Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 7. Engelska – Läsförståelse

Lektionsplanering

Årskurs: 7

Ämne: Engelska

Tema: Läsförståelse

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll rör läsförståelse och strategier för att förstå och tolka olika texttyper samt kunna reflektera över deras innehåll och budskap. Fokus ligger på att utveckla förmågan att läsa och analysera såväl skönlitterära som sakprosa texter.

Kunskapskrav

Eleven kan också läsa och förstå skönlitterära och sakprosatexter samt återge och bearbeta innehållet i dem.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till läsförståelse (10 min)

  • Diskutera vad läsförståelse innebär.
  • Gå igenom syftet med lektionen.
  • Presentera strategier för att öka läsförståelsen, såsom att ställa frågor till texten och göra anteckningar.

Genomgång av texttyp (10 min)

  • Introducera olika texttyper, exempelvis berättande och beskrivande texter.
  • Diskutera vikten av att känna till texttypens struktur.
  • Visa exempel på varje texttyp och identifiera deras egenskaper.

Läsning av vald text (15 min)

  • Eleverna läser en utvald text i tystnad.
  • Uppmana eleverna att göra anteckningar om svåra ord och viktiga idéer.
  • Be eleverna att ställa frågor om textens innehåll och syfte.

Gruppdiskussion (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper för diskussion kring texten.
  • Låt dem dela med sig av sina anteckningar och diskutera sina frågor.
  • Sammanfatta diskussionerna i klassen och dra slutsatser.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en lässtrategi som de kan använda när de läser en ny text. De ska i grupper om 3-4 diskutera och skriva ned tre strategier som de ska använda när de läser. Detta kan inkludera att skriva ner frågor, sammanfatta texten i egna ord, och understryka viktiga punkter. Efter diskussionerna, ska varje grupp få presentera sin strategi för klassen. Detta stärker inte bara förståelsen för texten, utan också samarbetet inom gruppen.

Exit-ticket

  • Vilka tre lässtrategier kan du använda när du läser en text?
    • Skriv ner frågor, sammanfatta texten, understryk viktiga punkter.
  • Vad var temat i den text ni läste?
    • (Svarsalternativ beroende på texten)
  • Nämn ett ord som var svårt att förstå och varför.
    • (Exempel på ett svårord)
  • Vilken texttyp läste ni?
    • (Ange texttyp)
  • Vad lärde du dig om textens innehåll?
    • (Svara baserat på textens innehåll)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna läsa en kort text (kan vara en fiktiv eller faktaartikel) av eget val. I skriftlig form ska de sammanfatta texten och identifiera de viktigaste punkterna, samt ställa två frågor om texten. Denna uppgift kommer att hjälpa eleverna att öva sin läsförståelse och förbereda sig för nästa lektion.

Citat

”The more that you read, the more things you will know. The more that you learn, the more places you’ll go.” – Dr. Seuss, 1954.

Detta citat understryker vikten av att läsa och hur det bidrar till kunskap och möjligheter. Det knyter an till lektionen genom att visa hur läsförståelse kan öppna dörrar till nya erfarenheter och insikter.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Analysera budskap i skönlitteratur”. Denna lektion syftar till att eleverna ska kunna identifiera och diskutera budskapet i en vald skönlitterär text.


Modern Tillbaka-knapp