisbitar
- B) 6 godisbitar
- C) 8 godisbitar
- A) 1 godisbit
- B) 5 godisbitar
- C) 3 godisbitar
- A) 7 godisbitar
- B) 2 godisbitar
- C) 4 godisbitar
- A) 3 godisbitar
- B) 6 godisbitar
- C) 1 godisbit
- A) 2 godisbitar
- B) 5 godisbitar
- C) 4 godisbitar
- A) 8 godisbitar
- B) 1 godisbit
- C) 7 godisbitar
- A) 3 godisbitar
- B) 7 godisbitar
- C) 5 godisbitar
- A) 6 godisbitar
- B) 3 godisbitar
- C) 4 godisbitar
- A) 5 godisbitar
- B) 2 godisbitar
- C) 0 godisbitar
- A) 9 godisbitar
- B) 4 godisbitar
- C) 3 godisbitar
- A) 6 godisbitar
- B) 1 godisbit
- C) 2 godisbitar
Resonerande frågor
- Hur kan du illustrera subtraktionsproblemet med hjälp av bilder?
Syftet är att se hur väl eleverna kan visualisera matematiska koncept.
- Vilka strategier använde du för att lösa problemet?
Eleven får möjlighet att reflektera över sina metoder, vilket visar djupare matematiskt tänkande.
- Varför är det viktigt att förstå subtraktion i vardagen?
Detta ger eleverna möjlighet att koppla matematiken till verkliga situationer.
- Kan du ge ett eget exempel på ett subtraktionsproblem?
Det här gör det möjligt för eleverna att tillämpa sina kunskaper kreativt.
- Hur kan du hjälpa en kamrat som har svårt att förstå subtraktion?
Denna fråga testade elevernas förmåga att kommunicera matematiska koncept tydligt.
- Vad tyckte du var mest utmanande med denna uppgift?
Ger insikt i elevernas upplevelser och förståelseprocess.
- Vilka olika sätt finns det att lösa ett subtraktionsproblem?
Eleverna får möjlighet att tänka kritiskt och utforska flera tillvägagångssätt.
- Kan du beskriva hur du gjorde för att kontrollera ditt svar?
Detta ger insikt i elevernas metakognitiva färdigheter i problemlösning.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera, sammantaget 15 poäng. Resonerande frågor bedöms med 2 poäng vardera, totalt 16 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).