Lektionsplanering: Djurens hem
Årskurs: Förskolan
Ämne eller kurs: Djur och Natur
Tema: Djurens hem
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att utforska olika djur och deras livsmiljöer. Barnen ska lära sig om de unika egenskaperna för olika djur och hur deras hem ser ut och fungerar.
Kunskapskrav
Barnet ska kunna namnge olika djur och deras livsmiljöer samt beskriva vad djuren behöver för att överleva.
Lärarledda instruktioner
Utforska olika djur och deras livsmiljöer (10 min)
- Presentera en bildserie av olika djur och deras hem (t.ex. fågel och bo, björn och grotta).
- Diskutera med barnen vilket djur som bor var och varför.
- Introducera begreppet livsmiljö.
Skapa djurhem med naturmaterial (15 min)
- Dela ut olika naturmaterial som barnen kan använda (ex. kvistar, blad, stenar).
- Låt barnen arbeta i små grupper med att bygga sina djurhem.
- Uppmuntra barnen att tänka på vilket djur som skulle bo där och berätta om det.
Samtal om djurens behov (10 min)
- Diskutera vilka behov djuren har i sina hem (t.ex. skydd, mat, vatten).
- Fråga barnen vad de tror att djuren gör i sina hem.
- Be dem tänka på hur vi människor också behöver hem och vad ett hem innebär för dem.
Reflektion och summering (15 min)
- Samla barnen för en gemensam reflektion om deras byggda djurhem.
- Låt varje grupp presentera sitt djur och hem.
- Avsluta lektionen med att skapa en gemensam bok där varje barn får rita sitt djur och beskrivning av deras hem.
Aktivitet
I denna lektion kommer barnen att få material för att bygga djurens hem. De delas in i små grupper, och varje grupp får välja ett specifikt djur. Med hjälp av kvistar, gräs och andra naturmaterial kommer de att skapa en modell av djurets hem, exempelvis ett bo eller en bur. När de har byggt sina hem kommer de att presentera sina projekt och beskriva varför de valde just det djuret och hur hemmet skyddar det. Aktiviteten stimulerar både deras kreativitet och förståelse för djurens livsmiljöer.
Exit-ticket
- Vilket djur byggde du ett hem till? (Svar: T ex räv)
- Vad behöver djuret för att trivas i sitt hem? (Svar: T ex skydd, mat)
- Kan du nämna en annan djurart och deras hem? (Svar: T ex fågel i bo)
- Vad gjorde du med materialet för att skapa hemmet? (Svar: T ex limmade, placerade)
- Vad tyckte du mest om i den här aktiviteten? (Svar: T ex att bygga, prata om djur)
Hemuppgift
Barnen får i hemuppgift att titta på olika djurhem de ser ute i naturen eller i sin närmiljö, såsom fågelbon, ekorres häck, eller andra djur som är aktiva i området. De ska rita en bild av ett djurhem och skriva en kort beskrivning av vilket djur som bor där och vilka behov det har. Hemuppgiften stärker barnens observationer och förståelse för djur och natur i deras omgivning.
Citat
”Naturens skönhet är ett livsverk.” – Albert Einstein (1879-1955)
Citatet förmedlar vikten av att uppskatta och värna om naturen, där djurens livsmiljöer utgör en stor del av dess skönhet och mångfald. I lektionen lär vi oss mer om djurens hem och hur vi kan vårda naturen.