Prov. Åk. 6. Bild – Kreativ bildframställning

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Bild

Tema: Kreativ bildframställning

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av olika tekniker och material inom bildframställning samt deras förmåga att kommunicera budskap genom bilder.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet bild ska bidra till att eleverna utvecklar sin förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material samt att kommunicera budskap med bilder.

Kunskapskrav

Eleven framställer olika typer av bilder med delvis genomarbetade uttrycksformer. I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande tekniker ingår inte i kreativ bildframställning?

A. Skulptur

B. Måleri

C. Teckning

D. Collage

2. Vad är ett viktigt syfte med att använda olika färger i en bild?

A. Att dekorera bilden

B. Att påverka bildens budskap

C. Att göra bilden mer komplex

D. Att visa teknikerna tydligt

3. Vilken teknik kan du använda för att återanvända material i ditt bildskapande?

A. Skulptur

B. Collage

C. Fotografi

D. Akvarellmålning

4. Vad innebär det att skapa en bild med ett personligt budskap?

A. Att kopiera andra konstverk

B. Att uttrycka sina egna känslor och tankar

C. Att använda enbart svartvita färger

D. Att följa en strikt mall

5. Vilken av följande är inte en del av bildredigering?

A. Att ta bort oönskade objekt

B. Att ändra färgbalansen

C. Att justera bildens ljusstyrka

D. Att måla med akryl

6. Vad kan en bild förmedla genom sin komposition?

A. Enbart färger

B. En känsla eller stämning

C. Endast textinformation

D. En detaljerad beskrivning

7. Vilken av följande metoder används för att dokumentera arbetsprocessen i bildframställning?

A. Börja med att måla

B. Ta foton av steg i skapandet

C. Skriva en novell

D. Bara visa klarbilden

8. Vad är en fördel med att experimentera med olika tekniker i ditt bildskapande?

A. Du kan hitta din egen stil

B. Det är billigare

C. Det tar mindre tid

D. Du behöver inte tänka på budskapet

9. Vad innebär det att ”utforska olika former av bildframställning”?

A. Att begränsa sig till en teknik

B. Att prova nya metoder och stilar

C. Att alltid föra över bilder digitalt

D. Att fokusera på klassiska tekniker

10. Vilken typ av bild arbete ger eleverna möjlighet att reflektera över budskapet i sin skapelse?

A. Fotografi

B. Eget bildprojekt

C. Målning av landskap

D. Enkla skisser

11. Vilken av följande färger kan förmedla en känsla av lugn?

A. Röd

B. Blå

C. Grön

D. Gul

12. Vad är viktigt när du planerar ditt bildprojekt?

A. Att endast använda en typ av material

B. Att tänka på tema och val av teknik

C. Att välja en komplicerad teknik

D. Att arbeta ensam hela tiden

13. Hur kan färgval påverka bilden?

A. Genom att bara göra bilden färgglad

B. Genom att förstärka känslorna i budskapet

C. Färger påverkar inte budskapet

D. Endast genom textdetaljer

14. Vad kan källmaterial vara i bildframställning?

A. Återanvända tidningar eller material

B. Sakna betydelse

C. Endast egna foton

D. Enbart digital text

15. Vilken typ av reflektion är viktig efter att du har skapat en bild?

A. Att bara beskriva tekniken

B. Att analysera hur tekniken påverkat det slutgiltiga resultatet

C. Att skriva en lång roman

D. Att fokusera på klasskamraternas verk

Resonerande frågor

1. Reflektera över hur de olika teknikerna du har lärt dig kan påverka din framtida bildframställning. Beskriv dina tankar.

Syftet är att förstå elevernas insikter om teknikernas betydelse för deras kreativa arbete.

2. Diskutera hur olika färger i ditt projekt kan påverka betraktarens känslor. Ge konkreta exempel.

Frågan ger eleverna möjlighet att använda sin kreativitet och förståelse för färgpsykologi.

3. Hur kan konceptet av återanvändning av material förändra ditt synsätt på konst? Reflektera över detta.

Eleverna visa att de tänker kritiskt kring hållbarhet och kreativitet.

4. Vilka utmaningar tror du att du kan möta i ditt skapande och hur kan du övervinna dem?

Frågan uppmanar eleverna att resonera kring sina egna förmågor och strategier.

5. Förklara hur du kan kommunicera ditt budskap genom både bild och text. Ge exempel på hur dessa element kan samverka.

Detta ger eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för multimodal kommunikation.

6. Hur kan internationella konstverk och deras kulturella betydelse inspirera ditt eget skapande?

Frågan främjar kritik av global konst och personlig utveckling.

7. På vilket sätt anser du att din personliga historia kan influera ditt konstnärliga uttryck?

Eleverna ges möjlighet att reflektera över sitt eget identitetskapande i relation till deras konst.

8. Reflektera över vikten av kreativitet i ditt liv och hur det påverkar hur du ser på världen.

Denna uppgift syftar till en djupgående diskussion om personlig tillväxt genom kreativitet.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje svar bedöms utifrån djup och tydlighet och ger 1 poäng var.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`


Modern Tillbaka-knapp