Lektionsplanering
Årskurs: Förskolan
Ämne eller kurs: Djur och Natur
Tema: Medveten konsumtion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på medvetenhet kring konsumtion och avfallshantering. Barnen ska lära sig vad recycling och återanvändning innebär och varför det är viktigt för vår miljö.
Kunskapskrav
Barnet ska kunna förstå och förklara vad som menas med återvinning och hur vi kan ta ansvar för att minska avfall.
Lärarledda instruktioner
Inledning om medveten konsumtion (10 min)
- Inled lektionen med att diskutera vad vi menar med konsumtion. Be barnen att ge exempel på saker de köper eller använder dagligen.
- Förklara skillnaden mellan bra och dålig konsumtion i relation till miljön.
- Presentera begrepp som återvinning, återanvändning och avfall.
Diskutera återvinning av material (15 min)
- Visa exempel på olika typer av material (t.ex. plast, papper, glas) och vad som kan återvinnas.
- Diskutera varför vi bör återvinna saker och hur det kan hjälpa miljön.
- Låt barnen visa med sina egna exempel på hur de har sett återvinning ske (t.ex. soptunnor, pantmaskiner).
Skapa något nytt av återvunnet material (10 min)
- Ge barnen tillgång till olika återvinningsmaterial som papper, plastflaskor, tekniska grejer och annat som ska ”återvinnas”.
- Låt dem skapa något nytt och kreativt av dessa material, som en leksak eller ett konstverk.
- Under aktiviteten, uppmuntra barnen att samtala om varför de valde att använda just de material de arbetar med.
Reflektion och summering (15 min)
- Samla barnen för en gemensam reflektion om vad de lärde sig om medveten konsumtion och recycling.
- Be dem att visa sina skapelser och diskutera hur de återanvände material.
- Avsluta med att tala om vad vi tillsammans kan göra för att ta hand om vår planet.
Aktivitet
I denna lektion får barnen skapa nya föremål av återvunnet material. Genom att återbruka material och skapa något nytt lär de sig vikten av medveten konsumtion och hur återvinning fungerar. Lektionen syftar till att uppmuntra barnens kreativitet samt väcka medvetenhet kring avfall och konsumtionens påverkan på miljön.
Exit-ticket
- Vad betyder medveten konsumtion? (Svar: T ex att tänka på vad vi köper)
- Kan du ge ett exempel på vad vi kan återvinna? (Svar: T ex plastflaskor, papper)
- Vad gjorde du med materialen du använde i dag? (Svar: T ex skapade en leksak)
- Hur kände du dig när du gjorde något nytt av gammalt? (Svar: T ex stolt, glad)
- Varför är det viktigt att återvinna? (Svar: T ex för att skydda miljön, spara resurser)
Hemuppgift
Barnen får i hemuppgift att tillsammans med sina föräldrar titta igenom sitt hem för att hitta minst tre saker som kan återanvändas eller återvinnas. De ska rita en bild av vad de har hittat och skriva en kort text om hur de kan ge de sakerna ett nytt liv. Hemuppgiften syftar till att förstärka lärdomarna från lektionen och skapa en habitus av medvetenhet i deras hem.
Citat
”Det finns ingen planet B.” – Okänd