Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Tyska
Tema: Mat och dryck
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och använda ord och fraser relaterade till mat och dryck samt deras förmåga att kommunicera i samband med beställningar i tyska kulturer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I kursplanen för tyska ingår att lära sig ord och fraser relaterade till mat och dryck, samt att förstå hur man kommunicerar i sammanhang kring att beställa mat och dryck.
Kunskapskrav
Eleven kan använda och förstå vanliga ord och fraser om mat och dryck. Eleven kan delta i enklare samtal om mat och dryck och formulera korta meddelanden utifrån dessa ämnen.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är en vanlig tysk maträtt?
A) Pizza
B) Sushi
C) Bratwurst
D) Tacos
2. Vad betyder “Ich hätte gern…”?
A) Jag är hungrig
B) Jag skulle vilja ha…
C) Jag vill gå hem
D) Jag gillar det
3. Vilken dryck är typisk för Tyskland?
A) Vin
B) Te
C) Juice
D) Bier
4. Vad är “Sauerkraut”?
A) En efterrätt
B) En syltad kålrätt
C) En typ av bröd
D) En sorts korv
5. Vilken fras kan du använda för att be om menyn på tyska?
A) “Haben Sie Hunger?”
B) “Kann ich die Speisekarte bitte haben?”
C) “Ich bin fertig.”
D) “Wo ist die Toilette?”
6. Vad betyder “Wurst”?
A) Korv
B) Sill
C) Köttbullar
D) Sallad
7. Vilket ord beskriver detta: “Teigtaschen mit Fleisch oder Gemüse”?
A) Pizza
B) Ravioli
C) Suppe
D) Spaghetti
8. Vad kallas en tysk bageri?
A) Restaurant
B) Bäckerei
C) Marktplatz
D) Café
9. Vilken av följande är vanlig vid tyska måltider?
A) Pasta
B) Bröd
C) Ris
D) Sushi
10. Vad finns oftast på en tysk frukost?
A) Hamburgare
B) Bröd och ost
C) Pannkakor
D) Spaghetti
11. Vilken typ av dryck skulle du beställa för att vara törstig?
A) Kuchen
B) Wasser
C) Kakao
D) Salat
12. Vad betyder “Kann ich bitte ein Wasser haben?”?
A) Kan jag få en öl?
C) Var är vattnet?
D) Har ni någon mat?
13. Vilken av följande är en dessert i Tyskland?
A) Kartoffeln
B) Wurst
C) Schwarzwälder Kirschtorte
D) Sauerkraut
14. Vad är en typisk ingrediens i tyska köttbullar?
A) Lax
B) Kött
C) Kyckling
D) Grönsaker
15. Vilken är den tyska frasen för “Jag är hungrig”?
A) “Ich bin müde.”
B) “Ich habe Hunger.”
C) “Ich bin glücklich.”
D) “Ich werde essen.”
Resonerande frågor
1. Diskutera skillnaderna mellan vanliga maträtter i Tyskland och ditt hemland. (Syftar till att eleverna jämför kulturer.)
2. Hur påverkar språkbruket i restauranger din upplevelse av att beställa mat? (Syftar till att eleverna reflekterar över språkets betydelse.)
3. Beskriv en idealisk måltid i Tyskland och vad som gör den speciell. (Ger möjlighet att resonera kring kulturella värden.)
4. Vilka deltagande roller finns i ett restaurangbesök och hur kan de påverka kommunikationen? (Syftar till att elever navigerar i olika sociala roller.)
5. Vad har du lärt dig om tyska mattraditioner som kan påverka din egen matlagning? (Elever uppmanas att reflektera över tillämpning av lärande.)
6. Hur kan man anpassa en vanlig tysk maträtt för att passa din egen smak? (Ökar kreativiteten och reflektion kring smakpreferenser.)
7. Varför är det viktigt att kunna beställa mat på ett annat språk? (Ger insikt i den globala kommunikationens betydelse.)
8. Hur kan du se på din egen matkultur utifrån en tysk perspektiv? (Främjar kritiskt tänkande kring egna traditioner.)
Bedömning
Provet består av faktafrågor som är värda 1 poäng vardera och de resonerande frågorna som är värda 3 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna.
För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna.