En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Samhällskunskap – Sveriges politiska system

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Sveriges politiska system

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Sveriges politiska system, inklusive grundläggande begrepp kring demokrati och medborgarskap samt deras förmåga att förstå och förklara hur beslut fattas i samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla Sveriges politiska system, inklusive begreppen demokrati och diktatur, riksdagen, regeringen samt hur individers och gruppers möjligheter att påverka beslut och samhällsutveckling ser ut. Lektionen kommer även att behandla grundläggande om hur politiska beslut fattas och betydelsen av medborgarskap.

Kunskapskrav

Eleven kan översiktligt berätta hur beslut fattas i samhället. Eleven kan ge exempel på hur olika människor kan påverka beslut och ger en enkel redogörelse för hur man kan delta i den demokratiska processen.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallas systemet där folket har makt att bestämma?
A. Monarki
B. Diktatur
C. **Demokrati**
D. Anarki

2. Vilken av följande uppgifter har riksdagen?
A. Styra landet
B. **Stifta lagar**
C. Besluta om skolmat
D. Kontrollera polisen

3. Vad betyder medborgarskap?
A. Att bo i ett land
B. **Att ha rättigheter och skyldigheter i ett land**
C. Att rösta i valet
D. Att betala skatt

4. Vem kan påverka politiska beslut?
A. Endast vuxna
B. **Alla som bor i landet**
C. Bara medlemmar i regeringen
D. Bara de som studerar politik

5. Vad är en diktatur?
A. Ett system där alla har rösträtt
B. **Ett system där en person eller en grupp har all makt**
C. Ett system som baseras på lagen
D. Ett system med flera partier

6. Vilken funktion har regeringen?
A. Stifta lagar
B. **Genomföra lagar och styra landet**
C. Utse domare
D. Kontrollera medier

7. Hur kan man delta i ett demokratiskt samhälle?
A. Endast genom att arbeta i staten
B. **Genom att rösta och delta i debatter**
C. Genom att vara tyst
D. Genom att följa reglerna

8. Vad gör ett elevråd?
A. Fattar alla skolans beslut
B. **Representerar eleverna och diskuterar frågor som rör skolan**
C. Gör prov
D. Bestämmer skolmat

9. Vilket av följande beskriver en demokrati?
A. En ledare som bestämmer allt
B. **Ett system där medborgarna har rätt att rösta**
C. En grupp som styr utan val
D. En skola utan regler

10. Hur kan barn påverka beslut i skolan?
A. Genom att vara tysta
B. **Genom att delta i elevrådet eller starta insamlingar**
C. Genom att protestera
D. Genom att inte gå till skolan

11. Vad är kärnan i medborgarskap?
A. Att ha en adress
B. **Att ha rätt att rösta och delta i samhället**
C. Att gå i skolan
D. Att följa reglerna

12. Vilket är en skillnad mellan demokrati och diktatur?
A. Demokrati har skolor präglade av regler
B. **I diktaturer har ofta folket ingen rösträtt**
C. Demokrati kostar mer pengar
D. Diktaturer har fler lagar

13. Vilken uppgift har riksdagen när det gäller regeringen?
A. **Kontrollera och utvärdera regeringen**
B. Stifta lagar enbart
C. Styra landet
D. Representera folket

14. Vad innebär det att diskutera en aktuell fråga?
A. Att enbart följa regler
B. **Att dela olika åsikter och insikter**
C. Att vara tyst
D. Att protestera

15. Vad står det i det svenska medborgarskapet?
A. **Att man har rätt att delta i det demokratiska samhället**
B. Att ert barn får gå i skolan
C. Att ni får råd om skola
D. Att ni kan vilja emigrera

Resonerande frågor

1. Hur kan du som elev påverka beslut i din skola?
Syftet med frågan är att få eleverna att reflektera över sina egna handlingar och ansvar i den demokratiska processen.

2. Vad betyder det för dig att leva i en demokrati?
Frågan ger eleverna möjlighet att uttrycka sina personliga åsikter och upplevelser om demokrati.

3. Ge exempel på hur den svenska modellen skiljer sig från andra länder.
Frågan uppmanar till analys av skillnader och likheter mellan olika politiska system.

4. Hur kan vi se att barn lyckas för att påverka beslut?
Här kan elever ge konkreta exempel som illustrerar barns engagemang och inflytande.

5. Vad skulle du vilja förändra i ditt samhälle, och hur skulle du gå tillväga?
Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt och kreativt om förändringar i samhället.

6. På vilket sätt kan sociala medier påverka vårt sätt att delta i demokratin?
Syftet är att eleverna ska reflektera över modern teknik och sin roll i det demokratiska samtalet.

7. Hur ser du på vikten av att diskutera aktuella frågor med andra?
Eleverna ges möjlighet att tänka på samarbete och kommunikation i demokratin.

8. Vad innebär det för dig att vara medborgare i Sverige?
Denna fråga ger eleverna chansen att sätta ord på sin identitet och ansvar som medborgare.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng där faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och resonerande frågor ger maximalt 15 poäng.

För betyg E krävs minst totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).