Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Matematik
Tema: Problemlösning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att lösa matematiska problem och tillämpa metoder för problemlösning i praktiska sammanhang. Provets innehåll relaterar till strategier för att formulera och lösa matematiska frågor utifrån vardagliga situationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
“Eleverna ska få möjlighet att formulera matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.”
Kunskapskrav:
Eleven kan lösa enklare matematiska problem och redogöra för de metoder som använts. Eleven kan också tillämpa och formulera matematiska modeller i enklare uppgifter samt utvärdera resultatens rimlighet.
Prov
Faktafrågor
1. Om du har 100 godisbitar och delar dem i 4 lika stora portioner, hur många godisbitar får varje portion?
A) 20
B) 25
C) 30
D) 25
2. Vad är ett annat ord för addition?
A) Subtraktion
B) Lägga till
C) Dela
D) Multiplicera
3. Vilken metod kan du använda för att lösa ekvationen 2x + 3 = 11?
A) Subtraktion
B) Isolera x
C) Multiplikation
D) Dela med två
4. Vad får man om man subtraherar 7 från 15?
A) 8
B) 7
C) 6
D) 9
5. Ungefär hur mycket är 10% av 200?
A) 10
B) 20
C) 15
D) 25
6. Om en äpple kostar 5 kr, hur mycket kostar 6 äpplen?
A) 25 kr
B) 30 kr
C) 35 kr
D) 40 kr
7. Vilken är den första åtgärden i problemlösningsprocessen?
A) Lös problemet
B) Tänk efter
C) Identifiera problemet
D) Utvärdera lösningen
8. Om du har 30 frukter där antalet äpplen är dubbelt antal apelsiner, hur många apelsiner finns det om det finns 10 äpplen?
A) 5
B) 10
C) 15
D) 20
9. Hur många sidor har en rektangel?
A) 4
B) 6
C) 4
D) 8
10. Vad är 45 delat med 5?
A) 10
B) 9
C) 9
D) 8
11. Om du har 50 kr och köper en bok för 30 kr, hur mycket pengar har du då kvar?
A) 20 kr
B) 30 kr
C) 20 kr
D) 25 kr
12. Vad blir resultatet av 3 x 4?
A) 7
B) 12
C) 10
D) 15
13. Vad är arean av en rektangel som är 4 m lång och 3 m bred?
A) 12 m²
B) 7 m²
C) 10 m²
D) 15 m²
14. Vad kallas talet som är hälften av 2?
A) 1
B) 1
C) 2
D) 0.5
15. Hur beräknar du omkretsen av en kvadrat med sidan 3 m?
A) 9 m
B) 12 m
C) 12 m
D) 15 m
Resonerande frågor
1. Beskriv en situation där du använde problemlösning. Vilka steg tog du för att lösa det?
Syftet är att låta eleverna reflektera över processen och strategier de använde i verkliga situationer.
2. Vilken metod använde du för att formulera matematiska modeller i uppgifter? Ge exempel.
Frågan syftar till att ge eleverna en möjlighet att visa sin förståelse för matematiska modeller.
3. Diskutera vikten av att utvärdera rimligheten av en lösning. Vad betyder det för dig?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt över sina lösningar och konsekvenserna av dem.
4. Hur kan du använda grafiska representationer för att lösa problem? Ge ett exempel.
Elever får möjlighet att beskriva sina tänkesätt och metoder som främjar djupare förståelse.
5. Vilka svårigheter kan uppstå vid problemlösning och hur kan du övervinna dem?
Syftet är att få eleverna att tänka på strategier för att hantera motgångar.
6. Beskriv ett matematiskt problem du stött på utanför skolan och hur du löste det.
Eleverna får chansen att relatera sin kunskap till verkliga livet.
7. Vad lärde du dig av gruppdiskussionen och hur kan det påverka hur du löser problem i framtiden?
Denna fråga syftar till reflektion och personlig utveckling i problemlösning.
8. Hur skulle du förklara vikten av problemlösning för någon annan?
Eleverna ges möjlighet att uttrycka sina tankar och lärdomar på ett pedagogiskt sätt.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje korrekt och utförlig svar ger 2 poäng.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).